AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.405

Är 5-kanals slutsteg något att ha egentligen?

Sida 1 av 2
He
347
Hellboy
440i GC -18
Ska uppgradera ljudet i bilen, har inhandlat bilstereon och undrar vad jag ska komplettera med. Befintliga högtalare är dessvärre anpassade för aktivt filter, så dessa tänker jag byta ut.

Jag har redan bestämt mig för 4st 6,5" tvåvägs högtalare med inbyggda filter + ett 10" baselement som blir riktad mot kupén genom skidluckan.

Jag har hittat följande steg och undrar om det är något att ha till mitt planerade bygge:

Pioneer GM-D515
Länk
eller ska jag satsa på GAS ALPHA X5 från BRL? Båda är 4x100W + 1x300W (600W 2ohm).

Jag tänker inte satsa på något tävlingsbygge och med tanke på basens placering, så känns det lite overkill att köpa separat monoblock på ~600W. Eller vad säger ni, boys?

Mvh,
Hellboy
Länk
Robsarve
Femkanalare i den här storleken är en smidig lösning, men man får betala ett pris då de inte direkt är kraftfulla.

De stegen du länkar till ger ungefär hälften av de effektsoffror som uppgetts.

så du får t.ex bara 150 W till basen, och nuförtiden är det inte så mycket. De flesta basar idag vill ha en 300 W RMS för att prestera rätt. Men väljer man en lättdriven bas så är det som sagt en smidig lösning.

Det finns ju riktigt bra femkanalare, som t.ex Genesis Five Channel, men då pratar vi lite mer pengar... I rimliga prisklasser rekommenderar jag nått sånt här:
Länk

tycker Erik

He
347
Hellboy
440i GC -18
Är nybörjare,,,, skillnad på W och WRMS?

Finns det fler nackdelar jämfört med att ha två stycken separata steg?
Basen kommer vara på max 800W och högtalarna max 200W/st.

Mvh,
Hellboy
Länk
Robsarve
W är en effekt utan nån specifik mätmetod, vill man bara ha mycket av den varan så kostar en infrawärmare 129:- och ger 1200 W... ;)

W RMS är en effekt som steget skall klara att ge konternuerligt i 8 timmar och med viss maximal distrosion. Alltså verklig effekt från steget

"Max 200 W" är typiskt säljterm på billigare högtalare. Max är överhuvudtaget ett farligt begrepp :) Och W på högtalare talar bara om hur mycket de tål innan de smälter, det har inget med hur mycket eller bra de spelar.

tycker Erik

He
347
Hellboy
440i GC -18
Tack för förklaringen.. :)

Ok, dessa säljtermer är hämtade från MDS fanatic serie. Kan du rekommendera några andra istället som är lämpliga i mitt amatörbygge?

Mvh,
Hellboy
Länk
Här finns en del att läsa om audioeffekt mm: Länk
RMS-effekt är någorlunda "ärlig" effekt, att avge denna under 8 timmar är tufft.
Mycket annat spelar in som Erik redan nämnt, verkningsgrad, distorsion, typ av inbyggnad/låda osv för högtalaren. Watt borde vara den sista parametern man väger in, men tyvärr säljer man på siffrorna, som ofta kryddas lite extra.

FP
Robsarve
Jag rekommenderar ju helst det jag importerar, eftersom jag har mest erfarenhet av det så:

Fram i kickpanelerna går det i 5,25" och diskant i dörr.
- Mitt förslag Phoenix Gold RSd 5.0 Comp (Ersätter testvinnande ZR-serien) 1500:-
Bak i hatthyllan är det oxå 5,25", använd en koaxial där.
- Mitt förslag Phoenix Gold RSd 5.0 Coax, 900:-
Sub beror lite på vad du är ute efter men om du köper GZ-steget jag länkade till så har du ju gott om effekt.
- Mitt förslag Phoenix Gold RSd 12d, 1700:- i 50 liter sluten låda.

Med detta system kommer du att kunna njuta av musiken länge utan lyssningströtthet och kunna rocka på en del när andan faller på. :)

tycker Erik

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Hittade ett intressant kanske som våre nått i 5 kanalsteg
Earthquake Extreme Bass 4x130W + 1x400W .
He
347
Hellboy
440i GC -18
Robsarve:
Jag monterade ur högtalarna igår. I kickpanelen satt en 4,5" bas. Denna tänkte jag byta ut mot en 6,5" 2- eller 3-vägssystem (ja, den får plats), och dra ny kabel till bagagen. Gammal mid och tweeter får sitta kvar i dörren, fast urkopplade förstås.

I hatthyllan på vardera sida satt en likadan 4,5" bas och en 3,5" mid + tweeter, kopplade till ett passivt filter. Om jag kan återanvända filtret så tänkte jag köra 5,25" bas, 4" mid + tweeter där. Om inte, får jag hitta någon annan lösning. Lösa 3-vägs kitsystem är på tok för dyra och en smidig 6x9 passar tyvärr inte utan plåtmodiff.

Baselement. Ja, samma sak där, största baseelementet som passar i skidluckan är 10". Basreflex är bara glömma så det blir en sluten låda på baksidan.

Verkar det vettigt eller är det helt uppåt väggarna? :-)

Tillverkar även Phoenix slutsteg? Vill gärna blanda fabrikat så lite som möjligt. Eller rekommenderar du även Ground Zero-högtalare? Det enda som är inköpt idag är bilstereon (Pioneer).

Mvh,
Hellboy
Länk
He
347
Hellboy
440i GC -18
speedy6:
Tack för tipset. Återförsäljare för Earthqauke?

Mvh,
Hellboy
Länk
Robsarve
Visst gör PG slutsteg :) Orsaken till att jag rekommenderade GZ-steget är att PG´s enda femkanalare är lite dyrare än de andra steg du länkade till. Men kan du tänka dig en lösning med två steg så finns det rimligt prissatta lösningar där med.

Om man skall montera högtalarna på ungefär samma ställe finns inga ljudmässiga fördelar med ett trevägssystem. Ett tvåvägssystem ger bättre kvalité på ingående komponenter till samma pris. Eftersom systemet i hatthyllan är passivt så hade jag faktiskt väntat med att byta det.

Om jag förstår rätt så tänker du dig en koaxial/triax i kickpanelen, och det är inte så tokigt om man väljer ett bra. 6,52 ger mer bas, men eftersom luftvolymen bakom är begränsad så hade jag gått på en bra 5.25" istället, den spelar bättre bas.

tycker Erik

He
347
Hellboy
440i GC -18
Robsarve:
Ja, jag kan tänka mig en lösning med två PG steg. Importerar du och säljer dessa? Isf får du hemst gärna ge mig ett prisförslag via PM på ett 4-kanals + 2 kanals eller monoblock. (Jag har RCA utgång på stereon för SUBW).

Jag var ganska säker på att systemet i hatthyllan matades av aktivt filtrerade signaler från orginalslutsteget, tills jag monterade ur grejjerna igår. Man kan visst inte lita på de där kopplingsritningarna man hittar på nätet. Så visst, jag har inget emot att låta det bakre systemet vara orört sålänge, det blir ett problem mindre att tänka på.

Mvh,
Hellboy
Länk
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Svenskt Billjud säljer den för 3499:-
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Då hade jag nog hellre valt Audison LRX5600 för samma pengar hos samma säljare , har hört mer gott om Audison än om Earthquake.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jasså du Hellboy, ljubygge på G!
Trevligt, återkom gärna med resultat när du blir klar.
HiHi, man blir sällan klar när man en gång börjat!
Faktiskt aldrig varit med om ljudbygge i en E31:a själv.

MVH Patrik
He
347
Hellboy
440i GC -18
Hewi:
Hur motiverar du det valet?
Earthquake Xtreme Bass; 4x130 + 1x400 WRMS.
Audison LRX5600; 4x60 + 1x180 WRMS
Eller är EQ siffror för bra för att vara sant?
Jag hittar inte Audison hos Svensk Biljud.

M635 forever:
Jepp, det är dags. :-)

Mvh,
Hellboy
Länk
Robsarve
Det var nog tio år sen jag körde Eartquake sist, så jag kan inte uttala mig om kvalitén. Ausison gör generellt bra steg, men LRx-serien har inte riktigt imponerat på mig. GZ-steget jag länkade till är riktigt bra för pengarna.

tycker Erik

He
347
Hellboy
440i GC -18
Ok.
En sista fråga bara. Kan man temporärt brygga en 5-kanalare för att bara köra front och bas (och nyttra reareffekten till basen)?
Har nämligen ett gammalt 2ch steg hemma som jag ev. kan nyttja till mina orginalhögtalare bak sålänge...

Mvh,
Hellboy
Länk
Robsarve
Nja. Du kan möjligen (beror på hur steget är uppbyggt) brygga ihop rear-kanalerna till en kanal, så du får en 4-kanalare. Men om du redan har ett steg du vill använda till bakhögtalarna, köp en 4-kanalare och brygga två av kanalerna på basen.

tycker Erik

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som jag skrev har jag hört gott om dom stegen(Audison) samt att jag faktiskt inte sett en enda bilstereo bil med dom Earthquake stegen i vilket iofs inte säger att de är dåliga men ändå. Watten är inte allt.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Hur går det med bygget?

Började själv idag med....ja.... att inse att det kommer att ta tid att bygga ljud i denna typ av bil.

Funderar själv att sätta basporten genom skidluckan i själva botten på lådan där förstahjälpen ligger, och på så sätt få in basen i kupen. Hade ett lyckat bygge med en sån konstruktion i en M535i (e28). Basarna jag har nu är dessutom mycket bättre.

Övervägde även som du att ersätta hela skidluckans utrymme med en sluten baslåda för 10" bas. Men första tanken blev att volymen blir för liten, så den la jag ned... Men den kan ju alltid tas upp igen om du lyckats med ett bra resultat :-)

Är även intresserad över övriga delar som kabeldragning, "ISO kontakter" så att växlaren fungerar samt det viktigaste, RÄTT demonteringssätt på inredningen man måste lossa på. Kollade lite med baksätet som inte ville lossna i ryggsidans övre yttre infästning.

I övrigt så hittar jag ingen som byggt något ljud i en e31 på hela nätet. Men har nån snäll själ en länk eller så, så vore ju saken klar, eller...? :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.