AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
21.043

Erfarenhet av "its fun" trim chip?

Sida 1 av 5
Hejsan

Har någon erfarenhet av its fun trim chip för BMW M3 E46?

Är det bästa lösning för att ta bort spärren?
Har inte hundrakoll på om de är billigast längre men att "chippa" (med toppfartspärren borttagen) eller ta bort spärren på min M5 skulle vara samma kostnad då jobbet var ungefär samma. Således tar de endast bort spärren om du vill. (Till chippriset alltså)
al
499
alaska1
118dA-13
Ger ca 4% mer hästar - det varierar ngt mellan olika motorer och mindre ju mer trimmad den är från början så du får ca 10 hästar! Enbart byte till 98 oktan ger 2-3 hästar!

En mappning ger ngt mer och ju mer din motor avviker negativt från genomsnittsmotorn ju mer får du ut av mappningen!
Hej..

tack för svaret.

Men om man vill chippa samtidig med att man ta bort fartspärr, är det säkert att göra det? Har dom 110% koll på hur styringen är i den "nya" chip?

al
499
alaska1
118dA-13
Enbart spärrborttagning duger chipet till! Se bara till att du inte får ngt annat "på köpet" om inte chipningen/mappningen görs på rullar! Inte kul att få ett motorras pga för optimistiska värden!
Hej.

Ok. Men om man vill ha "lite mer kraft" är det då kellners sport eller harmann man ¨måste köpa? Och inte "its fun" chip?
al
499
alaska1
118dA-13
Glöm chip! Det finns ingen genväg till många kusar! När BMW själv nu släppte en värstinversion av 520 var de tvungna att överge variabet styrning av kammar, vassare kammar mm samt göra motorn mer kortslagig, och öka varvtalet med 1500 varv!

Specialbyggd motor gav +23 hk och någon tiondel snabbare 0-100! Om det bara hade behövts ringa till en chipleverantör för att få 15 hk tror du inte de gjort det?

Överladdning i ngn form krävs om du ska få mer än ca 20 hk utan att riva motorn!
al
499
alaska1
118dA-13
Rättelse - ca 10 - 15 hk är möjliga med nytt grenrör, insug, nytt avgassystem samt mappning!
jimmy/bmw
Tror nog dom ville ha en hög varvig motor för att den skulle vara sportig jag iaf
Okay. Det låter som jag ska glömma its fun chip.. men var är bäst för att ta bort spärren då? Utan att man får "fler hk"?

Mvh.
Som jag sa: Troligtvis itsfun är billigast
al
499
alaska1
118dA-13
Vet faktiskt inte vem som du ska anlita och framför allt vet jag inte vad du skulle vinna på det! Toppfartspärren bort -- du kanske utnyttjar det max 10 ggr dvs det kostar dig 300 kr per gång! Jag har då själv aldrig toppat ngn bil jag haft mer än ngn gång!
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Fan alaska1, du e ju så full av skitsnack ibland, blir trött! Ett forum är till för att man ska dela med sig av saker man vet, inte spekulationer från din sida.

1. Specialmodellen är inte en 520 utan en 3 serie som har betäckningen 320si

2. 320si tillverkas i en limiterad serie av 2600 bilar eftersom det är en homologiseringsmodell för standardvagnsracing (precis som M3 e30 en gång i tiden). BMW tog fram motorn i 320si speciellt för detta reglemente, inte för att vara en trimmad 320i i modellprogrammet. Eftersom variabel kamaxelstyrning samt variabla insug, VANOS och dylikt är förbjudet i dessa tävlingsklasser så har inte 320si motorn det orginal. Ingen annan anledning. Alltså inte pga det inte går att kombinera detta med en hög trimmningsgrad (se alla M-motorer tex eller tex hondas S2000 motor som kräver dessa hjälpmedel för att nå en så hög trimmningsgrad 120hp/liter i hondas fall) Att 320si motorn går att varva så högt är för att det är fina komponenter i den som tillåter så höga varvtal... dessa komponeter (vevaxel, kolvar etc) ville man ha i motorn enbart för kunna ha dessa i racingsammanhang. Att sedan BMW enbart plockar ut 173hp i gatversionen är rätt klent, tror personligen att den motorn har rejäl potential för lätt hitta mer effekt.

-StigM3

ett its fun chip fungerar alldeles utmärkt att ta bort fartspärren med, jag tror också att du inte ska vara rädd att inkludera en liten effektökning i chippet. Den blir inte stor men på en M3 tror jag 5-8 hp på toppen, men lite mer på mellanvarv

"Two for economy and One for the fun of it"
al
499
alaska1
118dA-13
OK! Jag var inte helt på det klara i vilken bil motorn satt i ! Faktum kvarstår - det är svårt att få fler hästar utan avancerad massage av topp, vassare kammar mm! Resultatet brukar bli en bil som går som skit under 2000 varv men desto bättre däröver!

Den enda genväg på en moderrn motor som finns till fler hästar är överladdning!

Att rekommendera en leverantör utan bänk får stå för dig om de däremot gör jobbet på rullar och lämnar öppet köp så är det OK.
jimmy/bmw
jag förstår bara inte vad bromsbänken ska göra för hållbarheten ?!?!
al
499
alaska1
118dA-13
Men se tre - chips hurra - grabbar här! Vad konstigt - inte - att Ni alltid rekommenderar samma leverantör oavsett hur frågan är ställd!
jimmy/bmw
har jag rekomenderat nått chip ?
och kan du svar på min fråga ?
Jk
128
Jkangas
327i e30

alaska1:
om han vill ta bort fartspärren så är de väll upp till honom om han vill toppa den 1 gång 10 gånger eller hela tiden.. eller har jag fel?
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
alaska1.... aaaaarrggghhhhh, du läser ju inte! vad är det med dig?

Kan börja med att be om ursäkt StigM3 att denna alaska1 alltid har en förmåga att driva ifrån ämnet hela tiden, samt provocera, men det är nog hans behållning av detta forum......

Har jag rekomenderat nått chip? alaska1? Nej just det, jag svarade på StigM3 fråga som rörde just its fun chip! Så att du inte tror att ingår i någon mystisk sammansvärjning som stöder its fun chip kan jag också rekomendera övriga chipstillverkare. Angående fartspärren (vilken är en relativt enkel del i programmet) så kan alla seriösa firmor i sverige och utomlands ordna det. Sedan är ju allt en prisfråga, its fun ligger lågt i pris (men inte lägst) för denna operation. I andra änden av skalan har vi tex AC Schnitzer eller Hartge som har s.k V-Max moduler men deras priser börjar på ca 10.000:- dock är dessa enkla att både ta bort och montera dit.
al
499
alaska1
118dA-13
Men Peter nu är du väl konspiratorisk! Jag syftade definitivt inte på dig med chipps hurra! Att driva från ämnet? Jag svarade på frågan sen passade inte svaren!

Jag vet att de flesta kan ordna fartspärren men jag sträcker mig inte så långt att jag rekommenderar en viss firma eftersom jag inte har egen erfarenhet av ngn bra! Är dock övertygad om att tillräcklig kunskap finns på de flesta av firmorna!

Att rekommendera ngn som lämnar öppet köp och som gör jobbet seriöst på rullar - vad var det för fel på det? Notera att jag inte hänvisade till ngn firma.
al
499
alaska1
118dA-13
För att vara petig så är det fortfarande en enklare form av VANOS på motorn

"Tack vare inloppskanalerna med variabel kanallängd (DISA) och variabel kamaxeljustering (bi-VANOS), når vridmomentet maximala 200 Nm vid 4250 varv/min."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.