AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.634

Prövotid, spärrtid, förlust av körkort

Sida 1 av 2
108km/h på 70 väg. Under prövotiden, hur långt kommer spärrtiden att bli på ett ungefär? Är det lönt och skriva in och försöka påvärka beslutet med behov av bil till sommarjobb eller dylikt? Tack på förhand
är värt att prova , du kommer kanske få 6 månader spärr ,
men prova att överklaga , alltid värt de
Fadern min pratade om 1 år, det är en väldigt lång tid. Självklart är också 6 år, men jag står för vad jag har gjort. Kan inte skylla på någon annan än mig själv att jag var uppe i sådana hastigheter som jag var.
Vill bara försöka lugna mig själv genom att försöka ta reda på hur lång tid jag måste vänta innan jag ska få ta om körkortet.

Kan bara rekommendera till alla, den här helgen har varit den absolut värsta i hela mitt liv. Det är inte värt de, skammen som förföljer en, speciellt att berätta för vännerna nu kommer inte bli skoj. Dock satte jag mig själv i den här situationen. Bara att bita ihop. 6 månader alltså, aja. Det löser sig, de måste lösa sig. Älskar att köra bil, dock blir det i fortsättningen enligt vad polisen rekommenderar. Inte en chans att jag tänker gå igenom det här igen!
Skulle det bli ett år så får man ju ta det, kanske bäst och inte tänka eller hoppas på något speciellt så kan man inte bli besviken när man får hem brevet i brevlådan.
Är helt inställd på att få ta om kortet, har absolut inga problem med de. Tycker det är helt rätt, jag gjorde mitt val som körde för fort. Problemet är att man inte vet än hur långt tid det tar innan jag får ta om mitt kort.

Men det skulle ta en 14 dagar tills papper och sånt kom hem..

Tack! Känner mig dock fortfarande säker på allt med bilkörningen och i framtiden så gäller de som står på skyltarna, de kan hända mig, de kan hända dig och det kommer att hända oss någon gång att vi blir stoppade. De går inte och ungå. De kan stå överallt.
Skulle tippa på att det blir 3 mån spärrtid plus att du får ta om kortet
Vad baserar du 3 månader på viperhauck? Är inställd på 1 år.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför skulle det ta ett år?
Tycker det låter skumt men å andra sidan är jag inte jätteinsatt i hur det brukar vara.
Är det inte körkortsförlust enligt "normal taxa" och sedan ta om det? Dvs ett par tre månader och sen söka nytt tillstånd och börja om... Varför 1 år??
Praxis från länsstyrelsen vid den överträdelsen. Själv fick jag 6 mån (efter överklagande 3ggr) 5 mån för 180 på 110 väg respektive 150 på 90 väg (samma körning) så jag tror inte det blir mer än 3 mån. Lycka till
Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?
Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

1, Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2, Smitning från trafikolycksplats.
3, Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
4, Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5, Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6, Allmän brottslighet.
7, Sjukdom.
8, Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

När får jag tillbaka mitt körkort sedan det har återkallats?
Man återfår aldrig det gamla körkortet när det varit återkallat. Ett nytt körkort ska framställas eftersom det gamla lämnas in och blir ogiltigt. Ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet kan alltså inte användas eftersom det är ogiltigt.

Sifferpunkterna som följer finns redovisade under föregående fråga "Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?"

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat.

Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid.

Beror återkallelse på punkterna 2, 3 och 4 får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket.

Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd.

:: källa: Länk ::

Känns bara som om 3 månader är lite önsketänkande, självklart hade det varit skönt. Men tror ändå att det kommer att sluta på 1 år.
viper, var de under din prövotid? Glöm inte att jag har körkortet, eller rättare sagt. Hade körkortet på prövotid, eventuellt att man ser hårdare på allt då och ger mig ett längre straff eller det är inte möjligt?
Hade prövotid då, fick lov å ta om det
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Jag TROR att det är så här: Du ska inte dömas hårdare för att du har/hade prövotid. Skillnaden är att du måste göra om proven för att få tillbaka kortet istället för att bara ansöka om det.
Du får inte ett hårdare straff bara för att du har prövotid, däremot så får du ta om körkortet. Där är skillnaden
hur långt får jag vänta då?
2-3 mån skulle jag tro,körde själv 54 för fort en gång blev utan i 2 mån. Då jobbade jag på annan ort så chefen skrev ett brev därav 2 mån istället för 3.

Inte fan är det nåt att skämmas för,köra för fort gör dom flesta bara synd att du åkte dit. Hade du varit på fyllan skulle det ha varit värre.
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Gissar också på 3 månader, så börja planera för ett teoriprov i början på september...
Hade klarat skriva teoriprov om vägverket knackade på dörren just nu! Vill dock vänta tills jag får brevet, sen kommer information om hur länge jag får vänta! > 1 år
Paap Reeder
... ring till AO vid den Lst där du är folkbokförd så får du klart premisserna i klartext.

MVH /// Paap R
AO? Lst?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länsstyrelsen borde Lst stå för men AO...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.