AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.108

viscofläkt -går den att laga?

Sida 1 av 2
at
140
ataim
523i -98
Hej! Har gått igenom inläggen om viscofläkten men får inte kläm på allt. Jag har nu bytt kylare (exploderade vid expansionskärlet), och termotstat + hus. Blir ändå varm då o då.

Kan det vara viscofläkten.- Går den att fixa (justering) eller är den hermetisk och går inte att laga?

Nej den går inte att laga, det är ju en klump med olja i, inga skruv eller dylikt. Kostar runt tusenlappen.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ett tips är att den ofta går varm på tomgång och vid sakta stadskörning, men vid körning på landsväg så går den normalt
at
140
ataim
523i -98
Ok. Beskrivningen av dig Xtracrispy stämmer precis. Dock oklar varför den överhuvudtaget kan lägga av.
Endast oiriginal som duger eller...?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Den slits med tiden, vi har i familjen fått byta ett flertal kopplingar med åren, tyvärr. Men de håller ändå relativt länge, och slår man ut kostnaden på den tiden så är det inte så dyrt

//Mvh Simon
at
140
ataim
523i -98
OK. 17000 mil har min gått. Får leta reda på en ny.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
17000mil stämmer ungefär ganska bra med när det bytts på våra bilar
Paap Reeder
... du kan dra en bult m8x45 genom den och få den stum ... men då får du å andra sidan stå ut med volvo 240 soundet.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den ak gå att renovera genom att fylla på med ny silikonolja, läs mer här:
Länk
Länk
Länk
Länk

Principen för hur den fungerar:
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
be
17
bennk@t
518i -90
Min fläktkoppling slutade att fungera vid tomgångskörning så jag
testade följande som jag läst om i någon tråd här i forumet.
Lossade fläktkopplingen och satte skruvmejsel under metallen i fram och vipps så funkade fläkten perfekt på tomgång. ( lät dock lite som volvo 240 vid 2000 varv)
Vill man ha motsatt effekt knackar man in metallen istället.
Med lite tålamod går det säker att hitta en perfekt balans.
at
140
ataim
523i -98
intressanta svar! Ngn idé varför silikonoljan skulle försvinna, eller ändra egenskaper? Om inget försvinner och ändå fylla på olja kan vara lik åtgärden att ändra bockningen på bimetallen - då det egentliga probelemet kan vara bimetallen har ändrat form?

"Förstå orsaken och du kan undvika tråkiga erfarenheter" sa Kirkegaard

m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
9 av 8 kopplingar läcker oljan ut.. iaf alla som jag har haft kontakt med... det läcker ut lite i taget så man märker inget men när det är slut så funkar den ej längre å då är det rätt meningstlöst att fylla på..

//Danne
Ja jag tror att en ny är ett bättre alternativ.. har en kompis som nyss bytt på sin 535 vilken skillnad det blev .. hanns gick var så fort han kom i en bilkö . men nu är det inga problem alls .. tycker min verkar halvslö funderar på att byta på min 530
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hade samma problem...bände ut blecket, låter lite mycket vid varvning (men det ska det ju göra egentligen om motorn är på väg att bli för varm) men problemet är som bortblåst.

Frågan är bara om fläkten blåser på lika mycket som en galning vid tex 5000 varv o 200+???

*BAWORAK*
at
140
ataim
523i -98
Någon idé om alternativ till Silikon oljan onmnämd i artikeln om att fylla på?. Toyota har ingen nu och har aldrig sålt någon - udda produkt.

Länk

Behöver AKUT hjälp.
Skall på husvagns semester på söndag, och märkte i dag när jag drog släp hur bilen gick varm, problemen som beskrivs ovan låter exakt som mina problem, finns det något enkelt sätt att ta reda på om det är kopplingen det är fel på, jag har hört att när motorn går varm så kan man stänga av den och då skall knappt fläkten gå att röra på, då är den hel, men om fläkten lätt går att snurra så är den trasig, stämmer detta, om inte hur kan man annars göra?

Paap Reeder
... snabbaste medicinen: se mitt inlägg ovan.

MVH /// Paap R

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
zeth: Det funkar att kolla så
Har du provat själv? paap reeder, kändes lite "raggit" =) klart säkert funkar det, men är det så bra?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo det funkar, men det skulle jag se som en nödfunktion att köra med tillfälligt. T.ex om det börjar krångla efter vägen
Är denna vanlig hos bmw verkstäderna, typ att dem alltid har en på hyllan eller är det oftast beställningsvara, vore bra om dem hade på hyllan, då slipper man oroa sig inför semestern.

Ca. hur mycket kostar en fläkt koppling, eller vad skall man fråga efter? viscos koppling till fläkten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.