|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
teposen |
Har lite frågor angående felen som jag fick nedslag på. Här är besiktningspappret som jag fick igår: Länk -Rutan är väll bara till att byta genom försäkringsbolaget för ~1500? -Spindelled fram, går det att köpa bara leden, och är det lätt att byta? -Avgasystemet är bara å köpa en uphängning till.. -Bromsrören kostar väll inte mycket och är väll hyffsat lätt att byta? -Är det bromsbackarna som ska bytas bak tror ni? -Och förarstolen är väll bara till att svetsa, igen, eller byta ut helt. Tack! |
|
Rutan bör väl kunna gå genom förs. bolaget, om du hänvisar till stenskott. Spindelled går att köpa löst, dock måste denna pressas i länkarmen. Bromsrör kostar inte mycket, dock sitter de riktigt grisigt till. Man måste ta ner både bakvagnsbalken, avgassytemet samt bensintanken (tror jag) för att komma åt att byta. Bromsarna bak räcker det antagligen med att plocka isär och smörja upp, Men att byta bromsbackar samt monteringssats är att rekomendera. |
|
teposen |
Okej. Säker på att man måste plocka ner bakvagnsbalken? När jag skulle pilla dit nya bakaxelklumpen så kommer jag ihåg att det va nån slang där, det är väll där bromsröret börjar? Jag tycker det borde gå att byta röret därifrån iaf. Kan iof passa på att byta silentbussningar samtigt om det är som du säger. |
|
Nej, helt säker är jag inte. Har inte gjort det själv. Men om du söker här på sidan så finner du svaret. Det har varit uppe ett antal gånger. Tror rören går upp ovanför bensintanken. Men kanske kan ta ner tanken utan att ta bort bakvagnsbalken dock. |
|
| Det är väl inte de bromsrören som är så besvärliga, är det inte de yttre som avses? | |
|
Om du använder så kallade universal bromsrör (utan monterade nipplar) så går det att pilla dit utan att montera ner något, men du behöver ett koningsverktyg när du ska montera på nipplarna på rören efteråt. Material + verktyg kostar inte speciellt mycket. |
|
|
Dom yttre är som sagt inget problem, men dom innre/längsgående är ett helsike att byta. Bilprovningens formulering var ju lite luddig, men OM det är dom innre så skickar du E post till mig (isakare@telia.com) så ska du få en bra beskrivning och bilder på hur man gör det enkelt utan att riva nånting. Rutan kan du byta själv, jag köpte min hos närmaste glasmästare för 1100:- + ett verktyg på Biltema för några tior. |
|
teposen |
Tror inte det är dom längsgående då dessa byttes av förrförra ägaren (enligt gamla bes. papper). Jag kan försöka ta lite bilder på rören jag gissar på att det är. |
alex_328 |
OMG ser intei ut att vara någon hödare det dära inte ! |
teposen |
Givande inlägg alex.. Vilken spindelled är det jag behöver? Har kikat på biltema och där finns både yttre och inre spindelled... |
|
angående bakbromsarna skulle jag nog ha köpt nya hjulcylindrar också när man ändå håller på finns på biltema för 109 kr styck. Alltid skönt att veta att nipplarna går att lossa när man skall lufta sedan, brukar rosta bra bak. |
|
teposen |
Jo, satt precis och funderade på om man skulle ta och byta dom också.. |
teposen |
Ingen som vet vilken spindelled det är jag ska ha? Annrs får man väll köpa båda och sedan se vilken man ska använda... |
|
teposen: Det finns bara en spindelled på varje sida. Det Biltema kallar "inre spindelled" år ingen spindelled utan en länkarmslagring. Ska du handla på Biltema är det alltså den dom kallar "yttre spindelled" som är spindelleden. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
teposen |
Okej, tack så mkt! |
| Ett tips när du ska byta spindelleden är att du lossar hela länkarmen och tar med den till någon verstad som har en press, så du får det gjord. Du slår inte ur den på egen hand, och pressa tillbaks behövs med hjälp av flera ton. Iaf på E36 är det kämpigt. | |
| man behöver inte plocka ner bakvagnen det är ju bara sista biten som är kass väll då kan man bara bryta loss dom sitter på upphägningen där bara... på balken bara klippa och sätta på dom nya lufta systemet... färdbromsen är väll att byta bromsbelägg eller? | |
teposen |
Nej, jag tror inte heller man måste plocka ner bakvagnen. Det är #13 på denna bild gissar jag på: Länk |
| De yttre går att byta lätt, bara att plocka av hjulet så kommer man till. Dock så sitter nipplarna nog som fan i slanganslutningarna. | |
teposen |
Är detta rättt spindelleden (från Autoexperten): Spindelled kort ekonomidel Spindelled kort ekonomidel 16-1146E SIDEM 189,00 kr Länk |
teposen |
RR99 du hade rätt.. Nipplarna sitter fruktansvärt hårt i slanganslutningarna. Hur ska får man lättast bort dom? Köpte iof nya slangar också ifall det är lättare att låssa nipplarna i andra sidan av slangarna, då kan man ju byta dem också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.