AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.408

vad rostskydda plåtrent med?

Sida 1 av 2
har börjat fixa lite rost på min 320; dragkroken, batteriplåten, kanten i hörnet på förardörren, plåtskarvarna i bak precis ovanför stötfångaren, samt lite undertill.

nu tänker jag köpa en kompressor o blästra så det blir ordentligt och plåtrent. Jag undrar bara vad jag ska måla på plåten sen? Prio1 är att rosten inte ska komma tillbaka och eftersom bilen är svart samt rosten inte sitter på så synliga ställen tänker jag inte lacka med bilens färg osv.

eftersom hammarlack är svart kör jag gärna det istället för någon vanlig svart färg.
men vad ska jag ha under hammarlacken? eller kommer hammarlacken fästa för dåligt på en grundfärg? ska jag bara köra hammar?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
hammarlack e kalas... ska du lacka vanligt är ju syragrund minst sagt hyffsat...

//Martin
okej, är detta en syragrund? Länk

jag kör med pensel, det du menar med lacka vanligt?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
syragrund kan du köpa hos nån lackerare, den brukr (är?) vara tvåkomps och du måste ha mask/färgspruta + helst långärmat, handskar... har dockaldrig sett att det rostat igenom hammarlack... i så fall från insidan, tror nog att det duger fint...

//Martin
Länk plåtren metallbit övermålad med blå hammarlack, rostat igenom.. så det blir definitivt något innan jag avslutar med hammarlack.

jag blir bara så snurrig på alla vägar man kan ta innan lack.
som jag fattat verkar det finnas två alternativ direkt efter plåtrent: antingen syragrund/washprimer eller epoxy 2-komp?
sedan grundfärg men jag vet inte riktigt vad man ska ha. har biltemas rostskyddsprimer hemma och den verkar ok?

färgspruta lämpar sig väl inte för väldigt små fläckar så det kanske inte är någon mening med syragrund (eller epoxy) ..
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
om du inte ska ha tillbaka rosten finns bara ett alternativ: por15, finns som svart
se
661
seb_540
328i M F30
En relaterad fråga, vad ska man rostskydda ett plåtrent, nysvetsat avgassystem med? Har nytt efter kattarna...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fenriz:

Vad är por15, och vart kan man köpa det?

Mvh
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
allt du behöver veta finns här:
Länk

värt varenda krona..
Visa användare
208
Dookie
320/325 -88
seb_540: du skulle ju självklart byggt ett system i rostfritt ;)
lång livslängd, snyggare och inte jätte jätte mkt dyrare
Hagmans Stålplast: Ca Primer, en epoxy grund som funkar fint, även utan färgspruta.
K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Vigg0: Den rostomvandlaen har funkat bra för mig. Används dock på "orena" ställen.
ok kaa, ja som det lutar nu blir det rostätare, rostskyddsprimer, hammarlack allt från feltema. har dock köpt kompressor för att blästra med så visst skulle man väl kunna köra färgspruta och syragrund eller epoxygrund men känner mig inte tillräckligt insatt och ingen lust att lägga förmögenhet på detta.

får kolla upp den där por15.
se
661
seb_540
328i M F30
dookie: jodå, jag vet - men min verkstad hade inte utrustning för att svetsa i rostfritt sa dem, så jag tyckte inte det var hela världen.... men jag bör nog spreja på ett lager gunk iaf.
Pe
130
Peteess
520i -88
Vanlig epoxy borde väl fungera perfekt på plåt? Jag har en båt med järnköl, slipade kölen helt ren och målade den med epoxi. Efter två säsonger i saltvatten finns det inte en rostfläck på den.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Hammarlack är det silikon i, använd ALDRIG på bil!!!!
stålplast CA 2k-epoxi funkar jättebra, torkar snabbt.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller med jocke CA grunden är bra.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
vad spelar det för roll om man inte ska måla över jocke?
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
silikoner är luftbruret o lägger sig på bilen o dess närhet, blir ofta stora problem vi lackeringsarbeten vid senare tillfällen.
Därför vi lackerare svär fan över lata människor som smetar in bilarna med turtle,sonax o annat skit bara för att det går snabbt o enkelt.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jocke: Är det inte lackerarna som är lata då som inte gör ett ordentligt förarbete? Man måste väl få vaxa sin bil. Det kallar inte jag lathet ;)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
jocke, jag kommer pensla hammarlacken.
hur som helst har det blivit feltemas rostätare och sen deras rostskyddsprimer. ingen mening med mer avancerat då det i stort sett är helt omöjligt att få helt plåtrent i skarvar, domkraftsfästen etc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.