|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Peteess! Om du är bekant med modellen så kanske du känner till att dessa delar har egna fästen som inte gör åverkan på bilen som sådan! Enda man använder skruvar till är Frontspoilern som skruvas i frontplåten! Dessutom är Csl:en en av de vackraste coupeer i detta utförande jag vet, och att bli ägare till en sådan med normalstor plånbok, är nära nog minimal med tanke på antal tillverkade och dess aktuella prisläge! Och även en del av dessa atteraljer var ett så kallat add on kit! Bilen ska få sig en totalrenovering i originalutförande och kan lätt återställas till detta om jag ångrar mig! Och dessa saker var och är absolut inget "bjäfs". Med tanke på motorn så är denna motor från samma motorfamilj, dvs ej modifiering av fästen eller dylikt, däremot om viss modifiering måste ske för att detta skall fungera, så ställs denna tanke mot väggen och läggs ned, därav jag skrev(inte säkert ännu). Målet med denna bil vid köp, var att bygga en banbil med mycket mos under huven och en bra väghållning med downforce. Men när jag insåg vilket gott renoveringsobjekt detta var så började mina planer att vackla,och jag kom in på att "bara" kanske utföra en del av det först tilltänkta. MVH Patrik |
|
Jag är å våra, ruinromantikernas och originalanatikernas, vägnar tacksam att du började vackla. För många år sedan hade jag som hobby att restaurera gamla engelska sportbilar, framför allt MG t.ex. TD och TF samt MGA. I garaget där vi jobbade flera stycken fanns det olika idéer om renoveringsarbetet. En del blästrade, svetsade, lagade, byggde om och slutligen lackade i fantastiska färger. Blankt och fint och inte ett spår likt originalet de en gång bestämde sig för att "renovera". Andra, bl.a. jag ansåg att man skulle göra så få åtgärder som möjligt. Laga rost såklart och renovera motor och växellåda samt lacka med de sorters färger som fanns när bilen gjordes och i rätt kulör och genom försiktig polering få bilen att se orestaurerad ut. Cellulosalack gav en fantastisk känsla av välhållen oldtimer, inte ett nylackat renoveringsobjekt. På en gammal bil tycker jag det skall finnas "avtryck av tidens tand" - det blir mer realistiskt då (och vackrare i mina ögon). Din 3.0:a är fantastiskt fin, det upprepar jag, och du kommer säkert att få den ännu bättre när du är klar med den. Ledsen om jag lät kritisk. mvh Peter |
|
|
Snygg styling är förändringar man gör för att man vill få sin bil personligare på ett sätt som man själv tycker är snyggt. M.a.o. finns det nog lika många åsikter om vad som är snyggt som forum medlemmar :) Det jag gillar och funderar på fixa på min M är att lacka dom svarta listerna på dörrarna o stötfångarna i samma färg som karossen, lacka svart eller kolfiber klä njurarna, ev. tona rutorna svarta(blir nog inte eftersom det ser "fel" ut med ljusare fram rutor), angeleyes, lacka bromsoken röda med vit färg i ///M inlägget på oken. Och så en bakvinge som är minst 50 cm hög och 20 cm bredare än bilen(gärna kromad) LOL |
|
|
Nåt som ser rätt fräckt ut är en skylt på bakluckan där det står TURBO. Finns att köpa på välsorterade mackar. Vill man visa sitt miljöintresse kan man även, diskret, passa in en KATALYSATOR-skylt. Ger intryck av fart, racing och omtanke om naturen. För övrigt hittade jag den här: Länk |
|
|
Det tycker jag om (snygg) stylning: Länk Ush nej! :( Länk Varför inte... :) Länk Jaaa! :D I övriggt är BMW snygast orginal! Kan vara lite sänkt fram (max 40mm) o 17-18" Mer är bara onödigt... |
|
|
JPB , tackar men jag har ju en 540 ; ) Kollade dock en bra länk. Till Wik. Snyggt stylad, rent och fint! Vet ni hur man får bort den "flammiga" looken på motorkåpan, tror jag hade för starkt rengöringsmedel så den har blivit lite flammig (svarta plasten) |
|
|
Kan hålla med om att originalt i många fall är snyggare än stylat men ni måste väl hålla med om att denna regel inte gäller för alla modeller. Ta t ex E36:an. Personligen tycker jag att en helt ostylad E36:a är en de mest intetsägande bilar som överhuvudtaget gjorts. Den som tycker en original e36:a är snyggare än en som är smakfullt stylad, har då en diametralt annorlunda smak än mig i alla fall :D Denna hartge-styling tycker jag är ganska fin på e36:an t ex: Länk |
|
|
Kromfälgar javisst, det ser väl "fett" ut på 300C och liknande bilar men dom klär sej inte i en massa plast. Bmw gör sej bäst i diskret "styling", helst med orginal "styling" så som m-paket och vita blinkers runt om. Änglaögon sitter fint på e36 och uppåt men lexus gör sej inte alls. Större fälgar och en lagom sänkning sitter fint det med. Stora plastpaket så som tex DoLuck gör sej bra på en supra + att det förbättrar aerodynamiken. Även lite större vinger är snyggt. Stora fälgar och sänkning är ett måste på dom bilarna tycker jag. Det här är vad som faller mej i smaken och de jag vill påpeka att det beror på lite vad det är för bil det handlar om. Man ska inte dra alla styling över en kam, det finns dom som lyckats få till riktigt snygga bilar med mycket. Komfort eller inte är väl ändå upp till var och en, är väl ingen idé och hänga upp sej på hur stötigt andra åker så länga men åker själv som man vill. |
|
|
Nog fasen förbättrar sänkning och lägre profil väghållningen! Ju mindre massa som kan röra sig t.ex. i höjd och sidled ju stabilare blir bilen. Har haft en del bilar och alla som sänkts har fått bättre väghållning. Klart det är bättre med coilovers eller riktigta sänkdämpare men då blir det en helt annan prisklass. Fördelar är mer körglädje, bättre vägkänsla, snyggare utseende, stabilare (speciellt i högre farter), bättre grepp i torrt väglag. Nackdelar dyrare däck, sliter mer på bussningar,fjädring osv. sämre komfort, mer spårkänslig. Till ämnet: När bilarna rullar ut från fabrik ska de vara "bra" för alla kundgrupper; allt från agda ,87, till Rally-kalle 18 år. Är väl rätt självklart att vissa vill anpassa sina bilar så de blri mer personliga. Smaken är bekant som baken - kluven. All styling kan vara snygg. På rätt bil. En glidare ska t.ex. inte ha en stor böghyvel på bakluckan eftersom den med stor sannolikhet inte behöver den. Däremot en ban-bil behöver vingen men kanske inte passar med kromhjul som glidaren kan passa med. |
|
|
Det finns något i sammanhanget som kallas för tuning. Det är den delen i ingreppet av bilen som förbättrar bilens egenskaper, väghållning och motorstyrka/prestanda. Hit tillhör bättre bromsar, sportavgassystem, sportluftfilter, trimchip, sportstötdämpare, sänkningsfjädrar, lågprofildäck etc. Styling är enbart för ögat, hur man upplever att bilen blir snyggare, elegantare, tuffare, sportigare etc. till utseendet. Sänkning av bilen med enbart sänkningsfjädrar påverkar förvisso utseendet på bilen, vilket gör att ingreppet blir en blandning av tuning/styling, eftersom det även förbättrar väghållningen något. Större fälgar är också en blandning av styling/tuning enligt min mening eftersom den förutom att förbättra utseendet, även förbättrar väghållningen pga den lägre höjden på däcksidan som inte ger efter för krängningstendenser i samma mån som högre däcksida. Bara en liten parantes i denna tråd från mig. Annars är min beemer (enligt mig) snyggt stylad och lagom tunad :-) Min beemer: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Jag tycker att diskret styling som många andra här är det snyggast. Har även ett skräckexempel på ful styling som jag hittade när jag kollade på blocket idag: Länk |
|
|
Tja, ful och ful. Den E46:an såg ju rätt grym ut. Tuffare än en diskret stylad ialla fall. Rätta mig om jag har fel. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
The roughrider: har du bromsat bilen ännu? intressant att höra om din tuning har hjälpt? Mvh Danne |
|
|
Nej, har inte hjort det ännu men bromsningen och ommappningen av motorn står näst i tur. Det har varit krassligt med pengar det senaste halvåret här, så det är det som förhalat det hela. Har börjat med ett nytt jobb nu, så snart har jag pengar till detta. Men det blir troligen i September. Jag är minst lika intresserad av att veta resultatet av tuningen. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Alla ni som gillar grym och SNYGG styling, ta gärna en titt på min 540:a igen. Nu har den även fått nya 18" BBS-split fälgar för att ge racinglooket pricket över i:et. Tuningen som bilen har gått igenom är nu färdig, i och med att ommappningen av motorn nu är genomförd hos TS-motorsport. Kan hända att man gör en uppgradering av tuningen ( i detta fall effekt-tillskottet) med en NX-lustgaskit nästa år som ger 150hk extra. Då blir det ca 455hk och 560Nm att ta till emellanåt vid skojiga tillfällen :-) Min bil: Länk Min tråd i forumet: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Har min beemer representerad på sajten Gatbilar.se nu istället för Garaget.org. Klicka på länken: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Jag är rätt mycket en originalfantast, men kan trots det uppskatta en viss form av diskret styling. Snygg styling är i mina ögon: Ett par fina fälgar Vita blinkers runt om Lagom sänkningssats Här är 2 bilar som enligt mig är riktigt snyggt stylade: Länk Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Smaken är olika och tur är det! beemoholist |
|
|
Smaken är olika och tur är det! beemoholist Ja Du Tommy, visst har Du alldeles rätt. Låt oss sluta håna alla som lägger ner pengar och tid på att individualisera sina bilar. Vad som är snyggt för några av oss är ju inte det för andra, men låt oss göra som vi vill med våra bilar. Nästa år är min bil utrustad med: Vorsteiner CF huv, CF grill, CF Discovery Automotive spoiler, 19" BBS LM hjul o ev CA CF diffuser. Snyggt, tja för mig i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.