AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.050

s40 2.0t VS 530xi

Sida 1 av 7
Tja! Vet att det går mycket snack i forumet om bmw vs volvo och saab.

Har många gånger läst:
"glöm att en t4 gör 0-100 på 7s"
"Turbohästar är inga riktiga hästar"
Svar på tal..

Satt i bilen på väg hem på E18 idag. Plötsligt vid rödljuset så gled det upp en skön 530xi touring bredvid mig. Fin bil med fyrkrafs och 258hk. Han var väldigt racesugen och bjöd upp på dans. Själv har jag en s40 2.0t -00 med chipp och modifierad luftbox ca 205hk och 315Nm. Hur tror ni det går?

0-60: Det går jämt.
60-100: den lilla s40 drar ifrån med en halv billängd.
100-140: Tur at man har en backspegel. ;) 2 billängder vid 140km/h.

Hade jag tur? Var det dåligt väglag? Hade han dåliga däck? NEJ.

Vi provade igen vid nästa rödljus 1km bort. Vad hände? Jo exakt samma sak.

BMWn är specad för 0-100 6.8s. Jag har klockat min med g-tech på 6.83s. Så här kan vi ju även konstatera att en g-tech inte alltid mäter så pjokigt som många tror.

Visst min bil är inte orginal. Har lagt ner ca: 4000kr för mer effelr. Underskatta inte turbobilar, jag bibehåller mitt maximala vrid (315Nm) mellan 1800-4500 varv. Vilken sugmotor gör det?

Så till er som ofta säger "Turbohästar är inga riktiga hästar" - tydligen så är tillräckligt riktiga för att sätta många dyra BMW i backspegeln.

No hard fealings. Jag gillar BMW, det är snygga bilar med hög kvalitet och bra motorer.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag är inte såpass insnöad på något märke att jag inte kan leva med att bilar av andra märken kör ifrån den bil jag har. Skulle jag äga en BMW skulle det inte göra mig speciellt mycket om en Volvo, Saab eller valfri japansk plåtlåda accelerar bättre. Vissheten att "motståndarens" bil inte är i närheten av samma kör- och kvalitetskänsla räcker för att lugna mig och låta mig fortsätta min komfortabla och tysta färd, oavsett hastighet.
Att köpa Volvo skulle av princip inte falla mig in med mindre än att en pistol var riktad mot mitt huvud och att någon annan betalar för bilen.

Hehe. Som jag tydligt skriver så klagar eller klankar jag inte ned på bmw som bil. Detta inlägg är riktat mot dom som ständigt spekulerar om turbobilars prestanda.. Alltså ett riktmärke. Kul att du är nöjd med din tyska skönhet. :)

Det är många insnöade bmw-ägare som tror på underverk..
FAKTA är det som gäller..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är det så att man med ganska små medel kan få en standard Volvo att gå väldigt bra rent prestandamässigt men det är som sagt inte allt.

Har tidigare haft en 540iAT -00 och en V70 2.4T Aut -02. Med BSR steg 1 på Volvon så gav den 252hk/410Nm och gick den prestandamässigt väldigt jämnt med 540'n, åtminstonde i farter upp till 180. Över 180 så tar V8:an ut sin rätt. I vissa intervall typ 80-130 och 100-150 så var faktiskt Volvon över sekunden snabbare.

Men, trots att man lätt fixar med prestandan så är det så många fler parametrar i bilkörningen/bilägandet som spelar in och därför är Volvon såld och jag kör med glädje en 530 istället trots sämre prestanda.

___
//Ulf
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Detay:

Vad vill du ha sagt egentligen? Att två bilar med liknande vikt/effektförhållande kör jämt mot varandra... Konstigt!

Misstänker dock det finns baktankar med ditt inlägg...
Visst är inte prestanda allt. Tvivlar hårt på att 530xi skulle komma igen efter 140...billängderna skulle bara öka.

..540..det är en väldigt stor motor. Hela 3 cylindrar mer än vad 2.4t har...svårt att jämföra överhuvud taget. Det klart att BMW är en bekvämare bil, inget snack om saken..en bmw är alltid en bmw.
LexCom:
Det jag vill ha sagt är att: Sluta fantisera..
Det är väldigt många som fantasi-spekulerar kring sina bmws.
"325 krossar t4:n" osv..

Som sagt detta är en "reallife" upplevelse = fakta.
Så att vissa slipper spekulera..
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag hade opel vectra gts och jag spöade en BMW 328 och han blev riktigt sur för förbi kom han inte för jag hade mer att ge utan att den var trimmat ;-)

En annan gång pekade de i en gammal kebab racer av caliber 318 F**K YOU när deras inte gick fortare men min bara ökade i rasande fart...turbon jobbade och jag log

men men nu kör jag 118 och den är inte så snabb att man behöver tävla med den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att du drog en BMW tvekar jag inte ett dugg på, men det är en sak som jag inte håller med dig om:

"Som sagt detta är en "reallife" upplevelse = fakta."

Jag ser mer till siffror som t.ex. biltidningar testat, än om en bil drog en annan vid rödljuset. Finns alltid risken att den andra inte gav fullt eller växla dåligt osv.

Återigen, så säger jag inte att detta hände nu, men jag tror mer på siffror = fakta.

För som exemel så "drog" en kompis till mig en Porsche Boxtser med en vespa...
Grelle:
Det är verkligeheten som räknas, tycker jag iallfall. Att stå på ett flygfält med perfekta förhållanden är inte på riktigt...! Det finns ingen som säger att jag kör och växlar perfekt heller. Finns det nån som har en 530xi i sthlm så kan vi ju köra samma test igen...tvekar inte på att det blir samma resultat. Men då kanske bmwn har förstora fälgar eller kanske höger styrled glappar..vem vet, det kanske min också gör. :)
Juhas 530i
Fick en t4 bakom mig en tidig morgon ett par år sedan på E6:n utanför Göteborg. Att jag höll 160 räckte tydligtvis inte för volvon, han la på vänsterfil och skulle köra om. Eftersom jag hade räcknat med hans försök hade jag petat in fyran och låg och väntade...volvon hängde med ett tag men efter jag hade passerad 210 hade den inte en chans. Jag släppte gasen, han blåste förbi och gav mig fingern. Då var jag glad resten av dagen! Ja, detta var alltså med en 530i med 218 hästarn.

Mvh
Juha
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Meningen med dessa, tyvärr ganska vanliga, trådar där man återberättar helt ovetenskapligt utförda försök såsom representativa för vilken av två bilar som är snabbast har helt gått mig förbi ... vad är det man är ute efter att bevisa egentligen? Förklara för mig någon, så ska jag inte klaga mer. För mig är det viktigaste körglädjen, inte att min bil är snabbare än någon slumpmässig Volvo jag ser på gatan.

Wilhelm Svenselius
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
De här med fingret är de roligaste för jag njöt oxå den dan. 3 st fingrar från en gammal Kebab Racer när en ny opel "tyvärr ingen BMW" åkte förbi men de visste inte att jag hade en opel turbo.. nålen visade en bra bit över tilllåtna hastighet.. BMW är ändå en bil jag gillar. Den kännslan är svårt hitta i andra märken.. "1"
Juhas 530i:
Då har du en snabb BMW, grattis. :)
Testade aldrig i så höga intervall, men är säker på att upp till 180 så hade billängderna bara ökat. Efter 200 så är det nog de två extra cylindrarna som talar.

W2k:
"Meningen med dessa, tyvärr ganska vanliga, trådar där man återberättar helt ovetenskapligt utförda försök såsom representativa för vilken av två bilar som är snabbast har helt gått mig förbi ... vad är det man är ute efter att bevisa egentligen? Förklara för mig någon, så ska jag inte klaga mer. För mig är det viktigaste körglädjen, inte att min bil är snabbare än någon slumpmässig Volvo jag ser på gatan.

Wilhelm Svenselius "

- Nej som jag skrivit mer än en gång så har jag inte sagt något annat än att 530xi fick stora problem mot min s40 2.0t. jag gillar BMW, komfort och kvalitet går inte att jämföra med volvos.

Om man tycker att en tråd är värdelös, varför tar man sig då tiden till att läsa igenom och ens skriva ett inlägg om ingenting? Alla kan inte tycka om samma sak, det är väl rätt självklart? Men tydligen så finns det en hel del andra som kan tycka det är kul.

Mitt liv går inte ut på att sitta i hemma en källare i och räkna på teoretiska formler för vad en bil går för. Jag lever inte heller för att skapa det perfekta förutsättningarna för att köra 0-100 (perfekt väder, nya däck perfekt asfalt osv) med min bil. När jag hamnar vid ett rödljus bredvid en racesugen så trycker jag plattan i botten. Vinner jag så kan jag fortsätta dagen med ett leeende på läpparna.
Ci
531
CiM
325ciM-04
Detay:

wooooooooow, historiskt bedrift måste jag säga. den inbyggda hårtorkaren gör sitt tydligen. :-)
CiM:
Japp det är hårtork som gäller. Tillomed bmw har förstått det när dom släpper 335 dubbelturbo. :) Dom lär ju ha fått strypa den motorn för att undvika att M bilarna blir frånåkta. ;)
Ci
531
CiM
325ciM-04
heheh. ska nog sno tjejens och bygga in det i bilen.nääääää, skojar bara.
allvarligt talat detay,gör inte en höna av ett ägg. 530- killen kanske lekte med dig, eller så har han missat nåt växel.dessutom ska du hävda dig mot hårtork-bestyckade bilar.
nu ska jag ut och reta gallfebern på några t4 killar. heheheheh
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
"Detay" skrev:

"Mitt liv går inte ut på att sitta i hemma en källare i och räkna på teoretiska formler för vad en bil går för. Jag lever inte heller för att skapa det perfekta förutsättningarna för att köra 0-100 (perfekt väder, nya däck perfekt asfalt osv) med min bil. När jag hamnar vid ett rödljus bredvid en racesugen så trycker jag plattan i botten. Vinner jag så kan jag fortsätta dagen med ett leeende på läpparna."

Det är just det som blir lite fel i mina ögon. När du kör ifrån någon vid ett rödljus så vet du inte förutsättningarna som den andra bilen har. Har den automat eller manuell låda, har den kanske 100 kg i bagageluckan, hur bra är föraren på att hantera bilen osv... Sedan så går du in på diverse forum, som du just gjort, och skriver att du kör ifrån den bilmodellen. Det räcker med att den förlorande bilen var några tiondelar sen med kopplingen för att den ska halka efter två billängder omgående och då är loppet kört trots att den bilen normalt sett är den snabbare.

Det mest rättvisa anser jag är att läsa tester i seriösa motortidningar. Det testar oftast med samma förare. Dock kan ju väderförutsättningarna variera något, men det är ändå mer pålitligt att visa en bils verkliga prestanda på det viset än vid ett rödljusrace.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Återigen denna märkes hävdelse. Det finns väl ingen idag som tror att alla Volvo har samma prestanda som 240/740 modellerna. Tyvärr finns det många, ofta yngre BMW förare och andra förmågor som anser att BMWs prestanda är lika oslagbar som dess körglädje, detta är grunden till mycket.
Alltså det här vem drar vem är helt befängt, även om någon har 8Kg/hk medan någon annan har 6kg/hk så är inte segern typ 0-100km/h given.

Varenda gång blir man lika förvånad av dessa jämförelser, jag höll själv på så men det var när man var 20år, nu vet man bättre. Jag har så svårt att förstå att det är så viktigt att vinna ett rödljusrace?? vad är det frågan om, bygg ett rörramsbygge på 500kg och stoppa i en 5liters V8 så har ni goda förutsättninar att vinna dessa uttjatade race!

Hur som helst är det ofta icke BMW förare som bara måste komma med inlägg att jag minsatt vann mot en M3a, jag minsann körde en BMW som hade M-emblem och var en M-bil men den gick skit, alla M-bilar är överskattade!

Det är inget fusk med turbo, man gör det bara lättare för sig att bygga en motorn med mycket effekt och vridmoment, inget dumt alls, bara det att karaktären blir lite speciell. Personligen anser jag att en sugmotor med mycket effekt och ett högt varvtalsregister hör till det bästa, precis som med 2-takt vs 4-takt, tacka vet jag 2-takt, för dem med racing i blodet!

I just det här fallet så är nog inte fyrhjulsdriften en fördel direkt. Och att ni dessutom körde jämt mellan 0-60 tyder ju på att han inte fick till någon speciellt bra start.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag skriver så här:
Ett par år sen lånade jag en E30 318is o hamna i en liknande situation på en korsning mot en traktor 850 turbo.
Vem var bättre? Jag!
Varför? för han som körde volvon spinner i starten o var tvungen att titta på växlarna!

I många fal är det inte bilens fel utan förarens...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.