AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.434

Vad skiljer en 318i från en 318 is?

Sida 1 av 2
Har funderat nu i veckor över vad skillnaderna mellan dom två syskonen är.
De är många i de här forumet som hävdar stenhårt att man får en "Roligare körupplevelse" med en 318is mot tex en 325..
Hur kan de komma sig?
De skilljer juh så mkt effekten maskinerna emellan.

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Du har ca 30 hk mer i en 318iS jämfört med en vanlig 318i. Har du dessutom coupén, så (tror jag iaf) att den går lite snabbare och accelererar bättre för att vikten är lägre. Rätta mig någon mer kunnig, om jag har fel där.
Sen är det kamkedja i en Is, vanlig kamrem i 318i (kedjan kom ju lite senare på i). I övrigt rent ut sagt en väldigt mycket mer hållbar motor, vad jag har hört av folk med vetskap.
Det där med att den skulle vara roligare än en 325 vet jag inget om.. har aldrig kört en sådan själv, så det låter jag vara osagt.
Hoppas du har fått lite mer skinn på näsan om skillnaden nu. :)

mvh
Är det E30 eller E36 vi talar om?

Oavsett modell så har is- modellen en högvarvig 16-ventilersmotor, vilket ger sportigare karaktär och bättre prestanda.

På E30 så har 318is (inte att förväxlas med E30 318iS -88) förutom det som finns på 318i, dessutom Sportchassi, M-technic ratt/växelspaksknopp, Shadowline, 14" Kryssekerfälgar, Skivbromsar runt om, Spoiler fram och bak, Specialklädsel, samt lite annat smått och gott.

En mycket trevlig modell, som är hypad, men inte alls överskattad.

Gällande E36 så skulle jag MYCKET hellre ha en 325i än en 318is, men i E30 är valet inte lika självklart!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Utveckling av sport shassi:
20mm krängare fram istället för 18.5mm, 14.5mm bak istället för..ingen alls.
51mm fjäderben istället för 45mm. 15/17mm lägre och en gnutta hårdare.

Gäller alltså E30. E36 vet jag inget om, blev en 330is efter E30 318is.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
LM fälgar var inte standard på e30 318is, standard var speciella hjulsidor på 14" plåtfälg, däremot är det väldigt vanligt med aluminiumfälgar.

e36 318is delar bromsar och interiör med 320i, sportchassi var dock inte standard.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Vad är det mer som skiljer min e36 318is mot en vanlig 318? Har ju coupé också, men vet inte så väldigt mycket om den...

Kalle Hansen: Vad är det för skillnad på iS och is? Det ser ut på ditt inlägg som att det är en skillnad.
E30 318iS 8v 1988 (M40)
E30 318is 16v 1990-91 (M42)

/Olof
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Jo, jag uppdaterade mig lite nyss på modellguiden. :)
Så då är det alltså samma motor i min e36:a som i e30 318is 16v? M42:an sitter i bägge bilarna?! Kamkedja i e30:n också?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nja, inte riktigt samma motor i e30 som i e36.
e36an har blandannat ett modifierat insug (DISA) som ger bättre vrid på låga varv, den ger dessutom 140hk istället för 136hk som i e30, sen är det lite annat småplock som skiljer.

1995 bytade man motor i 318is till M44 som är baserad på M43 istället för M40 som var fallet med M42an.

Kamkedja har både M42 och M44 dvs alla 318is med 16v motor.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Härligt, lite mer kunskap är aldrig fel! Tack för svaret! :)
Men hur är det med kamkedja på en bil som gått ca 17 000 mil?...bmw säger att jag ska vänta minst 10 000 mil innan de lyssnar på motorn (även om den låter som en diesel). Vad säger ni som kan sånt här?
Så man kan med andro ord säga att 318is är mer sportinspirerad än vanliga 318i?
Hört rykten om att de ska vara som en m3 e30, fast med mindre motor.
Den ska dock också fortfarande ha kvar sin sportiga karaktär och diffad bakaxel, men de kanske bara är rykten?
Vilket är då de roligare valet mellan en 318is och 325i om man tänker på e30 chassit?
skulle välja en 325 framför en 318iS alla dagar i veckan.
en mustig sexa mot en pruttig fyra.
spelar ingen roll om det är en e30 eller en e36, man får ändå mer körglädje i en 325:a enligt mig.

/

Dart

318is har fördel balans och viktmässigt mot 325:an, men för gemene man tror jag det blir svårt att hitta mer körglädje eller känna av chassits fördelar i 318is. Tänk också på att dessa bilar troligtvis har rullat 20k+ mil nu för tiden, innebär ju knappast purfärska chassidelar överlag.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Diffbroms var option till både E30/E36 318is och 325.

Angående E30:
325i har utan "m-chassi" 12mm krängare bak. Samma krängare fram, lika bromsar, båda har 51mm fjäderben fram. Och är kansk en gnutta högre och mjukare.

Men båda med bytta dämpare/fjädrar så är det bara krängaren bak som skiljer vad gäller chassi.
jonesono,

Byt kedjesträckaren - det räcker med all sannolikhet! Min låter också lite från kedjan, och då är ändå kedjesträckaren bytt för drygt 6-7000 mil sedan.

Slash_hasher,

Man kan säga att 318is är mer sportinsiprerad än en 318i. Det är BMW's svar på övriga märkes GTi-modeller. Däremot så är det helt felaktigt att påstå att 318is är en "nedbantad" M3 E30 - det skiljer VÄLDIGT mycket dessa bilar emellan. 318is har dessvärre inte diffbroms som standard :( Sportig karaktär tycker jag däremot att bilen har.

Ska man svänga (bankörning) så är 318is det bättre valet, men för snabb vardagskörning är en 325i behagligare. Det märks dock TYDLIG spänstskillnad mellan 318is och 325i, speciellt om bilarna inte har servostyrning. 318is styr in mycket villigare, balanserar bättre mellan under- och överstyrning, och upplevs som mer lättkörd vid provocerad körning. Bara att kasta in i böjen och stå på.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jaha okej.
Så man kan säga att 318is är en förfinad version av orginalet, eller?
Skulle vilja ha en Bmw med mkt körglädje, som inte upplevs alltför seg vid "nertrampningarna" men som samtidigt inte är allt för dyr i vare sig försäkring eller inköpspris.
Har nämligen hört att 318is är en bil man bör ha i åtanke om man vill ha en lite mer lek inspirerad bil.
Är den förresten trimvänlig, finns de mkt delar till den och i vilken prisklass ligger isf delarna?
K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Hallo BMW-vänner,

Jag har själv ägt bägge modellerna (318is E30 och E36). Den förra hade jag i hela 4 år; så pass trivdes jag med den.

Vad gäller kamkedjans kondition efter 17000:- så kan jag säga såhär: jag köpte min e30 när den hade gått 17000 (24000 vid försäljning) och det var aldrig ens tecken till problem. M42 motorn ÄR en mycket hållbar konstruktion.

I övrigt tycker jag att en 318is E36 slår en E30 på nästan alla punkter. Maskinellt är den aningen bättre men karossmässigt och i fråga om att ge en modernare känsla så är den överlägsen. Jag kan även nämna att min e36:a drar mindre bensin än min e30; detta trotts en lite starkare motor.

Den som köper en 318is ångrar sig inte; underbara bilar som ger mycket körglädje till en rimlig kostnad. Däremot tycker jag inte att de har särskilt mycket att hämta mot 325:or (dock är de ett bättre val än 320:or enligt mig).

Till sist: E30 karossen har större problem med rost än E36... bara en känsla jag har...
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Var sitter den där kamkedjesträckaren? Tar det inte en evighet att byta denna? Det skall tydligen ta ca 5 timmar att byta kamkedjan och det kostar flera tusen. Vad går ett byte av kamkedjesträckare på?
Men slits inte själva kedjan ut efter så många mil, så att den behöver bytas?
Jag klarar inte av att motorn krashar för att kedjan går av.. det skulle vara värsta tänkbara scenario!!
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
I övrigt är bilen helt underbar!! Den slår det mesta jag har åkt i!
Trots att den är 14 år gammal har den ändå hög klass vad gäller komfort och inredning (i trä osv.)
Helt klart sportig och pigg karaktär på den, kunde inte ha valt en bättre bil för pengarna.
Det tar 5-15 minuter att byta kedjesträckare, beroende på hur hårt den gamla sitter.
Den sitter på vänster sida av bröstkåpan i höjd med skarven mellan block och topp.
Lossa ta ur och i med en ny. Starta enligt angivelserna som medföljer den nya.

Kedjan kan gå av. Men mycket annat kan gå sönder...
Byt inte kedja om det inte är tok mycket rassel från den. Det är en hel del jobb att byta.

/Anton
Men upplever man 318is som pigg?
Att det är bra gassvar i den?
Vill gärna ha en där de händer lite på begäran, men samtidigt dricker lite bensin.
Därför har jag fått för mig att 318is är ett bra val, men rätta mig om jag har fel!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.