AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.047

Dyra luftmassemätare...

Sida 2 av 3
Nej det syns inte på DIS:en. Prova att koppla bort LMM:n när bilen startar & dör. Funkar det att starta när den är bortkopplad så är det fel på LMM.
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Där sa du nåt - tänkte inte i dom banorna ! Tog ju faktiskt bort kabeln igår å bilen gick å starta fast den gick ju allt förutom bra ! Bara till å beställa en direkt då ! Sen ere väl bara å avvakta att kylaren drar åxå - för det e nog det enda "kända" felet som jag inte råkat ut för :) Tack för hjälpen !
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Hittade en liten bildemontering 7 mil hemifrån som tog hem en lmm för 1800 inkl moms. Ruskigt billigt.....
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Begagnad då eller ? På min BMW verkstad sa dom att dom skulle ha 4.685:- för en ny !
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
den var så ny som den kunde bli.... det här var en pierburg till en tds -98. Vet inte hur det skiljer mellan modellerna. Vet inte om man får göra reklam här, så maila så kan du få namn o nr.
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Fan - hur mailar man ? Jag måste ha grava synfel eller nåt !? Maila mig på bajenlasse@hotmail.com ! Ser att du bor inte speciellt långt ifrån mig heller.
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Man kanske skulle varit inloggad för att se det mitt apskaft ! Jag mailar dig !
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Fick adress & tfn nr av Joxen (tack som fan för det - kanon).
Ringde gubbarna och beställde en lmm till min 540i -96:a, han tar hem en så att jag får den imorrn, den är alldeles ny (bosch=orginal). Detta ville han ha 2.200:- för ! En anings skillnad mot vad jag skulle få ge på BMW - 4.685:- !!! Langar in ett nytt inlägg imorrn eller i övermorrn när jag hämtat den. Dom nämde att dom tar hem till dom flesta märkena till bra priser & att dom även fixar hem det mesta till bilar.

Nån annan som är intresserad så dra ett mail för nr till dom !

Än en gång - TACK Joxen för hjälpen !!!

En liten kommentar bara: Jag har nån gång testat att lossa kabeln till (fungerande) LMM med startad motor utan märkbar skillnad. Motorstyrningen låser senaste värde och kan styra motorn ändå, ev med varning via motorlampan. Så felsökning genom att lossa kabeln kan möjligen vara lite lurig...)

FP
folke: Tipset fick jag själv av en (visade det sig) kunnig BMW-mek som kör en av deras servicebilar. Ringde när jag själv blev stående. Samt att det gäller en ICKE fungerande LMM. (Eller iaf en så nära trasig LMM man kan komma, dvs inga värden som är rimliga)
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Tjo ! Har idag varit å hämtat Lmm:en som jag köpte för 2.200:- ! Det är en helt ny orginal från Bosch (atrilkel nr. Bosch: 0280217800
((BMW artikelnummer: 13621702078)). Blir till å montera efter jobbet idag. Kan varmt rekomendera å handla genom dom, sparade ju 2.500:- eftersom jag slapp handla på BMW.

Tack än en gång Joxen !
tja har ett stort problem... jag har en alfa romeo 156 och jag får inte tag i ett LMM till ett rimligt pris kan någon hjälpa mig snälla...
mvh elias
jag har kollat på skroten men dom har inte snälla iafll någon vet var jag kan vända mig till snälla maila mig på murder_inc99@hotmail.com

Mvh Elias
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Katastrof - köpte en A160 -98 i våras. Nu dör den så fort den går ner på tomgång.
Pajj luftmassemätare - bilmeken vill ha 16.000: för en ny!
Hellre skrotar jag biljäveln - måste hitta en beg på skrot i Sverige eller Tyskland.
Någon som vet adressen till stor tysk skrot?

Tack på förhand!
Om detta pris stämmer så skulle det helt klart löna sig att lägga några timmar på att anpassa en befintlig LMM av något slag till Alfans motorstyrning. Grundprincipen är ju densamma på alla: att lämna en spänningssignal ut ifh till genomströmmad luftmassa, oftast i regionen 0,5-3V eller däromkring. Motorstyrningen är ju bara en "dum" burk, han vet inget om vad det står för namn och typ på mätaren som sitter i insuget. Prisbilden är klart varierande, sonen fick t.ex en ny original LMM till sin Forrrd för c:a 1300:- för ett par veckor sen.

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm min LMM till 318 är mycket dyr i förhållande till motoreffekten, hela 5005kr på BMW !!!
Frifart,

Japp, 318iS E36 har samma LMM som Z3 1,9 och 750 E38.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Lmm på min brors 944 turbo ser likadan ut som på 635an. Vet att han hade problem med att motorn tvekade på vissa varv (något jag kan uppleva på 635an ibland med) vilket kunde bero på att glidmotståndet i luftmassemätaren sliter in en skåra som inte alltid var helt jämn och resulterade i att den skickade fel värden. Detta gick att åtgärda relativt enkelt.

Men då handlar det ju om en sliten lmm och inte en helt trasig.
Visst, de mekaniska mängdmätarna med en flärp som rör sig i luftströmmen kan man möjligen fixas och rengöras osv. Det är värre med de helelektroniska med hotwire eller hotfilm och som mäter massan i luften istf flödet (mängden).

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E38B12, min 318 är en E30!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.