|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Först och främst måste jag ju bara säga att det är inte mitt företag och jag har ingen anledning att försvara dom i denna debatt. Jag har noll erfarenhet av kolfiber själv. Det jag sagt/säger här är det jag har fått förklarat för mig. Men anledningen till att arbetskostanderna blir mindre är helt enkelt för att vissa tar ut en mindre arbetskostnad än andra=) jag menar alla målare eller bilmekaniker tar ju knappast lika mycket betalt för samma arbete. Låter rimligt i mina öron iaf. Men om du har andra erfarenheter och vet bättre så köper jag det fullt ut! Som sagt när dom öpnnar portarna på allvar inom detta område så lovar jag att du e den förste som kommer att få veta hur allt gått till! Mvh Mikael |
|
|
En autoklav är ett måste för att få hållbarhet på grejerna. Vem fan vill ha en knäckt huv över framrutan i 250 km/h? En autoklav är en som en stor tryckkammare/ugn som man lägger in delarna i för bakning. Du kan ju föreställa dig hur stor (rund) kammaren skall vara för att kunna göra stora/flera delar samtidigt. En tryckkammare är inte direkt gratis heller. Förstår du nu varför äkta kolfiber kostar som det gör, och rätt så exotiska grejjer? |
|
|
Har jobbat en hel del med glasfiber även om det nu är 30 år sedan! Byggt båtar, kanadensare osv! Totalt mer än 10 st! Utifrån den erfarenheten vill jag påstå att med tre bra huvlås i framkant och ordentliga infästningspunkter i bakkant så väger inte en huv i glasfiber mer än ca 5 kg! Lägger du in ett extra skikt med en kryssarmering i kolfiberväv blir den dessutom rejält styvare! Sätt dit armeringen när allt torkat och använd epoxi till det! Skulle gissa att de kan få ned en bakad kolfiber till ca 2-3 kg vikt, men så blir ju priset därefter! En glasfiberhuv kan man juta själv! Utgå från din huv och gör en avjutning av den och så .... ! På en tre dagar bör det vara klart med huv och baklucka! Kostnaden bör understiga 1500 kr, väv och plast finns på Biltema! |
|
|
alaska: Hur många lager matta krävs för att huven ska bli någorlunda stadig? 3-4 räcker kanske?? Man måste ju vara duktig som fan med rollern för att få polyestern att täcka så mkt glasfiber som möjligt, för att få en lätt gjutning... =) |
|
|
Stadigheten kommer av kryssarmeringen! Jut in några plaströr med hjälp av kolfiberemsorna så ska du få se på styvhet! Sen är ju inte huven slät vilket också bidrar till att göra den styvare! Till en kanadensare använde vi tre lager i botten och längs sidorna vill jag minnas att det var två lager! En hel kanadensare stannade runt 20 kg trots att den var nästan 5 meter lång! Det lär ju bli en hel del lyftkrafter över huven när mätaren passerar 200 så det gäller att fästena är tillräckligt starka! Att själva huven inte skulle hålla även om man bara har ett lager håller jag för otroligt, men för säkerhetsskull så sätter man väl dit två lager! Dessutom krävs nog två lager för att den inte ska bågna och dessutom någon slags förstyvning! |
|
|
Som en del sagt tidigare; ur med reservhjul, byt stolar, glas/kolfiberhuv och baklucka och sätt i ett lätt batteri så börjar man närma sig 100 kg. Eftersom du använder bilen varje dag skulle jag nöja mig med de sakerna, enkelt att göra och ger bra resultat utan att försämra komforten något särskilt. Ett tips är att inte börja skrapa underredsmassa, det är absolut inte värt besväret! |
|
|
Avgassystem i titan, dyrt och mkt lätt (Dixis Red hot). Kolla vad CA Automotive i England har för grejor. Finns en hel del kolfiber till M3'an |
|
|
Sorry men avgassystemen som CA Automotive har i titan är bara för E46 och M5'an (e39 o nya). Däremot så har dom både huv och baklucka i kolfiber för E36'an. Inte precis billiga prylar, men när man lättat så mkt som möjligt (inkl. sig själv)och vill gå ytterligare några steg så brukar det bli dyrt. |
|
|
Eftersom du använder bilen dagligen och inte vill "lägga ner en massa pengar på trim" så får det bli budgetvarianten.. Lättning.. Helt rätt tänkt. Lättning ökar all prestanda på bilen. acc, väghållning och bromsar. Börja med att kasta ur allt du inte behöver. *Töm skuffen/bagageutrymmet så den är plåtren *Bort med baksätet (om du inte måste ha det kvar.. *Kör med lite soppa.. Är det enbart en sommarbil? *Väck med all underredsmassa *Ta bort värmepaketet. Bankörningsbil? *Byt till en lätt bränslecell. sparar mycket vikt *Dörrsidorr, takinredning och alla mattor BORT! *Montera bort allt i instrumentpanel som inte behövs. *Ersätt mellandämpare med rör och kasta katalysatorn i lådan märkt "Till besiktning" Men.. Tar du ur skuffen, tar birt baksätet och kör med typ 1/2 tank eller mindre så är du en bra bit på väg. Och det kostar inget. |
|
|
Har du en tung flickvän kan du börja med att slänga ut henne :D =80kg sedan reservhjulet+domkraft = 20kg vips 80+20=100kg |
|
|
Haha, bra tips Turbovulk! =D Amullo: Då takinredningen hamnar under kategorin "bankörning" undrar jag om det blir olidligt att fara runt utan detta??! dämpar det fartbrus så pass mkt eller??! Anton |
|
|
köp m3.. |
|
| tack för alla svar men bilen är skrotad. | |
Hawar |
skrotad ? Vad hände ... |
|
fick sladd när jag kom in för fort i rondellen och dessutom hade det rengnat, körde in i ett träd hehe tur att det inte hände mig nåt. det vart inte så stora skader men försäkringbolaget ville inte laga när de såg en spricka i lacken, de va en massa lager med spackel. lurad av försäljaren i tyskland. |
|
jimmy/bmw |
Fick en mazda 323 1.6 idag första jag gjorde var att riva ur alla inredning :) Har som mål att hänga på polarns golf 3 tdi :P Men bilskrälle gick ganska mycke bättre på låga växlar nu mot för förut ! Har lätta den ca 50kg Ska bort med katten imorrn |
| Mike 83, har du kollat med den där firman som ev kunde fixa kolfiberdelar till E36 för vettiga pengar? Vore intresserad av huv, baklucka o skärmar ifall de tar emot beställningar. Du får gärna maila mig lite info på tommyalpina@hotmail.com | |
|
"Vilket företag i sverige har en stor autoklav?" SAAB i Linköping, där kan man guta flygplanskroppar !!! |
|
|
Mer som kan kastas ut för att vinna vikt. -AC (pump, kylare, rör, evaporator) -Servostyrning (anänd armarna) -Servabroms (använd högerben) -Rutor (i med plexi och bort med hissar och annan skit) -All inreding så det blir plåtsskal, montera tillbaka två kolfiberstolar stummt i golvet -Värmesystem -Defrostersystem, fläkt osv, -Radio och högtalare osv. -Bort med breda däck och fälgar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.