AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
21.046

Erfarenhet av "its fun" trim chip?

Sida 3 av 5
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Qvarnis!

Alaska1 verkar ju hänvisa till en leverantör av Chiptrim som levererar till flera olika bilmodeller. Reklamen är generell och inte specifikt för just ETT chip som pga. felköp eller bilbyte nu säljs. Således skulle jag klassa det blocket annonserande företaget/leverantören/privatpersonen som en leverantör av trimchip.

Att företaget är reggat på privatperson i skogen spelar ju mindre roll. Enskilld firma eller HB. Annonsen är tydlig med varifrån programvaran kommer, vilket pris som gäller, osv.

Er lägsta pris garanti specificerar väll enbart att den andra leverantören skall ha motsvarande produkt? Varför skulle man INTE se detta Företag som konkurrent?

En sak vill jag reagera på..
I VARENDA liten diskussion så är det ALLTID samma skiva som går runt.
Alaska1 säger iprincip i varje inlägg att man skall mappa bilen istället för att chippa den. Även om diskussionen inte gäller frågor om mappning, utan kanske en ren fråga om att ta bort topfartspärren.

Vi andra som Alaska1 kallar för "chips Hurra" gänget är marginellt bättre.. Vi föreslår leverantörer utan faktabas eller prov. Få av oss har verkligen testat chippning.

Jag stör mig otroligt mycket på alaska1´s "chipps hurra" kommentarer, för det fördummar både mig och mina argument, plus att alaska1 bortser från faktumet att kastar man bara skit på andra idéer utan att bevisa att denne har fel så förlorar man själv sitt anseende och sin trovärdighet.

Jag föreslår att vi framhärdar styrkan i våra egna argument och har en konstruktiv diskussion istället för att kasta skit. Alla är vi BMW fanatiker, så en konstruktiv diskussion är mycket mer givande än den typen av pajkastning vi tidigare ägnat oss åt.

//amullo
---
Hejsan.

Tack jag holler med. Jag ser fortfarende inte någon med en BMW M3 E46 som har kommit med erfarenheter eller annat gott till denna tråd. Men ni är fortfarande välkomna... :-)
Amullo:
Hela frågan är om det är ett företag.
Jag skrev inte att företaget var reggat på en person i skogen. Utan mobiltelefonnumret. Finns ingenting som säger att det är ett företag.

Inget företag, inget kvitto och inge "konkurrent" i lägstapris argumentet.

Är det verkligen ett företag är det en annan grej. Frågan är också om han/de är knutna till den firman som anges eller om det är olagligt kopierad kod.

Det det som kan och ska ifrågasättas. Ingenting om hur stort eller litet företaget är.
Vad gäller "Lägsta prisgaranti" hos itsfun.nu står det på hemsidan: "Sveriges mest prisvärda trimchip med prisgaranti, hittar du något likvärdigt trimchip till lägre pris hos någon SVENSK TUNINGFIRMA så matchar vi deras pris." Mao så gäller garantin enbart i fråga det är ett företag och att det ska vara svenskt.

Qvarnis
Visa användare
2.407
amullo
ILiveToRide.
Helt rätt. Fel av mig.

Qvarnis
Så om det är en svensk återförsäljare av ett tyskt företag så gäller inte garantin? Att den inte gäller för köp av privatperson förstår jag.

//amullo
---
Amullo:

Svensk återförsäljare av ett tyskt företag funkar bra. Men om du tänker på Powerchip så var det sist jag kollade ett tyskt företag som lämnar kvitton i euro och inte hade F skattsedel. Hur som helst har vi matchat dom oxå i de flesta fall när de inte kört driver lokalt eftersom de har kontoret och chipar mobilt.

MVH/ Qvarnis
Visa användare
2.407
amullo
Tack för uppklarandet av den detaljen Qvarnis.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Alla kan inte vara billigast! När nu någon annan är billigast så ska de dumförklaras eller tryckas ned på annat sätt! Tidigare har andra företag negligerats med att de ju är dyrare, lämnar oseriösa effektuppgifter ....

Amullo! Du har hållt en normal nivå på dina inlägg i de flesta fall! Så har inte fallet varit bland övriga chips hurra grabbar! Stör de dem att kallas så så ska jag givetvis inte kalla dem det!

Att förorda mappning är inte märkvärdigare än att förorda chipning! Du har själv framhållit chipning som en enklare och billigare form av mapning!

Mappning har fördelen att den görs på din bil och du får din bil optimerad! Fördelen med chip är priset som ju snart är nere i kostnaden för två fulla tankar!

Skillnaden är också att om någon frågar om chip så svävar vissa inte iväg om mappning hit och dit. Ställer någon en fråga om exempelvis: "its fun-chip, erfarenheter?" så bör man väl hålla sig till den frågan och inte rabbla samma saker i femtioelva trådar? Om "vissa" läser denna tråd från första början och sedan läser "vissas" svar så förstår ni vad jag menar! Om någon vill ha ett konkret svar om mappning så kanske "vissa" kan rekommendera någon (namngiven 2500ggr) map-firma. Men spara dem snacket om att en chipning skulle vara något kanonbra för en sugmotor, det har aldrig "chip-hurra" killarna påstått. Att det är marginell skillnad mellan en mappning och ett chip i en standard sugmotor är det enda som gör att JAG tycker att chip är vettigare, dessutom betydligt billigare. Till slut vill jag bara säga till dig Alaska: Om du följt mina trådar om chip så ser du att jag haft ett chip i min gamla 540 -93 som jag var nöjd med. Det kostade mig 2500 kr har jag för mig. Och sist men inte minst: Det kom från TURBOCENTER!!!!!!!!!!!!! NÖJD NU?
al
499
alaska1
118dA-13
Mappning eller chipning! Sak samma förutom priset? Hmmm nja inte riktigt! Mapning gör det chipning påstår sig göra nämligen utnyttja den marginal som finns i tillverkningstoleranserna!

Ett chip kan inte det eftersom den ska passa i alla motorer så det blir kvar en tolerans som mappning kan utnyttja!

Får jag då fråga dig alaska1: Tror att skillnaden mellan mappning och chipning är märkbar på en standard sugmotor? Eller är det slöseri med pengar? Vad föredrar du av följande: A) köpa ett chip för ca 2500kr b) mappa en standard sugmotor för minst 5500kr c) Slöseri med pengar
Konkret fråga kräver konkret svar!
alaska 1:

Vad är skillnaden på en mappning på en originalmotor vs en mappning som gjorts på en originalmotor som sedan sparats och bränns som chip? Är inte det samma sak elr menar du att toleranserna på en modern BMW motor är väldigt stora?

Q
al
499
alaska1
118dA-13
På en rent standardmotor så skulle jag nog prova ett chip med öppet köp först! Varför betala innan man är nöjd?

Finns inte pengarna till det skulle jag köpa ett chip för 2000 kr! Förstår inte varför man ska betala 2500 för något man kan få för 2000 när inget säger att det ena är bättre än det andra! Kan man få bromspapper samtidigt, dvs bilen justerad på rullar så är det värt en slant till!

Är det inte lägsta pris utan mesta effekt man är ute efter eller för den del bytt avgassystem, luftfilter, insugningsrör .... ja se då är det en mappning som gäller! Kostar mer men ger mer! Om det är värt priset är upp till var och en, men kör man en fin bil och har råd med fina 17" eller 18" däck så varför inte optimera motorn också då det inte kostar mer än 2 däck med fälg?

Även om BMW har små toleranser så skiljer det sig en del mellan motorerna och för att få ut det krävs inställning av din motor och inte grannens! Det gäller speciellt om man bytt ut ngt annat ex luftfilter, avgasststem, slutburk ... för då ligger du helt off med ett chip!

Det här börjar bli roligt. Börjar passera stadiet extremt tröttsamt och bara gå över i humor.

Det finns inte en jävel på det här forumet som inte vet att har man bytt lite grejjer så är det mappning som gäller. Alla vet också att det inte var det det gällde nu. Och har vett att hålla k*** när diskussionen är om något annat.

Alaska du var nog den enda som inte fattade att är det inte ett företag som säljer chippet så är det OLAGLIGT. Och It's fun (Qvarnis) i det här fallet har ingen som helst skyldighet att matcha det priset.

Så sluta älta och om du verkligen vill bevisa något så skaffar du fram deras företagsnamn, f-skattsedel och företagsnummer.
Visa användare
2.407
amullo
ILiveToRide..
Jag förstår inte ditt uttalande
"Alaska du var nog den enda som inte fattade att är det inte ett företag som säljer chippet så är det OLAGLIGT."

Varför skulle det vara olagligt?

Skall du dra i den tråden så invecklar vi oss helt i andra detaljer. Till och börja med så är det olagligt att ändra på detaljer opå en bil som är helfordonsgodkänd om inte tillverkaren godkänt förändringen. Således så är alla trimchip/mappningar/fälgar/bodykit olagliga om BMW Sverige ej godkänt JUST det kittet. Detta kan man säga motsvarar tyskarnas TüV godkännande.

Förövrigt måste jag säga att jag håller med både Alaska1 och BMW-Lelle, samt Qvarnis.

Chip
*Orginalmotor eller bara småförändringar, typ avgassystem & luftfilter så räcker det med en chippning. Valfri leverantör. Dock måste man ju fråga sig fram om dessa har en mapp som passar bilen.. De kan ju ha en som är avpassad för ett annat system eller luftfilter, men som stämmer till 90%.
Fördel: Billigt
Nackdel: inte 100% exakt.

Mappning
*Trimmad motor: Kammar, bytt insug, spridare,, helsystem eller ex. Turbo
Här måste det mappas.. kanske har bilen tillochmed ett annat sprut..
Fördel: Bra resultat för just den motorn.
Nackdel: Dyrt.

Förövrigt så funderar jag på om inte Qvarnis med sin erfarenhet kan erbjuda mappning på bilar.. Han har ju ändå hållt på med trim ganska länge och har säkert kontakter inom den sfären som de flesta av oss inte har. Detta skulle ju förmodligen ligga inom It´sfun´s kunskapsområde, men inget de går ut med, eftersom efterfrågan är relativt låg på mappning.

//amullo
---
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

amullo!
Tror väl ändå inte det är olagligt med chip i bilen!
Så vida du inte har en turbomaskin och ökar hästkraftsantalet med mer än 10%.
Dessutom alla fälgar/bodykitt/mapp/chip är väl ändå att ta i, så länge bilens spårvidd ej ändras och man håller sig inom ramarna betr rullomkrets på hjul,så har nog inte lagens arm eller BMW något att anmärka på.
Men däremot så gäller ju tyvärr inte deras garantier på bilen eller motor om styrsystem ändras, eller modifikationer som gör åverkan på Chassi/kaross!
Annars är jag helt med dig!! ;-)

MVH Patrik
Tja, nu är jag lite osäker på vad du menar.

Det jag menade med olagligt är alltså ingeting om att det skulle vara olagligt med chip i bilen. Utan att säljaren skulle bedriva olaglig verksamhet om det inte är ett företag, inte betalar moms osv.

Och om det är så det inte betalas "licens" avgift för koden som används så är det pirat kopiering vilket också är olagligt.

Alltså tillbaka till frågan om det är ett legitimt företag.
Är det så är det en helt annan femma, men ett par tre varningsklockor ringer allt.

Det kan ju vara så att jag/vi som köpare struntar i ursprunget och struntar i om det är lagligt. Men i en disskution om pris med ett legitimt företag så är det ju naturligtvis oanvändbart.
al
499
alaska1
118dA-13
Olagligt? Ja visst finns det mycket som är olagligt! Att fildela och att köra för fort och ..... ! Poängen här är väl snarast att det finns billigare alternativ om det är priset som är det viktigaste!

Kul du reagerade för som du säkert vet förordar jag att anlita någon av de firmor som lämnar öppet köp och dessutom gärna att de gör arbetet på rullar! Om man nu alls ska sätta in ett chip när det nu finns mappning!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Snart dags att döpa om denna tråd tror jag! ;-)
Vad hände med stackars StigM3:s fråga och svar igentligen?
Qvarnis!
Har ni haft någon M3 E46 inne?
Och i sådant fall, resultatet, fartspärr eller inte? Varvtal höjd eller samma som innan?

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Måste bara tillägga!
Detta ämne om chipstrimmning/mappning måste vara kanska så känsligt,med tanke på att diskutionerna ofta spårar ur och slutligen leder till pajkastning!
Tror inte att varken jag eller många andra här har eller kommer att bli mycket klokare!
De få gånger reultat visats på pränt, har ofta detta ifrågasatts om samtliga resultat tagits fram under exakt samma förhållanden osv.
Vore kul om man någon gång fick ta del av lite fler före/efter resultat i fortsättningen!

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.