AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.182

Fälg - däck bredd

Sida 1 av 2
Var och kollade på mitt inköp igårkväll, till min lycka/fasa sitter det 18" splitfälgar på bilen. 7" fram och 9" bak. Anledning till fasan är att på bakfälgarna är det krängt 255or och dessa är säkert 3 - 4 cm för smala för fälgen.

Riktigt Tysk stuk på bilen med andra ord.

Min fråga då, hur blir egentligen köregenskaperna när fälgarna sticker rejält utanför däcken, som då har fått en form som jag antar att däckstillverkaren absolut inte tänkt sig. Hur breda däck bör man ha på en 9" fälg?

Jag lär ju inte ha råd med nya däck på ett tag, så tanken är att köra med bilen som den är, denna sommar och eventuellt sälja fälg och däck, och köpa smalare doningar till nästa sommar.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
255 på en 9" bred fälg och de är 3-4 cm för smala? Det kan omöjligt stämma! På min E30 hade jag 9x16" fälgar och på dessa satt det 215/40-16 och där var det inga 3-4 cm som var för smalt. Visst var det tysk stuk men med 255 lär detta försvinna.

Kan det vara så att fälgarna är 10" eller ännu bredare?

Däcken blir varmare med en profil som sluttar inåt vilket leder till att de slits lite snabbare men det kan man väl leva med om man har det utseendet på fälgarna tycker jag! Väghållningen på min E30 med de fälgarna och i dina ögon alldeles för smala däcken var helt otrolig. Man fick provocera jäkligt mycket för att däcken skulle släppa.

Hör av dig när du vill sälja fälgarna. Borde väl passa på en E36!?

Mvh
Carsten
Hmm, ingen aning, fälgen är kanske ännu bredare, jag måste säga att jag blev chockad när jag såg att det var 255or, fick inte riktigt ihop det. Hade 7.5x17" med 215/45 på min Audi A4, och det satt som smäck.

Räknar man lite fram och tillbaka får jag att det borde vara ungefär samma förhållande, med 9" fälg och 255 or.

Slutsats, det måste vara ännu bredare fälgar både bak och fram.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Är det samma stuk på däcken fram så har du säkert 8,5-9" fram och 10-10,5" bak och isåfall är det bara att gratulera för det är både svindyrt och skitsnyggt!

Mvh
Carsten
bl
2.296
blixten
325i -88
Det är en stor fördel ur de flesta synvinklar att ha "maximalt" breda fälgar till ett däck. Tyskstuk hit och tyskstuk dit köp en amerikansk bil om det är det idealet du strävar efter.
Tycker ni det är snyggt med för smala däck så att fälgen sticker utanför?? Själv tycker jag det ser helt j-la sjukt ut............

Mvh
Patrik 325i -92
Blixten

Det finns nivåer mellan xtremt tyskstuk och ballongdäck.
Jag gillar inte något av dessa, utan vill ha ganska raka däcksidor. Dock får de hellre luta inåt än utåt.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Jag hade 255 på 10" fälg på min 840, var inte alls vackert, fälgen gick utanför däcket !

===========
V8-power
Själv skulle jag hellre ha lite för breda däck än fälgar, inte för att jag har det men.....
Annars ser det ju ut som att man har köpt lyx fälgar och sen när man skulle köpa däck till dom så blev det, hoppsan pengarna tog slut så jag får köpa lite smalare....

Mvh
Patrik 325i -92
Jag har 8,5" fram och 9" bak
Däck: 235/40 resp 265/35

Länk

Mvh
/B

Bruno

Ser mycket bra ut, mina fälgar är helt klart bredare än det stod i annonsen, får försöka mäta och kolla.

Kan nog fixa bilder på måndag.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Jag kör med 235/35 på mina 8,5" breda 19"-are och det är alldeles lagom tycker jag :)

www.malte-racing.com
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag funderar på 8,5" breda fälgar med 235/45 -17. BMW har 8" breda med motsvarande däcksdimension. Kan det vara någon stor skillnad? Jag tror inte det åtminstone.

Micke
bl
2.296
blixten
325i -88
Fredrik, jag menar inte att man nödvändigtvis skall ha fälgar som är flera cm bredare än däcken. Men du och mycket många på den här sigten verkar prioritera utseende före funktion. Med en tysk prestanda bil som stort intresse tycker jag att man i det läget har tappat greppet om vad bilen är byggd för och dess tradition, att gå fort och länge med optimal väghållning. Det är de gamla jänkar idealen som skall appliceras på en modern europeisk milslukare.
Visst är utseendet viktigt, men personligen låter jag aldrig utseendet gå ut över körbarheten. Vilket det ju blir om man t.ex. monterar för breda däck. Visst det beror ju mycket på våra pissvägar, men då läget är som det är, väljer jag hellre att köra på lite smalare fälgar med däck som är anpassade för den fälgbredden.

De flesta med 8-9" fälgar verkar köra med 215-235 breda däck, vilket faller väl inom min ram, både när det gäller utseende och funktion.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
blixten:klokt inlägg.
mikren:Jag är nästan säker på att jag har 7,5" till
235-45-17 funkar bra.Däck är ju lite olika utformade.
men ta till bredare fälg än nödvändigt vad ska det var bra för??
MB har 7" med 195-65-15 det ser lite tunt ut men funkar bra inte så noga på vardagsbilen.

MVH
Hasso
Hasso, personligen tycker jag 235 är för brett till 7.5" fälg, hade själv 215/45 på 7.5" fälg, däcken stack då utanför fälgkanten lite lagom, man behövde inte vara helhispig för att fickparkera.

Men, vi kan nog tvista om detta hur länge som helst, verkar det som. Smaken är bevisligen delad...

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Så här ser 235/45/17 ut på en 7,5" fälg
Länk

/B

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Hasso,

Har inte du M-line 17" på din bil? (Finns på Gummihuset). De som säljs där är 8*17. Det är samma dimension som alla BMW:s original 17" till E39:an. Då ska det tydligen sitta 235:or på dem.

Sedan är ju smaken som baken huruvida fälgen skall "sticka ut" eller inte. Själv vill jag ha original eller så nära som möjligt.

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nix, har Mim Black chrome 42.I katalogen står det 7,5"
hur det ser ut syns ju i galleriet.Bra om däcket
går lite utanför fälgkanten som skydd. Sedan är ju inte alla däck likadant utformad så det beror ju en del på det också. men jag är nöjd och däcken är kanon.

MVH
Hasso
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kör 8,5":235:or fram, och 10":255:or bak.
Sitter som en smäck!

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.