AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.633

Prövotid, spärrtid, förlust av körkort

Sida 2 av 2
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
kareem:

Du kommer att få en spärrtid på 2 mån för att sedan avlägga ett nytt förarprov. Teoriprovet behöver alltså INTE göras om och du kommer inte heller att bestraffas hårdare bara för att du hade prövotid. Det är en ganska vanlig missuppfattning.

LexCom har nu någon källa angående det där? Skulle varit underbart om så var fallet, men jag tror fortfarande att jag får göra om både teori, halka och uppkörning. Samt vänta längre än 2mån, fast 100% fakta kan man väl inte få förän brevet ligger i lådan. Skulle dock vilja veta vad du baserade det där på, egna erfarenheter kanske.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kareem.

Jag baserar det på mina kunskaper.

1. Man bedöms inte hårdare för att man har spärrtid.
2. Normalstraffet för 108 Km/h på 70-väg är 2 mån spärrtid.
3. Teori och halka gäller fortfarande. det är bara förarprovet som måste göras om.

Här finns mer info om vad som gäller: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
1. Man bedöms inte hårdare för att man har PRÖVOTID skall det naturligtvis stå ;)
Teorin gäller inte fortfarande, ringde precis till Vägverket.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Konstigt. Det var något nytt för mig. Att man får göra om förarprovet visste jag men att man även måste göra om teoriprovet måste vara något nytt.
Paap Reeder
AO = allmänna ombudet för körkortsfrågor på den länstyrelse "där du gjorde uppkörningen" o b s EJ den lst där du för tillfället är mantalsskriven.

AO är "han som får in polisens trafikanteckning" och som har att vidtaga "åtgärd" ... exvis beslut om återkallande o s v.

V.V har sina direktiv men varja AO på resp Lst är själv beslutande.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.