AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.561

Problem med M73 efter motortvätt!

Sida 3 av 3
Peter?

First off: Måste säga att jag är mycket imponerad av din företagsamhet men du verkar ha ganska bra koll på mekandet samt bra kontakter inom området? Bara att kunna skaffa sig vettiga komptestare på någon dag sådär skvallrar lite. Men du hugger tag i problemen rakt av och skrider till verket!

Second: Jag är riktigt imponerad av ditt garage, mycket rent och snyggt! :)

Jag gav mig i kast med att byta vattenpump på min 7-a i höstas och tyckte det var ett riktigt hästjobb, du har på bara ett par dagar gjort det jobbet 5 gånger om, visserligen inte fått ihop alla delar riktigt än men det kommer nog :)

Keep up the good work!

/Marcus
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Utav den lilla utvändiga motortvätten blev den Sveriges renaste M73motor in- som utvändigt!:) Grattis till väl genomförd motortvätt.
Mvh
Asken
som funderar om inte Herr Lucas från england med alla elsystem, var mannen som uppfann mörkret.
Asken: Det är ett redan konstaterat faktum - Lucas uppfann mörkret!
Paap Reeder
Hej Peter!

Du skrev ovan att du "vände på topparna"... glömde när vi snackade igår: Viktigt att lyftarna aldrig får ha annat läge än rakt upp - och dom måste i i samma "hål" -- men det visste du redan säkert.
(Exempelvis - Kolvarna till min gamla M70 finns i 12 versioner enligt ETK´n vill jag minnas och i min "spis" sitter det 3 st olika kolvdim alt beroende på vad cylindermätningen vid den första uppmättningen i Munchen gav för resultat ... så det handlar verkligen om Schweizerur i bautaformat)

Beträffande det vi talade om ang kamkedjelocken så ser det likadant ut som på min M70. Tips: dom där jäkla udda packningarna under kamkedjelådan måste ha samma tjocklek - antal "hål" - som toppackningarna.

Som jag alltid själv sagt men aldrig själv lärt: genom att lägga 20% extra tid på ordning och reda vid demont spara man sedan 120% tid vid monteringen.
Ser avundsjukt bra ut i ditt garage!

MVH /// Paap R
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Tacka som sagt för stöd och komplimangerna.. =)

Ringde Alpina i Tyskland precis men talsvar berättar att de har stängt idag...

Ska nog ringa Jarls bilservice, de skall nog ha rätt bra koll på Alpina..

Annars så blir det som följande..

Är bara ledig onsdag och torsdag i denna veckan och dessa två lediga dagar kommer att ägnas åt rengöring och struktuering... Hoppas även att jag tagit reda på ALLt jag måste beställa till ihopasättning samt att det blir rätt saker/dimensioner...

sen efter helgen så är man ledig Måndag och Tisdag och dessa skall även endast gå till rengörning..

Sen får man hoppas att till på Fredagen den veckan att mina saker anlänt för då är man ledig Fredag, Lördag och Söndag och då vill jag påbörja *Operation V12 ihopmontering* *ler*

Vet att det kommer bli motgångar men har gott om tålamod och har gett mig jävelen på att den ska startas på Söndag kväll den veckan..!!´

Ska skapa en liten film av det jag filmade med det *viktigaste* ihopaklippt såsom den blåsta toppackningen med sina sprickor och annat i närbild..

Ska se vad man kan knopa ihopa i Moviemaker.. Isåfall så lägger jag ut den på min *Share* på en hubb på DC++

Ni som har DC++ vet vad jag snackar om =)

Återkommer ifall jag lyckats samt om vilken hubb jag är ansluten till..

Ha det bra så länge

// P

Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Sådär ja.. =)

Fixar ihopa en liten filmsnutt på bilen samt den dåliga toppackningen.. =)

För er som har DC++ så anslut till hubbadress

malmo.homeunix.net...

Ni hittar mig i listan med namn [Comhem]Babianen

Ta *Get file list* och ni kommer att hitta mappen skitlätt.. =)

Filen är på 19,6 MB

Har igång datorn heladagen och natten samt troligtvis imorron också..

Får väl se ifall någon finner detta av intresse *ler*

C ya..

// Peter
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Glömm inte nya topplocksbult kittLänk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vad skönt att det "bara" verkar vara toppackning då!
Har sett ett skräckexempel på en 12:a med packningar brända mellan hälften av alla cyl.! på båda sidor!!
Kan även meddela att den 750:n inte gick något vidare innan byte. ;-)

MVH Patrik
Paap Reeder
Läget?

MVH /// Paap R
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Tydligen passar CSI-packningar, så han "slipper" beställa från Alpina, så Peter har beställt prylarna från BMW Malmö istället.

Om jag förstått det rätt!

//Henrik
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Tjena alla..

Peter här.. =)

Har inte haft tid att uppdatera min tråd då den mesta eller rättare sagt ALL lediga tid har gått åt att återställa min *älskling*

Kan nu meddela att motorn går som aldrig förr och allt löste sig *iallafall för tillfället* =)

Låter som sagt helt perfekt i maskinen nu igen och varit ute mesta delen av dagen idag och provkört.. Har blivit ca 30 mil och nu för ca 30 min sedan så tog jag ett toppfartstest... Den går som ett skott och 300 strecket passerades lite innan jag blev lite feg och släppte... Kände att där fanns lite till o ge och tror att ifall jag skulle ge den lite mer tid så skulle den troligtvis kunna peka på runt 315 Km/h en syrerik natt som denna... =)

Tack för att ni följt tråden och skall lite senare vid tillfälle lägga ut lite bilder på mitt *nya* motorrum..

Kratsen i borrmaskinen användes väl =)

Tack för mig

MVH
Peter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dig ska jag besöka med min tolva för att låta ditt öra höra skönsång. Om du vågar ta emot besök:) Gillar ordningen i ditt garaget.
Mvh
Peter
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Kul att du fick i hop de,hur löste du inställningen av kammarna,fick du låna tollkarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.