|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej hopp. Har gjort en Ditec behandling på min bil för 5 veckor sedan. Nu är det så att jag fått en sträv yta på lacken orsakad av sav/trädkladd. Jag ringde till mitt Ditec-center och de sa att man kunde använda ngn form av lera "clay magic". Om de skulle göra det skulle det kosta c:a 1000 sek. Jag funderade om man inte kunde göra det själv, då det säkert kommer fastna mer kladd på lacken längre fram i sommar också. 1.Hur går man tillväga med den sk. leran? 2. Ngn som använt det på en lackkonserverad bil? 3. Mattas lackskyddet ner av lerbehandlingen tro? Tacksam för tips:) Vh/Kermit. | |
porta |
All mekanisk nötning sliter på skyddet. Jag har läst att "clayning" är säkert för lackskydd men har å andra sidan läst att det inte är säkert. Personligen så känns det lite vanskligt. Du har verkligen haft otur, kanske dags att börja rekonda bilen själv? Du får mkt produkter för vad en Ditecbehandling kostar(4000?). Om du köper produkter för ~200kr så kan du claya bilen själv. Du knådar leran till valfri form, sprayar på smörjmedel på lacken och för leran fram och tillbaka över ett litet område. Låt den aldrig gå torr så att säga. Som smörjmedel kan man använda Meguairs final inspection, lahega bodygloss men även bilschampo och vatten. Man hör och känner när lacken är rengjord. Sedan fortsätter du över resten av bilen. Tvätta bilen igen när du är färdig. |
|
Haha, det här verkar vara dagens topic, eller hur Porta? (Jag har postat en liknande fråga på ett annat forum nämligen) Att använda leran är inga som helst problem, se bara till att ha tillräckligt med smörjmedel så att inte leran går torr, ha uppsikt på leran så att du inte får för mycket smuts (och i så fall, knåda om den) mot lacken... /Marcus |
|
|
Tackar för infon:) Jo, jag funderade faktiskt på att reconda den själv men efter lite olika rekommendationer så beslöt jag att lämna in den på Ditec. Polering av repor, lackförseglingen, lackskottsiläggning, samt invändig tvätt av lädret kostade totalt 6.200 sek. ink.moms Bilen är verkligen jättefin, blank och svart. Oerhört tråkigt med dessa nedfall från träden........ Vh/Kermit. |
|
porta |
6200kr. Jag hade gjort det för halva och bjudit lunch på Mcdonalds =) |
|
Porta: HaHaHa, då vet jag vart jag ska vända mig nästa gång det blir aktuellt:) Jo, jag håller med om att det var dyrt men 1:e ägaren i Tyskland (leasingbil) hade nog inte tid med handtvätt, så visst fanns det repor. Resultatet blev ialla fall bra. Gjorde det på Motorrecond, Stockholm. Petter Ewerts hade fått bra omdömme av flertalet forum användare:) Vh/Kermit. |
|
|
Petter gör ju bra jobb så jag gissar på att du är helnöjd :) Men som sagt, om han rekommenderar lera så gör det själv! Inte svårt och inte så dyrt (~250 kr på Micro). Frågan är egentligen bara om han rekommenderar någon typ av ytterligare skydd på bilen efter leran eller om det bara är att tuta och köra? De rapporter jag sett hittills har sagt att lera inte avverkar något annat än "contaminants", alltså typiskt sådant trädkladd... Men som Porta skriver också, det måste ju nöta på något vis och man kanske skulle ersätta det man faktiskt nött bort? |
|
|
Darklight: Enligt Petter på Motorrecond, så gick det till så att de först tvättade bilen och sedan "lerade" den, efteråt så tvättar man den igen för att få bort ngn hinna. That´s it. Får väl ringa honom och se om de kanske har ngn speciell lera och conditioner efteråt, på bilen. Vh/Kermit. |
|
porta |
De har ingen speciell lera, alla lera som görs är mer eller mindre samma. Köp produkter för 250kr och gör själv än att kasta bort 1000kr till Ditec. Annars kan jag göra det för 750 ;-) My 2 cents. |
|
Porta: Okej, jag förstår. Har hittat 2 olika leror, den ena säljs på micro och den andra av lahega (clay-magic). Vilken är att föredra tro? Vad ska jag använda att tvätta av bilen med efter "lerningen", har Bmw original schampo i vanliga fall, funkar det? Vh/ Kermit. |
|
|
Köper du den från Micro så är det Meguiars grejjor gissar jag? Där får du med en flaska QD som smörjmedel... detta kan även användas efteråt för att ta bort smågrejjor (som QD's är gjorda för) Lahega's clay-magic känner jag inte till mer än till namnet, det är nog samma resultat... Jag vet att Meguiars är en ganska milt avverkande lera, kolla att clay-magic är det också! Vilket vanligt schampo som helst fungerar bra, det enda man vill få bort är själva smörjmedlet (QD'n i fallet med Meguiars) så vanligt schampo funkar utmärkt! |
|
porta |
Clay magic eller Automagic äger vad jag förstår patentet på clay. Dvs alla som tillverkar ngn form av Clay betalar till Automagic. Meguiars på Micro är nog billigare än vad Lahega tar för clay magic. Men är mer eller mindre samma produkt. Finns oftast två varianter, en mild och en grovare. Köp den milda den är blå både hos Clay Magic och Meguiars(konstigt?). Schampo och vatten funkar helt okej, men jag föredrar en QD(quick detailer). |
|
Darklight/Porta: Tack för infon:) Får införskaffa lite lera på Micro och putsa o feja. Den blå leran får det bli. Vh/Kermit. |
|
|
Porta: Leran från Meguiars i konsumentserien (mild) är vit. Däremot har de två färger inom proff. serien, blå och röd där röd är den aggressiva varianten. Så Kermit? Blir inte förvånad när du ser att leran är vit på Micro :-) /M |
|
porta |
Aha där ser man =) Priserna på lera kommer tydligen att stiga på grund av en stämning från Automagic. |
|
Åhå! Dags att köpa på sig lite då! Tycker det hela verkar sjukt det där... stämningar fram och tillbaka, produkter som dras in helt och hållet.. tja.. you name it! |
|
|
Darklight: Tackar för infon. Då blir det lite vit lera istället. Ska införskaffa den på Fredag hade jag tänkt och sedan feja antingen på Lördag eller Söndag. Vh/Kermit. |
|
porta |
Så den är vit, ja man lär sig ngt varje dag. Men jag är inte bekant med konsumentprodukterna ;-) |
|
Uppdraget utfört:) Åkte och köpte lite Meguiers Quick Clay. Leran var vit och den medföljande sprayflaskan var röd. Efter ett havererat expansionskärl på väg hem i Fredags så fick jag lite annat att stå i, så det blev inte förrens igår som jag kunde "claya" bilen. Så här gjorde jag (på OkQ8:s Gds-hall). 1. Började med att spola av bilen noggrant med högtrycken. 2. Blandade ut 2 kapsyler Bmw original schampo i en hink med mycket varmt vatten samt tog en ny tvättsvamp. 3. Schamponerade av bilen noggrant och högtryckspolade av den igen. 4. Tog bort det värsta vattnet med en silicon skrapa och torkade resten försiktigt med ett sämskskinn. 5. Nu är bilen torr och ren men man kan ändå känna att det är lite skrovligt på lacken, främst på huv, tak samt bagage luckan. Tog fram min Quick detailier sprayflaska och leran i högsta hugg:) 6. Applicerade detailern och strök försiktigt med leran fram och tillbaka på lacken. Kändes ungefär som en isbit som glider fram och tillbaka på skinnet på ens älskade:) 7. Strök försiktigt med fingret och kände.......det skrovliga var borta, lacken var len igen. Yes!!!!!! 8. Efter att jag gått över bilen med detailern och leran, så stod det i bruksanvisningen att man skulle "torka av bilen med en bomullstrasa". Detta struntade jag dock i utan tog istället och blandade en ny hink med vatten och shampo samt en ny tvättsvamp. 9. Shamponerade av samt högtycksspolade av bilen igen ordentlig, den lite feta hinnan efter detailern försvann fint, och bilen skimrade så svart och fint igen. Vattnet pärlade sig underbart:) 10. Slutsteget. Körde ut bilen ur hallen och ut på vägen (lite större väg:) sedan gasade jag på i lite mindre lagliga farter och bilens vatten pärlor blåste av mycket fint. 11. Slutsteget var att torka alla lister och i alla dörröppningarna. Resultatet var fantastiskt och kostnaden blev; 250 sek för Quick Clay + 150 för hyran i Gds-hallen = Totalt 400 sek. Vh/ Kermit. |
|
|
Grattis till ett väl utfört uppdrag :-) Och inte var det så svårt heller va? |
|
porta |
Då kan du köpa dig ngt fint för de 800 kronorna som du "tjänade" in på att göra det själv =) t.ex. en fin polish och en bra sealer/vax. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.