|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den besiktigar du själv eller :)) MVH Hasso |
|
Mätte mina fälgar igår, 10x18 fram, med 215/45 däck, 12x18 bak med 255/35 däck. Ser rätt maffigt ut, bilder kommer. Vågar inte tänka på vad nya sulor kostar, sälja eller behålla det är frågan. Hur blir det med slitage på hjulupphängning, med så breda fälgar? Någon som vet? Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Om du ökar bredden på däcken så ökar också slitaget på hjulupphängningar, hjullager etc. Jag har för mig att en mekare sa att framförallt hjullager slits betydligt mer än med standardbredd. Vill man vara fin så får man lida pin! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
servostyrning får jobba mera också. Framförallt så går allting tyngre innan man får rull på bilen vlket också ökar slitaget. MVH Hasso |
|
Däckbredden är ju inte så farlig, fram är det t.o.m. smalare än orginal, 225 orginal jag har 215, bak har jag 255 istället för 245. Det är mest fälgbredden jag oroar mig för, och att det då blir onormal belastning i hjullager mm. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Onormal belastning på hjullager blir det väll bara om spårvidden ändras? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Patrik 325i-92: Jo spårviddökning påverkar mest! Men efter vad jag förstod menade han att också ett bredare däck dels blir tyngre och därmed orsakar större belastning och dels uppstår en ökad hävstångseffekt på ytterkanterna av däcket när de belastas där. Men jag kanske missförstod honom.... Mvh Johan B |
|
|
215 breda däck på 10 tums bred fälg låter helskumt i mina öron. Hur ser det ut egentligen? Själv har jag 235 breda däck på 8 tums bred fälg vilket sitter som smäck. Fredrik, bilder önskas snarast! =) roadZter |
|
|
Kul Hasso... You crack me up!! Jeppe |
|
|
Bilder finns nu på. Länk Länk Länk Länk Länk Har eventuellt en uppsättning 17" fälgar som suttit på en E39'a 8 och 10" breda. Någon som vet om dessa passar? Offseten är ju inte riktig samma. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Det är ju bara att räkna lite om man vill få däckskanterna raka. 12 tums fälg: 12 * 25,4 = 304,8mm => Däcksbredd på ca 305. 10 tums fälg: 10 * 25,4 = 254mm => Däcksbredd på ca 255. Givetvis kan man variera lite åt båda hållen, men däckskanterna ska väl vara ganska raka för att väghållningen ska vara så bra som möjligt. mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
|
Fredrik M: FY F-N vad snygga fälgar! Säg till om du vill sälja! =) De satt supersnyggt på din bil fast kanske lite känsliga för trottoarkanter. Mvh Carsten |
|
clr |
FFF = Feta Fälgar Fredrik! Men lite för LITE gummi för min smak, du borde nog har bredare däck ;) Frågan är om du får plats med så mycket mer gummi utan att det börjar ta i? |
|
Bredare däck går inte att få på, däcket smiter precis innaför skärmkanten nu. Det är mycket möjligt att jag säljer hjulen Carsten, jag hör av mig isåfall. Kan tänka mig att de fungerar bättre på en 3 eller 5 serie. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Håller med "clr" ovan, lite för smala däck men riktigt snygga krysseker/y-designfälgar. Ps. Kul att det är någon mer från den grafiska branschen här (Laholms Lito). roadZter |
|
|
Ja mycket snygga fälgar! Synd på bredden! Även jag grafiker...repro snubbe =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.