|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Alaska! Har du någon som helst erfarenhet själv av chiptrimmning eller lutar du dig mot alla andra OLW tvivlare här på forumet? MVH Patrik |
|
Sluta nu! Jag har givetsvis provat några chip och den som hängt med här vet att det har INTE alla chips hurra grabbar! Det var för några år sedan - hmm tiden går - jo i början av 1990 talet mången diskussion om verkligen ett SIMON 2,5" och ett sportfilter verkligen gav upp mot 15 hk! Klart det inte gjorde och idag skulle ingen klämma dit ett grövre avgas och ett filter och sedan allvarligt tro att det gav10 hk! Går vi längre tillbaka diskuterades länden på trattarna och ..... Sammanfattningsvis så ja - jag har provat många saker chip, grövre avgas och sportfilter (skäms)! Sen har jag aldrig talat illa eller tvivlat på OLW chippset för det är riktigt gott! |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Alaska1! Har för mig att Bilsport gjorde en test ang avgassystem på en Kadett Gsi för ett antal år sedan! Och de hade faktiskt ett system de utvann 15 extra hk med,mätbart, om det var simons kommer jag inte ihåg! MVH Patrik |
Alaska1! Måste bara säga, du verkar rent ut sagt otrevlig med tanke på ditt mothugg i en annan tråd! Vad jag kan, är kanske långt ifrån av vad du tror dig kunna! Skärp dig och hamna på en lika mogen nivå här som din ålder! MVH Patrik |
|
Alaska1: Du har din mening sen är det inte alltid enkelt att argumentera kring den. Jag står för deviset "vill du har mer hästar bygg om mekaniken". Är bilen överladdad visst är det enklare att flytta laddtrycksgränser för att få mer "Tjohej-vad-det-går-snabbt" känsla, oavsett chip eller tillverkare. En risk man får kalkylera med är att drivlinan slits mer då specen från produktion överskrids och "Tjohej-vad-en-ny-automatlåda-är-dyr" kan höras från ägare nr 3, 7 år och 20k mil senare. Få tänker så långt, jag har dock sett detta hända. Så ni som chippar, har ni skoj för de pengarna så gör det och njut av det! Det vi som inte argumenterar för chippning vill säga är var medveten om riskerna som inte syns eller märks idag för erat fordon. Ungefär som cancer, det ligger latent men vissa saker gör att det kan utlösas snabbare. Ett chips till barncancerfonden gör skillnad det vet jag:) Mvh Asken |
|
|
Att säga sluta nu och att be M635 forever bidra med tipps istället för att kritisera de som bidrar är att vara otrevlig? Asken har helt rätt! Ett chip eller annan trimning är inte fel, det bidrar till glädjen i bilägandet att göra justeringar! Det bidrar mindre till bilägandet om man får problem som man inte behöver få! Att jag rekommenderar inställning på rullar och öppet köp beror på mina egna erfarenheter av chip! De pillrar i chipet och så ska det ge bättre acc mm. Men om det nu är pillrat och accet inte förbättras så har ju antagligen motorn justerats förbi den optimala punkten och slits mer utan att ge ngt tillbaka vilket inte behöver hända om justeringen görs på rullar! I mitt fall så har leverantörerna lämnat öppet köp och jag har fått tillbaka pengarna - helt seriöst gjort men om det blir ett nytt försök så blir det hos en leverantör med rullar och öppet köp! |
|
|
Jag körde en GSI 16 med SIMONS system och ett KN filter i ca 3 års tid och jag kan säga att det INTE gjorde några 15 hk! Men ljudet .... det var mulligt! Lexmal har ett insug som fungerar (säljs av Enen) och med det samt vildare kammar, SIMON, KN filter och extraktorrör samt mappning så får du ca 190 hk. |
|
Alaska1! Var i mina inlägg ser du kritiken om jag får fråga? Har inte ämnat kritisera någon med mina inlägg här. Att mitt inlägg betr.OLW verkade lite brysk kan jag förstå, men var dock inte ämnad som syrlig,har redan förklarat för dig i annan tråd där du gör ett påhopp! MVH Patrik |
|
Hej- Tack för den trevliga diskussionen.. men kan ni inte komma med lita tips i stället? Jag ställte en fråga ang. "its fun", men fick inget vettigt svar tycker jag.....? |
|
StigM3! Jag antar att det blir svårt att ge goda råd betr. chiptrim i det här forumet. Finns lika många mot som för här. Maila ItsFun och fråga direkt vet ja, kanske de har något konkret positivt att förklara. Dagens prestanda modeller är vad jag fått höra redan så optimerade betr.styrsystem, med baktanke på att motor ska få ett längre sundare liv. Vilket många här inne redan bekräftat. Men självklart går det säkert att "klämma" ur lite till men med eller utan andra modifikationer vill jag låta vara osagt. Dagens motorer är ganska hårt trimmade redan från fabrik,till skilnad från mitten av 80-talet då att komma upp i 100hk/liter var en svår bedrift. MVH Patrik |
|
Vad vill du ha i svar? Att det ger 12 - 30 hk på en sugmotor och att det inte påverkar motorn på ngt negativt sätt! Vill du ha det svaret så kila in på en chip leverantörs hemsida! Det konstiga är att de som lämnar öppet köp och optimerar din motor och inte grannens utlovar ca 4 hk per liter motorvolym! |
|
|
Men ca 4 hk / M är ju inte fel, på tex en M3 3,0 ger det ju i så fall 12 HK, då blir de hästkrafterna rätt billiga. Chipsning funkar rätt bra på en helt standard motor, det är ju utifrån en sådan man gjort chipsets set-up. Har man dock gjort lite uppdgraderingar i sin motor, typ extraktorgrenrör, trimmkam, sportavgas, racekat etc etc, är det väldigt bra att göra en riktig mappning, det är först då du märker den stora skillnaden på motorn, som du förväntar dig av uppgraderingarna, mappningen gör att motorn lirar och kan ge sitt yttersta tillsammans med uppgraderingarna. Mitt tips till dig StigM3 är dock att lämna in bilen på en mappning istället för bara chipsning, det ger mer för just din motor..... |
|
|
Jag håller helt med om att 4hk är helt ok per liter! Tyvär så gäller det inte en motor typ min 328 som får ca 2,5 hk per liter! Ju mer som motorn har trimmats ju mindre får man ut med ytterligare trimning så en M motor får inga 10 hk utan antagligen mindre än 7 hk! |
|
jimmy/bmw |
vem har sagt att unichip gör dom bästa mappningarna da ?? |
|
StigM3: Att ta bort din fartspärr elr få en optimerad programvara är samma pris och i princip samma arbete. Kunden väljer själv. Vad gäller priserna har ingen leverantör i Sverige lägre priser än itsfun.nu eftersom det finns något som kallas Lägsta prisgaranti, dvs skulle någon annan svensk tuningfirma ligga lägre i pris - vilket ingen gör vad jag vet - matchas priset. Vill du ha tips på olika tuningfirmor som du kan ställa frågor till rekomenderar jag Bilsportguiden i tidningen Bilsport där du undet "Trimchip" hittar vad jag vet alla seriösa tuners i Sverige. MVH/ Qvarnis |
|
|
Är bara priset intressant så hör här först så kan du ju få ned priset hos Q Länk |
|
|
StigM3... Jag bytte chip i boxen till min M50b25 icke vanos och blev mycket nöjd med resultatet. Chippet var ett sk "Superchip" och förutom att bilen blev piggare, spec på höga varv, så var det en klar skillnad mot en 325 av samma årsmodell och en mycket positiv överaskning när jag körde mot en annan polares 328... Kan alltså bestämt säga att den kombinationen motor/chip fungerar bra... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
alaska 1: Är det en svensk tuningfirma som du hänvisar till i länken ovan elr någon privatperson eftersom de annonserar på Blocket? Qvarnis |
|
| Ja man blir ju fundersam. Mobilnummer registrerat på en privatperson på skogen utanför jönköping och "chiptrim" som namn. Gissar att det blir svårt med garantier/ångerrätt etc. | |
|
Konstaterar att det finns chip att få för ca 2000 kr! Med det är de väl billigast? Åtminstone så har jag inte på någon hemsida sett lägre pris! Hur det är med garanti hos olika leverantörer får stå för er! Konstaterar bara att om bilen är lite äldre eller gått över 10 000 mil så lämnar nog ingen firma garanti eller har så många förbehåll och höga självrisker att garantin inte behöver tillämpas! Ska man ha i ett chip kan man likaväl ta det billigaste eftersom inga opartiska tester - vad jag vet - finns som visar några skillnader på chip till sugmotorer! Eller så väljer man att mappa bilen och får bilen optimerad! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.