|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under en tid lagt märke till att det kommer ett lätt pysande ljud från höger fram när jag åker. Dessutom är det som om bilen "fastnar" lite och tappar ca 5% effekt på samma gång (typ som om man kort åker genom en vattenpöl...). Detta sker oberoende av hastighet och varvtal under några sekunder med jämna mellanrum. Jag har varit ganska förbryllad över detta och trott att det haft något med styrservon att göra eftersom ljudet påminner om det som servon gör när man ger fullt utslag vid stillastående (min iaf.). Men så slog det mig att det inte märktes något igår när jag var ute och helg-körde en tur. Så slog det mig att jag inte haft AC:n på och testade att köra med den igång: jovisst! Där var det igen, samma ljud och effektminskning från och till. Det måste m.a.o. vara när kompressorns magnetkoppling slår till och kompressorpumpen bygger tryck! Min fråga är alltså om ni andra märker av när kompressorn går på? //Jonas | |
|
Jovisst märker man att kompressorn slår till då och då. Tydligast blir det när man kör i jämn fart med litet gaspådrag då det blir som ett litet ryck i hela bilen. Mvh Johan |
|
| Jo då jag känner av det också .. ac tar ju lite av kraften i bilen .. men det skall tydligen vara så | |
|
samma här på min 525a...och det är ju som Bimmer67 skriver att den tar ju lite av effekten från motorn och därmed höjs även bränsleförbrukningen med nån dl med ac.n på. Mvh Andreas |
|
|
Nja....ja märker ju inte av att bilen tappar kraft...Däremot hör man när det "klickar" till så att säga o kompressorn slår igång, tydligast på tomgång uppe i fart hörs det knappt |
|
|
Hehe, well du har lite fler hästar att ta ut det på ;-) Ingen som hört det där pys-aktiga ljudet? Klicket hör jag också på tomgång. |
|
|
Var glad att du har en 525. En kompis hade en 520 med AC. där kändes ändringen i effekt så det var störande i stadstrafik. På 540 bara klickande. På min går kondensorfläkten på och av samtidigt som kompressorn. Men det är ju mer ett fläktljud snarare än pysande. Säker på att det inte är fläkten? |
|
|
JPB: har du AC eller Klima där du kan ställa in vilken grad du vill ha? Kan det inte vara så då att den skickar ut luft med jämna mellanrum för att hålla den temperatur du valt? // M.v.h. Daniel |
|
| Kan säga att det känns en hel del i en 520...det blir faktiskt lite svårare att komma iväg snabbt & snyggt vid rödljus, vägkorsningar etc. Man får gasa & slira klart mer. | |
|
jag vill minnas att det märktes tydligt på min 525i - 91 men inte alls i min 530iA (V8). ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Ja, är glad att det ändå är en pigg 525a. Kan ju inte säga att det påverkar så mycket när den går igång, även om det märks. Jovisst skulle det kunna vara kondensorfläkten som drar igång, dock kommer det från högersidan, där bla. rören till AC:n sitter. Jag skall kolla om det går att lokalisera med huven öppen. Tänk er en blandning av ett pys som nästan låter skrapande (svårt att förklara) men precis som servoljudet vid fullt rattutslag vid stillastående (låter iaf. på min). Spajjjs. Det är AC jag har, ej klima/ACC Nåväl, man kanske inte skall gräva ner sig alltför mycket - AC:n fungerar ju i allafall. Hade den på service i vintras och fick kompressorn utbytt samt systemet provtryckt och fyllt. Men visst blir man nyfken. Och en bil med 21.000 mil och 13 år bakom sig bör man ju hålla lite extra koll på :) //Jonas |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
I e34an så märks det tydligt - den säckar totalt när kompressorn går in. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| JPB: men är det då inte spjällen som öppnar och stänger som Spajjjs säger? det pys-ljudet kan ju påminna lite om servoljudets pysande/väsande. | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det kan komma ett pysande ljud när kompressorn går igång pga att det blir vibrationer i systemet. BMW har sänt ut ett servicemeddelande om det. Lösningen var att isolera rören än mer. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
molle: tror bara dessa spjäll finns på system med ACC, jag har ju inte automatik i min Kävlingepågen: där har vi det! Måste vara det... Det stämmer med varifrån ljudet kommer eftersom det är där rören går in. Skall testa med att isolera dem mer, kan ju inte skada hur som helst med det... Nån som vet var man kan införskaffa sådan isolering? Det verkar som om "spöket laban" börjar närma sig en förklaring (kallar ljudet för det...) |
|
| Suset ni hör, kan ju iofs vara flera olika susljud, när spjällen öppnas, men det är nog gasen som går igenom förångaren ni hör, låter så när gasen förångas efter strypningen. | |
xtracrispy - helt korrekt. Enligt BMW är det expansionsventilen som börjar att svänga när köldmedlet sprutas in i evaporatorn. Åtgärd är att mantla om expansionsventilen med Terostat VI. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
xtracrispy - har du koll på vad det kan vara med min anläggning i E34. Den funkar super i utetemp upp till +22,5 C. Är det varmare än så, dvs > +23 C, så går den bara i ett par min för att sedan lägga av. Har du några tips? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Det är STOR skillnad på manuell och automat. Manuell har ju direkt koppling motor - bakaxel utan förluster så det känns när pumpen ska snurra igång... På automaten snurrar ju motorn lite som den vill genom convertern så där märks mycket mindre av inkopplingen. |
|
|
Låter ju konstigt att den slutar fungera så exakt på temperaturen, har du ac eller acc, tänkte ifall nån av acc:ns givare spökar? Enda jag kan komma på annars är överfyllning (har du nyligen fyllt ac:n?), och sen att fungerar båda lägena på kondensorfläkten? |
|
| tillägg: Har man fått ac:n fylld i en kall omgivning så ökar risken att man överfyller, om man inte fyller med hjälp av en våg då vill säga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.