AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.435

Vad skiljer en 318i från en 318 is?

Sida 2 av 2
Ingen behöver rätta dig. Du har helt rätt.

Motorn är varvvillig och pigg, men slö på låga varv. Bilen är förhållandevis lätt och puttar iväg helt ok när man gasar. Det är dock när det svänger som det blir riktigt kul.. Rakt fram är det lite halvbra drag så att säga..

/Anton
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Slash_hasher:

Om man uppler en 318is som pigg beror på vad man är van vid att köra samt om man pratar om e30 eller e36. Enligt mig så är bägge modellerna trötta bilar, men jag tycker oxå att min 525:a är ganska seg. Men vid en jämförelse så är E30 piggare än E36.

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Anton: Okej, men vet du ungefär vad en sådan kostar?
Det rasslar inte alls mycket., som jag uppfattar det. Skall det rassla riktigt högt och skramla eller? Tack för svaret!

Kul att höra från andra is-ägare också. :)
Jag anser att den är pigg som ett skott.. riktigt bra gassvar!! Jag har haft en g**f GT -93 (kanske inte så smart att jämföra dessa två) men jag kan säga såhär att "min" (och min mors) bmw är bra mycket piggare än g**fen!!
Dessutom dricker denna bil väldigt lite... vilket är mycket tacksamt pga min studiesituation. Nu är det e36:an jag menar, e30 vet jag ej.
Dock är det väl olika från bil till bil, jag vet inte hur de bilar du kollar/ska kolla på är osv.
Spännaren kostar runt femhundringen har jag för mig.

Kolla min profil under mina bilar.. Där ser du hur det lätt kan bli när man köper en 318is E30 för att ha som en lagombil som bara ska köras ett kort tag.. ;-)

/Anton
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Anton: Men försvinner rasslet av att man byte kamkedjesträckaren?
E36an är en mycket mer maskerad och bekväm bil där den lilla fyran inte alls kommer till sin rätt som i en liten E30. I E36 gäller sexa och enbart sexa, däremot funkar M42-spisen utmärkt i en liten E30 på småvägar. 318is som E36 är dock en bra och ekonomisk bruksbil men inte alls med betoning på sport såsom E30 318is :)

/Olof
K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Kör du hårt med en 318 is E30 så dricker den en hel del faktiskt (men vilken bil gör inte det).
Vad gäller gassvaret så tycker jag personligen att den är lite trög på låga varv; men desto mycket bättre på höga varvtal (för att vara en 4-cylindrare).

Om du kör ekonomiskt så kommer den att dricka ca 1 liter/mil vid blandad körning, så jag vill inte beteckna den som särskilt bensinsnål.

Dessutom (som Greenberg skrivit) så ska du vara väldigt noga med att kolla rosten om du nu köper en E30. De nyaste är ändå 15 år gamla. Titta extra noga på:

*Inneskärmar
*skärmkanter
*Nere vid hörnet av framrutan (på huvsidan)- ett standardfel på 318is E30
*bakre konfångaren- områdena där avgasröret kommer ut.

Men men, om du hittar ett bra exemplar så tycker jag definitivt att en E30 318is kan rekommenderas.
Men valet och kvalet är mellan nån av e30 seriens modeller.
Vill ha den som är rappast, accelerar bäst och är absolut roligast att köra!
Kanske 323 är ett alternativ, men endast om den "upplevs" som den roligaste och piggaste e30 modellen!
Hög bränsleförbrukning är nånting man får räkna med om man vill köra hårt!
Men dom flesta bilar brukar väl gå å få under litern, eller har jag fel?
E30 kanske förvisso slukar mera än e36, men den är juh så mkt lättare och råare på nå vis ;D
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAsså , 1l vid blandad körning?

De jag känner som kör is har en blandad förbrukning på ca0,8l/mil, dessutom anger BMW 0.81l/mil!

Betänk också att BMW anger 100% stadskörning till 1l/milen.

Det är helt orimligt att 318is varesig E30 eller E36 kan förbruka 1l/mil vid blandad körning OM MAN KÖR NORMALT, blandad körning enligt DIN-Norm bygger på 1/3 statskörning och 2/3 landsvägskörning.

JAg kör själv under 0.7l/mil blandad körning med min 318iE30 och har aldrig kommit upp till ens 0,8l/mil efter att jag servat bilen och fixat anliggande bromsar! Då pendlar jag och kör ca 15% statskörning och 85%stad, men ändå. Vid 50/50 hamnar jag på ca 0.8l/mil.

JAg tvekar inte en sekund över att man lätt kan hamna på 1l/mil vid blandad körning med en is, men det är en annan fråga.

Idag körde jag 35,6l/mil momentant med en bil :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.