|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Skulle bara vilja tillägga ett per saker om it´sfuns chippningar. Har precis köpt en 530d 00a som tydligen är chippad av it´s fun, när jag testade den inan köpet så kändes den väldigt stark på låga varv men nån effekt på högre varv fanns inte... Tänkte att nja det ska väl vara så... Åkte hem glad i hågen med min nyinköpta bil och den gick ju väldigt fint. Dagen därpå monterade jag dit laddtrycksmätare och det medföljande open air filtret och fick se att luftmängdsmätaren var bortmonterad (kontakten alltså), funderade lite men tänkte att det är väl bortkopplat för att lura styrsystemet, tänkte inte mer på det utan åkte ut och testade... Med open air filtret fick jag en väldigt ryckig turbo, såg på mätaren att trycket vart att ligga runt 1,5 bar och fladdrade väldigt, lät som när man släpper gasen och turbon bromsas... Detta skedde på halvgas ca. När jag gasade fullt så skenade trycket ibland upp till 2 bar och säkert över oxå eftersom mätaren slutar där och jag vart väldigt förvånad över att bilen inte rök något ? Kändes som att man bara har lurat laddtrycksregleringen och inte gett nån mer diesel, inte tillräckligt i alla fall. Tyckte allt verkade skumt men fortsatte att köra, gjorde en snabb nerväxling till 3:an och PANG.... Nu har jag skjutit nån kolv vart tanken... Kände lite försiktigt på gasen igen och hörde att jag fortfarande hade 6 cylindrar och inget oljud hördes... Stannade till och öppnade huven, där såg jag till min stora förvåning att jag hade ett tvådelat insug som läckte som ett såll, kul ! Så man funderar ju på hur it´sfun har gjort det hela... Verkar ju inte vidare genomtänkt ???????? Ringde till dom dagen efter men får inget svar... Skrev ett sms om att jag har problem med min 530d som dom har chipat... får inget svar men fortsätter ringa... Till slut svarar en tjej som inte verkar kunna svara så mycket, blir till slut hänvisad att ringa till en mekaniker som kanske skulle kunna hjälpa mig... Får inte tag på denne utan får till slut svar på ett sms där jag skriver att "plocka i alla fall bort chippningen så att jag kan göra om det nån annanstans och få det riktigt gjort" jag får till svar att jag kan komma och få det återställt till orginal...Men mitt insug då ????? Det kostar 4500 på bmw !!!! Jag tycker dom verka oseriösa som satan, rekomenderas ICKE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
jimmy/bmw |
Hur skulle ett dåligt chip gör så ditt insug delas på mitten ? |
|
Skulle nog mer gissa på att det är förra ägaren som har maskerat ett fel genom att koppla ur LMM. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Snälla Dieseldanne, kan du inte lägga upp en bild på ditt insug?! |
|
|
StigM3: för att svara på din fråga. Låt Claus på turbocenter ge förslag på åtgärd alternativt tag kontakt med mågon seriös tysk tuningfirma typ Kelleners eller liknande. Då borgar du för minsta risk för att något ska gå galet. Det är min erfarenhet när jag noga undersökt ett halvdussin oberoende experters erfarenhet på området. Mvh Asken |
|
|
Dieseldanne: Vi har såklart inte monterat bort någon luftmassemätare, det måste vara förra ägaren som gjort så för att bilen överhuvudtaget ska fungera. Att sedan säga att han gjort så för att bilen övh ska gå att starta kanske inte var så stabilt när han skulle sälja bilen utan då fick vi ta skulden som chipat bilen. Idag är det torsdag och bilen ordnades in på förtur idag för att få detta fixat, vi hörde av kunden sent förra veckan. Att vi inte hann svara i telefon beror på trycket på verkstan och kontor. Jag tycker vi har skött detta på ett 100% proffsigt sätt och åtgärdat något som egentligen inte var vårt bord så skyndsamt som möjligt på godwillkontot. Jag läser Autopower från och till men relativt ofta. Finns det frågeställningar jag inte svarat på elr delade meningar ser jag fram emot att svara på dom här. MVH/ Jocke Qvarnström |
|
|
Q Vet att man inte "får" prata om kundbilar, men hur såg insuget ut? Ni råkar inte ha en bild =) |
|
|
Tycker synd om Företag som åker på sånt här. Hur troligt är att en seriös mappningsfirma skulle koppla bort LMM?? att ens tro något sådant visar att man inte vet så mycket om motor/motorstyrning. Sedan efter att ha pressat/överladdat motorn med uppöver 2bars laddtryck, med vetskap om att LMM är urkopplad, sprängt insuget och sedan kräver att firman som sålt chipet en gång i tiden skall stå för reparation... ja vad skall man säga. Jag tänker på en påse med nötter. Stor eloge till its fun. att ni ens tar i detta. |
|
| Jag hade min bil inne för chipning för drygt två veckor och har redan märkt en viss skillnad. Jämnare motorgång och ett starkare mellanregister. Att det sedan gjordes på ett snabbt och smidigt sätt, samtidigt som uppträdandet var professionellt, skadade inte. Kan tveklöst rekommendera It´s Fun. | |
|
Själv är jag väldigt skeptisk till chippning. Hade en 1.8T tidigare som avgas ventilerna sprack på! Säkert inte chippets fel, nej, för chippet i sig kan inte ha orsakat det hela, eller hur? Chip som diverse företag har, är chip som de löder dit och som redan är färdig mappade. Det betyder att i sort sett alla chip till t.ex. 1.8T ser likadana ut, så själva chippet i sig kan aldrig ha orsakat skadan. Så hur man än vrider o vänder på det, så går det inte att lägga skulden på chipp verkstan. Sen att nått annat i motorn har varit lite halvtaskigt och gått sönder pga de extra hk är ditt problem. Vad jag vill säga, är att det där med chippning gör man helt o hållet på egen risk och man måste skötta motorn mycket mer nogrant än vanligt. Allt måste klaffa perfekt, annars går saker sönder, bilen går dåligt, man klagar hos chipp verkstan och de säger att det inte beror på själva chippet, så det är inte deras problem. |
|
|
dallev79 Har du käkat butterkaka till efterrätt ;-) Det är väl som med allt har man flera inblandade i vare sis husbygge eller bil så är det ju alltid svårt att finna den ansvarige. Vad är det som tyder på att det var chipets fel att avgasventilerna sprack? Du kanske lika gärna lagt i en för låg växel. Jag rensade alla mina avgasventiler på min gamla 325 som Jurgen Weise (itsfuns chiptrimmare) hade trimmat. Det slog mig aldrig att jag kunde ge honom skulden för att jag la i tvåan i 160km/h. Det finns liksom fler sida på myntet och är inte alltid lätt att fastställa vad som orsakat problemet. Att Jurgen skulle ha plockat bort lmm på Dieseldannes bil låter lika troligt som att insuget spricker av chipet. Vare sig jag säger bu eller bä om chip och dess prestandaökning på sugmotorer så vet jag att det finns få som är så duktiga på bmw i sverige som Jurgen är. Han lär ju inte varit meck åt Peggen bla bara för att pegen inte fick tag på någon annan som ville mecka med hans bil |
|
|
kanske uttryckte mig lite vagt, vad jag ville sägga var att; chippning sker på egen risk, vare sig felet beror på chippet eller inte. Kom ihåg att motorförsäkring eller garantier inte gäller, vare sig det är chippets fel eller inte. I mitt fall, kunde jag använda motorförsäkringen, jag hade tur med att f.bolaget inte var så petiga med att undersöka mitt fall. Hade de upptäckt att den hade varit chippad hade jag inte fått nått. Påstod aldrig att Jurgen skulle ha plockat lmm eller liknande. Dock tror jag fortfarande på att man måste vara mer petig med sina servicar/tätare intervaller och se till att allt är helt o bra, särskillt turbo bilar. Har varit med om att verkstan säger att felet beror på chippet och J säger att det är nått annat, och själv står man med byxorna nere. Vare sig den ena eller den andra parten har rätt så är det du som hamnar i kläm. |
|
|
dallev79: Mitt råd till dig om du ska chiptrimma någon mera bil är att göra affär med en tuner där du kan teckna en separat motorförsäkring där motorskador som uppstått pga trimningen ersätts av ett oberoende försäkringsbolag. Man måste iofs uppfylla vissa krav som att bilen inte är moddad på andra sätt samt årsmodells samt milbegränsning men ändock ett alternativ som inte bör passera ouppmärksamat. |
|
|
Vill börja med att be om ursäkt till it´sfun som jag anklagat för något som inte är sant, lmm var ju förståss inte bortkopplad av jurgen på its fun efter att jag tagit reda på fakta... Väldigt mycket SORRY.... Tydligen så har tryckregulatorn fått ett spel i och med att lmm:n varit trasig och i samband med en kraftig nerväxling till trean i hög fart så får jag ta på mig det spruckna insuget helt själv... Jurgen var en duktig och trevlig "trimmare" som förklarade hur denna insident har kunnat ske, anledningen till att jag trodde på lmm bortkopplingen var att kompisen som hade en m3 e36 hade mappat sin bil utan lmm och fått det att funka på nåt annat vis, hört talas om att man kopplar ihop spjällägesgivare med lmm:n fast man måste göra om signalen först... Trodde att itsfun lyckats med nåt liknande genom att lura datorn via chippet på nåt vis... Korkat va... Har pratat med förra ägaren och han har tydligen haft felet med lmm hela tiden han haft bilen utan att veta om det, tror honom oxå i och med att bilen aldrig gått något riktigt bra, enligt Jurgen så ska tiden till 100 kapas med mellan 2-2,5 sekunder, allså borde den hamna på ca 6 sekunder, och det märks betyligt mycket mer än förra ägaren beskrivit om bilen... Nu är det alltså bara att slänga på ett nutt insug och en ny lmm och fortsätta jakten på de 6 sekunderna ! Braxen: Visst kan jag ta en bild på insuget, var lägger man ut den ? Turbovulc: Förstår om du är irriterad, jag har skrivit utan att verkligen veta vad jag snackar om. Men jag har ju inte direkt klagat på dig så den där påsen med nötter var ju lite tråkigt kanske. Qvarnis: Ber så HEMSKT mycket om ursäkt att jag anklagat er, men en fråga bara... Hur missade ni att lmm:en var trasig vid chippningen ? Kollar inte ni så att allt är korrekt med eran dator innan chippning ? Den var ju visserligen bortkopplad men det syns väl oxå ? MVH Dieseldanne |
|
|
Dieseldanne: Hur vet vi att LMM var trasig elr bortkopplad när bilen chipades? MVH/ Qvarnis |
|
|
nu har jag inte orkat läsa exakt alla inlägg och jag har ingen m3csl. men jag chippa min lilla 528ia hos just its fun.. alla bilar jag haft har körts på just 98oktanig bensin (utom min starlet).. så det kändes rätt att finjustera tändningen etc för just det bränsle som jag anser vara bäst.. efter uppladdning av ny data så startade bilen mer tyst en vanligt själva gången på motorn kändes mer lung och behaglig... rent effekt mässigt så kändes det som en försämring då förhoppningen va för stor.. ;) samma sträcka hem gick på 6.1l/10mil ist för 6.4l/10mil nollat på motorväg i 110kmh visst det kan bero på olika faktorer så som vind luftfuktighet etc.. men det va väldigt vindstilla den dagen.. det bästa som jag märkt är att den numera inte växlar ner på motorvägen när den långa backen upp te angered kommer..(med farhållare).. kort o gott så är jag nöjd, men har man ont om pengar "fjyttiga" 2500kr så är det kanske inte värt det.. p.s borås e en jävla håla shit va boring stad.. d.s Ge han olja Bara!! |
|
|
Genom ett diagnossystem kanske? ;) /// Bimmarkomanen |
|
|
Qvarnis: Trodde att man alltid gjorde ett diagnostest på bilen innan man törs stoppa i ett chip. Och i och med att Jurgen hade en så otroligt fin dator så är det ju inte direkt svårt ? Vi kollade ju på det när jag var hos er och man såg ju på sekunden när det var nåt som hade hänt med tex lmm. Nu hade ju min lmm varit bortkopplad i 5000 mil så jag trodde man såg det ? Om ni inte gör sånt test så är det ju förståeligt men jag frågade bara... I vilket fall som helst så ska det dit nya grejer nu och sen hoppas på att det blir att fungera. |
|
|
Dieseldanne: Jag tror inte att LMM var urkopplad när din bil chipades men kan såklart inte vara säker. MV/ Qvrnis |
|
| Ang. dom senaste inläg, är jag inte med i dom. Jag kör inte min M3 E46 som blev chippat, längre. Den är solgt. Men ni får gärna fortsätta på denna tråd, eller starta en ny. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.