AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.431

Vad blir följderna med mekanisk dieselpump på 525TDS -96?

Sida 1 av 2
320-325
hej jag har läst här på forumet att det går sätta på mekanisk dieselpump på e34 525tds jag har en 525tdsa en toring med automat och jag undrar om automaten blir påverkad av att man kopplar ur all el som går till den nuvarande elektrikska dieselpumpen?? jag menar att det är ju mkt elktronik som styr även automaten med. vet inte exkat vad jag har för automat låda men.. den har 5växlar och har sport o vinter samt ekonimsisk läge på den.

sen om varvräkanre eller hatsighetsmätare samt bränslemätare lägger av i samband med byte till mekansik pump från 524td e28??

är MKT TACKSAM FÖR SVAR ska byta pump så snart som möjligt bilen står isärplockad nu. vill beställa från nån skrot .. har hittat några få.

mvh johannes

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
mi
447
min528
525tds Touring -93
jag är med intresserad, har redan köpt en pump som skall monteras när jag får tillfälle, är i behov av bil så jag kan inte skruva nu, kanske får vänta till semestern

verkar inte finnas många dieselpumpar på skrotarna, jag sökte på bildelsbasen.se å hittade 3 st i hela landet
320-325
okej ja jo jag såg det .. fattar inte varför det är så ont om dom mekaniska pumparna. 3st är det jag oxå får upp. vågar inte beställa förran jag vet vad som händer med ex automaten o mätare o sånt. annars ska den ju tydligen passa perfa förutom att man flyttar över drevet från den elektriska pumpen.

sen om man kunde få info om hur man ställer in den mekaniska pumpen samt ställer upp den. verkar som att man kunde få ut massa hk ur den gamla mekaniska :: typ den kunde pumpa bränsle till 250-300hk verka dets som. låter otroligt men . om den kan pumpa bränsle till drygt 200hk så är ja nöjd.

vet nån föresten vad den elektriska pumpen klarar av att pumpa bränsle till.?? när man chippar den så ska den iaf kunna ge bränsle till 175hk och 330nm minst.

min bil är chippad och det lär vara bortkastade pengar pm man sätter på mekaniskpump.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
mi
447
min528
525tds Touring -93
gå in på helgonets webbsida å klicka dig igenom bilderna som han har så står det hur man justerar dieselpumpen som den ska stå, måste finnas nån utförligare info om detta men har ingen aning om var

jag har manuell så jag behöver inte bry mig om det, men de vore ju kul om alla mätare å sånt fungerar som innan

förresten från vilka skrotar hittar du dom 3 pumparna? och har du ringt å frågat om pris på dom?
320-325
nje men ca 2000kr typ. har inte ringt funderar på att göra det. imon ändå och chansa .. är trött på att vänta på att nån ska svara här.. jag har alltid gillat detta forum men nu är det inte så bra längre det är alldeles för stort. speciellt för oss som har dieslar. för mkt folk som ej kan diesel. men sök fuktionen finmns ju alltid den kan man utnyttja. har ifs läst allt om tds. vad har helgonet för hemsida då?

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja, dieslar är de nästan inget som vet nått om! lite jobbigt

Länk gå in där å kolla
320-325
nu var den pumpen för 2000kr borta på bildelsbasen .se är det du som köpte den eller?? jag får väl beställa imon så dom inte hinner ta slut .

verkar den passa tror du??

vad jag förstår så kanske varvräknaren lägger ner.. men .. vet ej säkert men antar det. sen vad som händer med automasten om den flippar ur det är där jag är mer nervöst.. för

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja om den va från eskilstuna så va de den jag köpte, den enda pumpen som dom hade satt ut ett pris på.

ja jag har inte kollat så mkt om den passar, men alla säger ju att den ska de så, men endel slangar å sånt passar inte, det får man modda när man väl skruvat dit den

ja det verkar vara så att den lägger av, men det finns ju dieselvarvräknare att köpa, dock ovanliga, biltema har en billig variant, sen såg jag nån annan för 1500 spänn från KLracing eller nått liknande

träligt om växellådan flippar för dig, det måste ju gå att lösa tycker man
min528: kolla om du har en givare under startmotorn.
om du har det så ska inte varvräknaren sluta fungera.

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
320-325
hmm givare under startmotorn .. ska kolla d imon.

jag har oxå köpt en dieselpump nu.. finns bara 1 kvar nu då hehehe. hoppas den passar bara. men jag fick ge 2500kr för min. beställde gaswire oxå på bmw tänkte att den wiren från 524td E34 borde passa bra. 220kr kostar den iaf. jag får väl meka ihop det som inte passar med slangar m.m. såg att det var lite fuktigt på 4ans spridare finns en skarv på den där var det fuktigt. synd bara att just den spridaren har en el kabel på sej och den kostar 2050kr med inbyte,, seeeegt .. hoppas att det är en koppar packning eller nåt som man kan byta eller nåt.

shit vad få svar man får här.. men tack för det man har fått.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
320-325
hmm kom o tänka på att om man sätter i ett en manuell orginal databox i en automatare så startar väl inte automataren.. likadant tvärtom.. det är det som oroar mej rätt fett.. då är automaten beroende av databoxen m.m och om jag kopplar ur allt så kan det nog bli hawai..

men passar spridar rören o så eller?? på den mekansika pumpen??

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
320-325: just den 4:e spridaren med kabel fick jag oxå byta på min tds.. hela spridarhylsan hade spruckit på längden.. undrar om den kan va klenare konstruerad för att få plats med elektroniken i spridarn?!

Diesel-räsern
/Rickard
mi
447
min528
525tds Touring -93
320-325: okej, varifrån fick du beställa? långt bort va? hehe

ja gaswiren från den bilen ska passa, hål i torpeden och i gaspedalen skall redan finnas

jag har åxå funderat över spridarrören, men pumpen är ju av samma fabrikat som elpumpen, och sitter på samma ställe så de borde passa,

jag har med lite fukt under nån av spridarna minns ej vilken, tror inte det var den med givare som tur är :P

helgonet: ja jag har den givaren där, då kan jag va lugn.
Du förresten dina bilder på justering av dieselpump och dom på magnetventilerna, var har du scannat in det ifrån? den boken som de kommer ifrån skulle jag vilja ha

320-325
vad är det för elkabel som är i spridaren då..är den nödvändig??? speciellt nu när man byter till mekanisk pump.

ja pumpen fanns uppi norrland.. hoppas verkligen den kommer imon annars blir ja sur.. det är ju en perfekt långhelg att meka på.

gott att gaswiren bör passa iaf..

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
mi
447
min528
525tds Touring -93
har du monterat gaswiren?

du måste skaffa indikatorklocka och ett litet specialverktyg som man ska fästa klockan i, som skruvas in mellan spridarrören, för att justera pumpen till rätt läge sen innan du försöker starta...

320-325
hmm jaha.. segt. finns det inga markeringar på pumpdrvet?? om man sätter den efetr markeringarna och pumpen är ju inställd för den förra bilen så borde den ju starta iaf. eller jag fattar ingeting man får väl lära sej under mekandets gång.

har ej provat wiren men den lär passa. det ända är väl om det är nåt hål i gaspedalen .. för det är n krok på wiren.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
pumpen är god för 200 hk (CA!!!!)

Man nollar ju pumpdrevet med hjälp av hålet som är bakom pumpdrevet

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
320-325
hmm 200hk det är ju inte så mkt det. suck att det är så mkt skit snack här på forumet.... det var nån som sa att det gick att få ut mkt mer hk ur den pumpen.

jag har iaf fåtr hem pumpen du.. den är rejäl .. och massa kopplingar som jag inte fattar ett skit av. och ja.. hur ska jag utrycka mej ..

HJÄÄÄÄÄLP..... fattar inte nåt. massa grejer på den mekaniska pumoen som man inte har en aning vad det är. spakar o skit.

det där hålet du pratar om får jag kolla upp.

för jag hittar ingen markering på drevet. hade vart bäst om man hade en beskrivning på allt. nån som vet hehe??

sen så hade jag en givare under startmotorn så min varvräknare knske funkar ändå.

nån som vet vad 200 diesel hk ger i nm på en 525tds?? är väldigt mån om min automat.

om jag fattar det hela rätt så kan den mekansika pumpen ge bränsle för ca 20 hk mer än den som satt i den elktriska ?? .. tråkiga nyheter .. hade hoppas på lite mer skillnad.. helst över 200hk strecket.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
320-325
(thorsella) du har ingen lust att förklara lite mer detaljerat om hur man gör nu? förlåt om jag är jobbig.

alltså jag har en pump som satt på en fullt fungerande 524td E28 den verkar vara komplett och hel.

ska jag nolla maskinen nu eller och ta loss den elktriska pumpen nu. sen låta drevet sitta kvar sen lirka dit den mekniska pumpen. men hur får man den mekansika att bli nollad med maskin så den skickar in bränsle vid rätt tidpunkt och framförallt rätt cylinder??. vad gör ja med det där hålet??

sen en fråga .. vad klarar orginal turbon att leverera för effekt o den hfår lite lättare att andas typ 3tum från turbon och inga kattar m.m sen MKT större ic. har hört att grenröret är skit och det kan man förstå om man kollar på det .. helt sjukt att det funkar överhuvedetaget. sen orginal ic n var ju bara en 1dm hög .

mvh

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
320-325
hittar inget hål bakom pumpdrevet. ifs hitta jag en mutter so satt på en bult som gick in i pumpen och den bulten var det ett pytte hål i .. är det det hålet ??

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
320-325
jaha hur sjutton nollsyäller man maskinen?? det snackas om nåt hål under starten som man för in ett dorn i nåt hål i svänghjulet. men nu har jag automat och det är typ nån plåt grej där inne med många hål i. sen hitta jag en tydlig markering på bröstkåpan fram på motorn och en lika tydlig markering på remhjuls grejen där alla remmarna är. men jag måste ju ta loss allt därfram . även remhjulsskiten med vevaxelbulten som lär sitta som h ...-- vete samt för att inte tala om remhjulet. vad gör man.?

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.