|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har nog AC då jag måste trycka in en knapp med en snöflinga på. Sedan reglerar jag med de två vreden som är graderade från typ +16 - +26? Den är exakt! Vid +23 så lägger den av efter ett par min, varje gång. Vart hittar jag givarna och fläkten. Är det den som sitter längst fram, framför kylaren? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
En detalj som är värt att ta fasta på är att de flesta kompressorer från mitten av 90-talet är variabla, dvs de snurrar alltid med mjukt varierande belastning. Det kan förklara varför inte alla känner inkopplingsrycket. På E39 är det definitivt variabel kompressor. Ett svagt susande i rör och förångare när köldmediet arbetar går inte att komma ifrån. FP |
|
| men på e34 som det talas om här gäller den "klickande sorten" dvs antingen ingen snurr eller snurr för kung och fosterland | |
|
Senare E34 kan ev ha variabel kompressor, tekniken kom runt -90 men jag kan inte svara på om/vilka modeller som har det. FP |
|
|
Menar du +23 grader på "vredet" eller 23 graders omgivningstemp? Är det vid 23grader på vredet som felet uppkommer så bör felet rimligtvis finnas i panelen mest troligt, eller mindre troligt i själva styrboxen. Om det nu är vredet du menar, vad är tempen i kupén då? det kan inte vara så att den är just 23grader, då startar inte ac:n. (bara om det är varmare än 23) sen kan det ju vara inprogrammerat en viss "diff", alltså ac:n kanske inte startar igen förrän det är 24grader i kupén och kyler då ner till 23. Givaren som mäter kupétempen sitter bakom panelen, du ser att det sitter små avlånga spår/hål kring vreden man justerar tempen, där suger en liten fläkt in luften från kupén som då passerar en givare. Är det omgivningstempen så kan eller bör det vara något av de jag skrev tidigare. Givaren sitter nog instucken från sidan någonstans i värmepaketet, fläkten sitter i fronten, du ser den när du tittar in mellan njurarna/grillen. Den snurrar först med en lägre hastighet, sen om du står en stund på tomgång så bör den gå över till den högre hastigheten när tryckena ökar, med ac:n igång hela tiden då givetvis. Blev en del text, hoppas du orkar läsa ;) //Simon |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag menar när det är +23C ute. jag är nog benägen att köpa din hypotes om övefyllnad då firman som fyllde på senast knappast vägde köldmediet utan de fyllde bara på till ett visst tryck på någon manometer. Skall åka in till någon annan firma och sancka lite med dem. Jag tror inte fläkten snurrar på halvfart utan den kör med full spätta direkt när jag står på tomgång. Skall dock kolla det idag. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Nej ALLA e34 har on/off kompressor. Variablem kom först på E39. På ALLA e34 kör kompressorn sikten ur sig ända ned till det är +4 grader, sen eftervärmer värmeelementet till önskad temp. Att du känner inkopplingarna på en manuell E34 är ett friskhetstecken som visar att megnetkopplingen har bett ännu inte börja bli gammal och sunkig. |
|
|
Går fläkten hela tiden på max så kan jag nästan garantera att du har för mkt köldmedium i bilen. Jag brukar själv fylla med manometer, men som jag redan skrivit så KAN det hända att man överfyller vid för låg omgivningstemp. Be nån kolla trycken åt dig, och om det är för mkt ta bort gas tills den går rätt. Helst en varm dag, om de inte tömmer och fyller på nytt med våg //Simon |
|
kamelkungen |
Min hackar precis som man kör igenom en liten vattenpöl ibland när ac:n är igång.Skumt...skall det verkligen vara så? Men om det nu är så så är det väl så att det borde märkas mest på min modell eftersom att den har svagast motor och väger minst av alla bmw ? Det pysande och lite morrande ljudet känner jag till, vet ej om skiten är på väg att dö men den kyler bra iaf. |
| Testa en nissan micra, lätt bil, liten motor, som att köra in i en vägg varje gång kompressorn slår till :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.