|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Blev av med körkortet för ett par dagar sedan och har surfat ganska mycket på google och försökt hitta andra människor som är i min situation. Många pratar om eventuella brev som man har skickat in till Länsstyrelsen angående att man t.ex. behöver körkortet i tjänsten eller dylikt. Är det någon som har ett exempel på ett sådant brev så man kan läsa och få någon idé vad man själv eventuellt ska skriva när det blir aktuellt. Räcker det att skriva att man behöver körkortet i tjänsten eller ska ens chef gärna intyga också för att det ska bli så trovärdigt som möjligt? Förlorade mitt körkort under prövotiden, så de är första och sista gången nu jag förlorat mitt körkort. Så därför är man lite nervös och osäker på vad som är lämpligt att skriva. | |
| Har letar lite på Länk men där kostade det tydligen pengar att ladda hem och inspektera deras mall. Vill inte kopiera någon annans mall rakt av utan enbart läsa vad andra har skrivit eller eventuellt få förslag på vad man ska tänka på osv. | |
|
Har lite svårt att förstå hur man kan bli av med sitt körkort under prövotiden, för det finns en anledning till att det finns prövotid och innan man gasar så bör man skaffa sig rutin så inte andra medtrafikanter/fotgängare behöver bli lidande. Men strunt i alla moralkakor. Chansen att det skulle hjälpa med att skriva brev till länstyrelsen är minimal, såvida du inte har verkligt giltiga skäl att köra för fort (svärmor med stroke i bakluckan, etc). Jag har en kompis som för något år sedan blev av med lappen ett par månader. Trots att hans arbetsgivare skrev intyg på att han behövde bilen i tjänsten (budbilschaufför) så hjälpte det föga....... En kollega blev av med sitt körkort i vintras (2 månader), men trots att han behövde det för arbetet och arbetsgivareintyg så blev det indraget. |
|
| Att skriva och överklaga gäller väl bara när du har "permanent" körkort? Till exemel om polisen stoppar mig och drar in mitt kort i 2 månader så kan jag överklaga, men det hjälper ju knappt. Ett färskt kort dras ju in helt och återfås inte, du måste som du säkert är medveten om göra om teori & uppkörning. Chansen till att du får tillbaka kortet är snudd på obefintlig, tyvärr. Angående överklagan då man har prövotid lär dem ju ta ännu hårdare just av den anledning att du har kortet på "prov", klarar du inte det så tar dem det. | |
Paap Reeder |
... så här är det för oss gräsrötter: Är du anställd som ambulansförare och efter en privat körning får ditt KK indraget får du också sparken av den arbetsgivare eftersom du inte fullgör dina arbetsuppgifter. För höjdare typ Pettersson på Skandia gäller andra turordningsregler ... dom fortsätter som vanligt ... både i jobbet och privat och skulle dom bli av med sitt KK anställer dom bara en kuf som kör åt dom. Så är det runt hela vårt klot oavsett politiskt system. Det är bara den dumme ekorren som samlar nötter - den smarte hoppar in i ett fullt bo. MVH /// Paap R |
| MD varken personer som kör med eller utan prövotid ansöker för att få körkortet tillbaka utan man ansöker om att få spärrtiden "dvs så länge körkortet är indraget" förminskat. Lär få två månader så det känns inte lönt och överklaga då överklagan lär ta längre tid än dessa två månaderna, eller? | |
|
Som ovanstående skriver så behöver man ett riktigt bra skäl för att få en kortare spärrtid. Vet inte vad du har för jobb men när inte budbilschafförer eller taxichafförer lyckas korta ner spärrtiden så kan man undra vilket yrke som kvalificerar. För många år sedan så blev en kompis av med kortet. Han jobbade som säljare för ett bryggeri och var dagligen ute hos olika kunder och kunde således inte lösa sitt jobb utan körkort. Han fick ingen rabatt på sina två månader och löste det genom att "anställa" en annan kompis lillebror som chafför. Denne lillebror var arbetslös och då säljarens bil var hyffsat fräck så var han inte så svår att övertala. Sen är det väl så att man inte får tillbaka sitt gamla körkort utan man får ansöka om ett nytt? Så var åtminstonde för mig men det var ju några år sedan... ___ //Ulf |
|
|
kareem: Ingen större idé att du försöker korta ner tiden tyvärr. En överklagan tar garanterat mer tid än de 2 månader som du troligtvis får körkortet indraget. Vad jag misstänker (som oxå framkommit i tråden) är att du dessutom kommer att få ta om det pga att du hade prövotid, vilket innebär att det ytterligare tid innan du har lappen åter. Finns ett antal giltliga skäl som jag personligen vet har godkänts för att korta ner spärrtiden, ett exempel var en kille som var tvungen att få kortet tillbaka snabbare pga att han regelbundet var tvungen att skjutsa en handikappad kusin. Tror verkligen inte att Länsstyrelsen kommer ta någon som helst hänsyn till dig och din situation pga att du fortfarande har prövotid och dessutom är 18 år gammal. Du har väl knappast hunnit bygga upp ett sådant körkortsberoende redan om du e 18 år?? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Som yrkeschaufför har jag märkt de större hänsyn hos länsstyrelsen, speciellt med personligt brev vid överklagan!, gäller även vid upprepade förseelser, I konfrontation med polis har yrkeschaufförer privilegier, ofta får jag passera blås & laserkontroller, även lindrigare eller bortseende av fortkörningsböter har jag varit med om (gäller ej kameraskåp), men hos länsstyrelsen har man faktiskt en ärlig chans att förändra även en sådan tillsynes hopplös situation :) |
|
| Jag har hört att det går smidigare om man istället för att ange sitt arbete som orsak ska ange sina eventuella barn som orsak till att få behålla kortet. De behöver skjuts hit och dit etc. | |
|
kareem: Vad har du för tjänst där du behöver bilen? De flesta i din ålder går ju fortfarande i gymnasiet. //Stenback |
|
rsarits |
På länsstyrelsen i Uppsala är det helt meningslöst att ens försöka korta av tiden, damen som jag var i kontakt med båda gångerna mitt körkort åkt 2mån, är av åsikten att två månader är den tid det skall vara indraget. Polisen vid vägen säger att kortet dras in i upp till två månader, "det är väl samma sak" säger damen på LS. Jag frågade om hon inte gjorde en objektiv bedömning av polisens information om trafikläget, väder osv. "Hur skulle det se ut om jag satt här och tyckte och tänkte själv" svarar damen. Summan av detta, damer och herrar, är att i Uppsala sitter en persom med lön, som inte tror att hon har tillstånd att tänka själv på sitt arbete, denna person bestämmer om du skall få indraget körkort eller inte. |
|
@kareem Hur har det gått? |
|
|
När jag fick mitt indraget 2000 så körde jag 122 km/h på 90 väg i Blekinge. Körkort indraget 3 månader och 1800 kr i böter. Jag fick dock min chef att skriva på ett A4 så här "N.N har stort behov av bilen i tjänsten" Han skrev under och jag skickade in det till Länsstyrelsen. Resultatet blev att det blev indraget i två månader istället. Man behöver alltså inte anlita en toppadvokat och betala massor av pengar. Det räcker med ett mycket enkelt intyg. Berätta gärna hur det går! |
|
|
Visst är det ide att skriva till Länsstyrelsen! Handläggningen går fort om man gör rätt - jag fick min spärrtid kortad från 2 månader till 1 när jag blev av med kortet för några år sedan, och det beslutet tog inte mer än en dryg vecka att få. Att det sen var tveksamt om körkortet alls skulle dragits in är en annan sak, hade jag vetat då vad jag vet nu skulle jag troligen fått tillbaka körkortet direkt. /// Gunnar E. |
|
| Berätta Gunnare! Det finns alltid skäl till att en fartkontroll inte är rätt utförd. Ex måste polisen stå "invid" polismålat fordon. Det får inte vara dimma eller regn. Det får inte blåsa kastvindar om inte stativ används osv... | |
kilroy |
Polisen kan i samband med fartkontroller placera sig hur som helst förutsatt att de mättekniska kraven fortfarande upprätthålls. Det finns inget krav på att den kontrollerande polisen skall vara synlig för trafikanterna eller vara placerad invid ett polismålat fordon. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Tänkte att jag skulle kolla lite "vad jag hört". Det är så här enligt Rikspolisstyrelsen. Polisman får använda laserinstrument för att mäta även från dold plats. Dock bör de ha en målad bil i närheten då laserövervakning ska bedrivas som öppen verksamhet. Polisen har rätt att försöka mäta i vilket väder som helst, dock är det olämpligt i viss väderlek. Men enligt RPS så går det att mäta om resultatet är tillräckligt säkert. Men det ska inte finnas någon felmarginal vilket kan uppstå i regn eller dimma. Dock finns det en del rättsfall som är prövade i tingsrätt som friat folk i olika situationer. De är dock inte prövade i högre instans... "behandla andra som du själv vill bli behandlad" |
|
|
Det kan hjälpa med ett brev men hur mycket är frågan. En kompis till mig bor närmare en mil från närmsta busshållplats så han fick behålla kortet för att kunna ta sig till skolan. När han tog studenten röck de kortet för honom! De sköt bara på det lite... Bilen: Länk |
|
bm 175 Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04 Toyota Hilux-10 Audi A4 2.0tdi Quattro-09 Bmw 530xd -08 |
Jag åkte fast för vårdslöshet i trafik 3 april 2007 jag fick böter och hamnade i bråttsregisteret inte mera med det.. Men igår fick jag ett brev där mitt körkort och körkortstillstånd skulle prövas igen. Så jag ringde och frågade om vad det här va. jag har fast jobb och behöver körkort i tjänsten och om jag slutar så blir det stora problem för stiftelsen. Hon sa att du antagligen kommer på spärrtid på 4 månader och för att jag har prövotid kvar så får jag ta om allt... Jag och polisen hade ju helt olika åsikter men där och då vågade jag inte säga nått så det bästa är nog att stå på sig och neka.. Fattar inte att ett beslut kan ta så lång tid.. BMWPOWER |
| 325i cab, det där hände mig för många år sedan också. Blev dömd för (grov) vårdslöshet, men polisen tog inte kortet på plats. Jag dömdes i tingsrätten och trodde att det på något sätt var allt (villkorlig dom och böter) men 6 månader senare, när jag redan hade avtjänat mitt straff, kom brevet från länsstyrelsen att körkortet skulle dras in.. på 18 månader.. vilket så klart också ledde till att jag fick ta om hela skiten. Övreklagande hjälpte inte det minsta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.