AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.833

Behöver lätta min E36 med ca 100 kg, vad ska jag plocka ut?

Sida 1 av 2
ke
9
keno
325,94
tips om lättning, nån som lättat en e36
vad ska man behålla och vad ska man kasta om man ska lätta typ 100 kg.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Byt reservhjulet mot en flaska med spray så har du kommit en bra bit på vägen...
Vet dock inte om det förstör däcket om du skulle få punka och vill laga däcket...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
jimmy/bmw
huv och baklucka i kolfiber två sport stolar och ur med reservhjulet så har du nog fått bort närmare 100kg
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vet någon vad en huv och/eller bagagelucka i kolfiber kan gå loss på?
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
huven kan du få för ca 6000, visserligen på realcar men vet inte om den kanske är i glasfiber, dock betydligt lättare än orginal.

baklucka i kolfiber e nog lite overkill för min del, men en i plast vore toppen. ska kolla upp det.

"Potential är bara önsketänkande så länge man inte uppfyller den"
Ja har pratat med en firma en del och där skulle du kunna få både lucka och motorhuv för det priset, men då behöver du iof lacka grejorna först.
Men det blir riktigt riktigt lätt...även skärmar kunde tydligen fixas

Mikael
al
499
alaska1
118dA-13
100 kg på en E36 är ca 0,5 sek snabbare 0-100 ..... 10 liter i tanken så är det ytterligare 50 kg lättare än med full tank!
Har du taklucka kan du ta bort den... bara en tanke.

-Phil
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Beror ju på vad du ska ha bilen till! skrapa underredsmassa. ta borta mattorna i bilen alla.. i med 2 lätt stolar. baksätet väger ca0,5kg så de är inte mycket att snacka om. annars är de väll bara att ta bort allt som går! å de är ju mycket ac? taklucka. ryggsätet.! men varför behöver du ha 100kg lättare?!
jimmy/bmw
mike83 vilken firma kunde fixa de? var grejerna i plast eller kolfiber ?
ke
9
keno
325,94
stoffe:det var bara en tanke och få lite drag i bilen då det är så dyrt och trimma.
har ingen direkt lust och plocka ut mattan då bilen andvänds dagligen.

mike83: vem/vilka kan fixa
ke
9
keno
325,94
kanske lätt lite dumt med den rubriken
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
mike83: vem/vilka kan fixa, måste ha reda på om de går att fixa för runt 6000, vore guld.

mvh

Grejorna jag pratade om är i ren kolfiber.

Vet inte om ja ska säga firman här då det kanske räknas som reklam osv... Men hur som helst så måste jag tala med firman först om dom är villiga att få en massa beställningar=)

Jag återkommer i frågan!

MVH Mikael
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
den som väntar på något gott... osv!

mvh

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Kolfiber är ju svindyrt?!

pe
554
perf
320xd e91 -09
Kolfiber är dyrt om man vill ha det gjort på rätt sätt. Dvs. i en autoklav. Krävs en rätt stor sådan även om du bara ska ha in en motorhuv.

Sen kan man gjuta i glasfiber och klä med kolfiberduk. Inte alls lika dyrt men även inte alls lika hållbart och vridstyvt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Velourmattor istället för gummimattor är några kilon...

Bytte precis på min (inte i jakt på viktminskning dock) men förvånades över vad tunga gummimattorna är.
Perf:

Snackar vi om priset för kolfibern i sig, eller snackar vi priset för en helt färdig kolfiberhuv, som du tycker e dyrt?

Priset för kolfibern i sig är relativt dyrt jämförelsevis med glasfiber. Men en färdig huv kan också va väldigt mycket billigare än jämförelsevis Realcar eller nån annan...
Vad jag menar är att huven jag snackat om inte är nån förklädd glasfiber utan i ren kolfiber, anledningen till att den är billig är att den tillverkas i större volymer och blir då billigare.....samtidigt som arbetskostandaden för grejerna inte blir så stora.

Mvh Mikael
pe
554
perf
320xd e91 -09
Vilket företag i sverige har en stor autoklav?
pe
554
perf
320xd e91 -09
Måste tillägga.
Kolfiberarbete görs för hand. Hur gör dom för att få ner arbetskostnaderna? Två huvar åt gången?
Förklara dig. Jag har svårt att se hur man kan få ner tillverkningskostnaderna med kolfiber.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.