AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.935

Liten köpguide, M5 E34 - Fyll gärna på!

Sida 1 av 2
Jag fick ett mail från en kille som efterfrågade köptips för M5 E34, och försökte svara så gott jag kunde. Tycker dock att det vore synd att inte dela med mig av mina erfarenheter även till övriga M5-spekulanter... så jag publicerar både brevet och mitt svar här - så kan ni andra fylla på med Era erfarenheter och tips vid köp av M5 E34!

------------
Ämne:
Hej kalle!!!! Jag heter xxx xxxxx och är mycket intresserad av att köpa en M5 e34, för att M5 e34 är absolut värsta dröm bilen för mig men vågar inte köpa en m5 från blocket, vad tycker du att jag ska göra för att få tag på en m5 i bra skick, det skulle kosta mig mycket om det skulle uppstå mycket fel på bilen.

Kan jag få lite råd???????

----------

Mitt svar då:

Hej!

Helt klart att du ska ha en M5 - det är en underbar bil. Har nyss avverkat 130 mil i min under helgens gång - väldigt trevligt!

Det kan dyka upp bra köp även på Blocket.se ibland - min M5 köpte jag faktiskt via en annons på just Blocket! Annars vill jag påstå att man bör åka till Tyskland och köpa en originalbil med få ägare, för att göra det bästa köpet... Jag var själv helt inställd på att få åka till Tyskland och hämta en bil, men så dök min upp på blocket, och då var det ju bara att slå till.

Det är mycket att tänka på vid köp av en M5, eftersom det är en såpass ovanlig och speciell bil... jag ska försöka sammanfatta lite:

* Säljaren - Känn av säljaren! Kan han något om bilen? Vet han om att det är en speciell och ovanlig bil? Vet han skillnaden på EDC och Nürburgringpaketet? Är han införstådd med att S38:an i grunden är en racemotor som kräver rätt skötsel i form av högkvalitativa oljor, ventiljustering, specialtändstift och så vidare?

* Historik och dokumentation - Se till så att alla papper är i ordning! Hur många ägare har bilen haft? - Ju färre desto bättre! Vilka verkstäder har servat bilen? Behöver inte nödvändigtvis vara auktoriserade BMW-verkstäder, men gärna verkstäder som "kan" BMW. Det bästa är om det finns kvitton på vad som är gjort med bilen, som komplement till serviceboken.

* Utförande - Min erfarenhet säger mig att ju mer styling = desto sämre skick under ytan. Det verkar som att de som kör med fetaste kjolpaketen ofta inte anser sig ha råd till service, bilvård och liknande, de vill mest ha en "fet bil som alla kollar på". Fördomsfullt - ja, men så är min erfarenhet. Leta efter en bil som är så nära originalskick som möjligt. Om du gillar styling så är det bättre att du själv "stylar" efter tycke och smak. Köp ALDRIG en trimmad bil, exempelvis chippad, sportluftfilterförsedd eller något annat "hembygge". Enda gången jag skulle kunna överväga en trimmad M5 är om det fanns papper från Kelleners Sport, Hartge, AC Schnitzer eller någon annan erkänd BMW-expert på vad som är utfört.

* Utrustning - Häng inte upp dig på utrustningdetaljer eller en speciell färg. Jag ville från början endast ha en M5 Touring -95, men insåg att utbudet var väldigt begränsat med detta krav. Vet inte om det är en 3,6 eller 3,8 du har i kikaren, men låt inte en fin bil gå dig förbi bara för att den exempelvis skulle råka sakna skinnklädsel.

* Skick - Kolla efter omlackeringar, sneda karossdelar, dålig inpassning och rost på konstiga ställen. Motorn ska dra snällt från låga varv och inte rycka eller "hosta". Drivlinan ska inte klonka eller dunka vid gasuppsläpp/inspirerad körning. Bromsarna skall inte vibrera eller dra snett.

* För din egen del - Läs på så mycket som möjligt om M5, de olika modellerna, motorerna och utrustningsalternativet. Se till att alltid veta lika mycket eller mer om bilen än vad säljaren gör. På så vis kan du genomskåda hans skitsnack om "Specialutgåva" "Nürnberg-paket med 400 hästar", "Absolut ALL utrustning" och allt vad konstiga saker en M5-ägare kan få för sig :-)

* Före du börjar jaga - Kika på följande ställen:
Länk

Länk

Länk (Läs och lär dig allt som står på den sidan, det kommer du att ha glädje av!)

Länk (Läs och lär!)

Lycka till med M5-jakten!!!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tjenare kalle!

Ja...Nu har jag inte läst allt i det du länkade till,men jag anser ju att trots allt som står i dessa så bör man göra en test hos en som verkligen kan M-bilar,t.ex hos en erkänt duktig BMW mek...T.ex är det ju inte ovanligt att bälgen till insuget spricker efter lmm vilket medför mager blandning i värsta fall...
Livsviktigt att kolla,helst på en M-bil + naturligtvis att titta på stiften,vilket brukar säga mycket om motorns "väl o ve"..
Tag absolut ett kompressionstest innan köp,inget kul alls om det "fattas några kg" i någon/några burk/ar.
Leakdowntest är också ett(bättre?) alternativ eller komplement till kompressionsprovet..

Kolla kamaxlarnas eventuella slitage..

Skrammel och annat från motorn/drivlina lyssnar man naturligtvis också efter...Man brukar ju i många fall säga att rosten är en bils värsta fiende,men när det gäller M-bilar så är det oftare absolut dyrare att åtgärda mekaniken o då främst motorn,om man inte är en duktig "reservdelsletare" eller mek själv s.a.s...

Stod väl mycket om detta i det du länkade till Kalle,men bara lite mera "kött på benen" kanske för någon som är i M-bils tankar :)

Mvh Janne.

Janne,

Helt rätt! Jag gick inte in så mycket på det mekaniska, men allt du skriver är förstås helt korrekt!

Fortsätt fylla på, gott folk :)

Mvh,
Kalle
___
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
När och av vem gjordes ventiljustering senast.

Är bilen körd med förstånd eller av en notorisk kallvarvare som åker med bredsladd runt den lokala korvmojen?

Högbelastning / höga varvtal är rena döden för en kall motor, vet säljaren om att oljan skall ha en temperatur på MINST 70 grader innan man börjar gasa?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Många fina inlägg:-) och mitt tips är att inte haka upp sig på "låga" miltal utan att kolla det stora hela, själv kollade ja 3st så kallade 15000mils M5or innan ja fastnade helt för en underbart fin som Hadde 27000mil och den hade blivit sköt som ett barn och ja har kört över 3000mil med den och ALLT funkar kanon och kraft fins och inga missljud så länge service görs:-) lycka till på jakten att bli nöjd M5 ägare. DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT Mvh T
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
tryggve:

Minst 80 grader är det som gäller!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Jag säger 90 grader oljetemp innan man gassar ;)

Mvh,
Kalle
___
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
Och då säger jag 100 grader bara för att idiotförklara BMW ännu mer =)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Framvagn och styrväxel, det är tunga bilar och det märks efter några år. Kolla så det inte känns glappt och klonkar allt för mycket.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
JAg skulle lägga till det här:
Länk
VÄLDIGT mycket detaljerat info från köpguide til tekniska info.
och helt inriktad på E34 M5
och denna:

Länk
Mycket bra internationell forum enbart för E34 M5 (finns andra sektioner också)

MVH
Sakke
Be
202
Benn
525iA M 2003
Kalle: Liten notis bara.......angående sportfilter...mig veteligen så använder flertal av de seriösa bmw trimmarna sportfilter men du kanske menade mekonomen trimm!

Kn filters är ju en riktigt beprövad produkt som funkar bra!

Kolla bakaxel och bakvagn sitter allt som det ska...hur ser bussningar ut underifrån?? och framför allt...känns bilen solid?

BMW for the man inside you!
Benn,

Vilka seriösa BMW-trimmare använder sportfilter från K&N eller dylikt? K&N-filter är inte en beprövad produkt på BMW - tvärtom så har det flera gånger om visat sig att ett sportluftfilter ger sämre prestanda än originalfiltret - inte minst gällande M-modellerna. Jag har ALDRIG sett något bevis (bromsbänkspapper/intyg från rullande landsväg/rototest) på att montering av sportluftfilter har gett någon extra effekt på en BMW. "Bilen känns mycket snabbare" är inget bevis.

Alpina, exempelvis, använder sig av precis samma luftfilter som BMW själva.

Mvh,
Kalle
___
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Du har med allt väsentligt tycker jag. Hade jag varit novis på M5 E34 så hade jag blivit mycket glad att få tipsen som KH gav! Väldigt omfattande absolut korrekt i sak. Tänk om alla M5-spekulanter kunde få så fin information, då skulle aldrig liken gå att sälja.

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Det kan ju vara värt att poängtera att stötdämparna inte är direkt gratis att byta... Grovt räknat sex gånger dyrare än på en 318...
br
29
brozacruiser
525i executive -95
Kalle: Det är helt rätt gällande sportfilter! Har oxå hört å framförallt kännt att bilen blir slöare å oroligare med sportfilter! Brorsan bytte tillbaka till org. filter på sin 325 e36, å den går mycket bättre å lugnare nu!

BMW! A way of life
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Har ett K&N insatsfilter på min M5 och jag kan inte direkt känna att bilen går bättre med det filtret, men den går absolut inte sämre med det iaf.

//Ticco.com
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Intressant läsning.
Alla dessa orginalbilar som det skrvis om, med ägare som skött dem minutiöst under hela livslängden. Bilar som aldrig är omlackade, krockade, varvade när de är kalla, stylade (=dåliga) och framför allt o-trimmade.
Den perfekta m5an helt enkelt..
KAN inte denna gå sönder? Kan inte denna bli kostsam att äga i form av andra nyare delar?
Jag anser mig ha rätt bra koll på olika m5or, haft två st själv, en nära kompis har haft två, servat en hel del, och min uppfattning är att en bil som har andra fälgar, ingen servicebok, vinterkörd med många ägare kan se verkligen bra ut. Gå jättefint utan vinande låda, dönande när man kallstartar den, vibrationer i framvagn etcetc.
Och en sak till. Varför i hela fridens namn skulle man nu inte kunna köpa bilar på blocket.se?? Helt ärligt, Vad är det för fel på bilar på blocket?
finns en 95a sedan, lågt miltal. Den som vill ha en m5 bör genast åka och titta! 2 ägare sen importen 99.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag hittade min på blocket.se :)
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
I agree with Kalle on most things.

With regards to "trimming"....I believe that if you can improve on certain original items like the camshafts, buy the best quality item on the market and get it fixed by an expert. Admittedly there are few parts one can improve on on the e34 m5....but they are there and can be expensive to upgrade if you want them done properly.
I certainly hope when I get to sell my car ...the fact I have Schricks in, will not deter a buyer just because he or she just wants an original car.

Regards
J.Saleem

M5 E34 Granite Silver.
Schrickm5,

I wouldn't see it as a major problem if a car I'm interested in is equipped with Shrick Cams, built in by a professional. The problems with some types of "tuning", such as mounting a Cone air filter or changing the characteristics of the ECU, is that they are often dangerous to the engine in terms of durability and long-time performance. Of course, there are exceptions to this "rule".

Regards,
Kalle
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Min gamla m535 med m5 motor rullade 2000 mil av rätt tuff körning. Varvstopp på 8000rpm, insatsfilter från KN. Motorn var perfekt när den demonterades efter en seriös kokning. En frostplugg byttes och toppen planades. Gud vet vad motorn rullat innan jag fick tag på den. Men den var perfekt. Så sluta måla upp chippade bilar som blivande ras. De kan hålla hur länge som helst.
Vad är det unika med en m5motor som gör att den behöver så pass omfattande service? Klart den behöver service, men man behöver inte överdriva med oljebyte var 500e mil. Den har mekaniska lyftare (till skillnad från många andra med hydraliska lyftare som slänger in om man inte servar), Dubbel kamkedja, ingen vanos, etc. Jag tror faktiskt att en s38 håller bättre än många andra BMW motorer av idag om man inte servar dem. Inte för att det är att rekomendera, men tycker denna vikt av täta serviceintervaller är överdriven. Packboxar tex, de läcker som såll även om man byter olja varannan vecka. Finns mkt annat man ska titta efter. Rost är det främsta tycker jag. Sen är det bra om flexröret eller resten av avgaset inte läcker. Chassiet är bra om man byter varenda bussning, dämpare och fjädrar. Vad man ska med nivåreglering vet jag inte, såvida man inte äger ett blivande museiumobjekt som måste vara orginal. Monterade bilstein sprint på en m5 som låg superfint på vägen efteråt. Mkt bättre än boge som satt orginal ( som förvisso var rätt slitet, dålig jämförelse..)
Länkarmsbussningar bak slits, med ökad camber som följd. Då M5 har justerbar camber bak så bör bussningar bytas och hjulinställning göras. Finns hur mkt som helst. Hitta en fin bil, titta inte ens på mätarställning, titta på skick. En av de finaste e34or jag haft hade rullat 37000mil, och såg som ny ut invändigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.