AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.663

BMW Group Göteborg, bluffar som hästhandlare

Sida 2 av 2
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
BMW-Båstad, jag tror inte alls att så gott som alla fuskar. Som så ofta i andra sammanhang är det ett fåtal, eller åtminstone en minoritet, som ger en hel [yrkes|befolknings]grupp dåligt rykte. Även enskilda åf som egentligen är riktigt bra kan ha enstaka rötägg bland sina medarbetare. Jag tror t.ex. inte att BMW Göteborg är korrupt som oganisation, däremot verkar de ha en del anställda vars anställningstrygghet hade hängt löst om jag hade fått bestämma.

Hade jag varit VD för exempelvis en BMW åf hade jag faktiskt följt eller sett till att någon följer diskussionerna på sådana här forum; alla som klagar har inte rätt men jag tror att det är dåligt för affärerna om man utgår ifrån att alla ljuger eller överdriver.
Allt detta som skrivits om dem är inte det minsta förvånande för mig.Jag har dålig erfarenhet av dem.Tror på trådskaparen 100%
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Orka med sådana här trådar. Detta kan vara ett mänskligt fel lika gärna som något annat. Så himla dumt att hålla på o spekulera.

Dagens faktum: 99% AV ALLA BILHANDLARE HAR NÅGONGÅNG EN MISSNÖJD KUND / BLIVANDE KUND.

Det finns ingen som inte har det, hur himla bra dom än varit. För det finns lika mycket idioter till bilhandlare som det finns idioter till kunder.

Så sluta håll på och sänk ett helt företag på internet såhär. Om nu BMW GBG är ökända skojjare där en stor del av deras kunder har blivit lurade så hade folk för guds skull fått reda på det endå!
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
larsssss:

Det finns inget sätt för ett företag att med hedern i behåll gå och möta anklagelserna på ett forum. Det är inte proferssionellt och blir väldigt lätt till en stor såpa.
rightnow,

Du har fel i ditt sista inlägg. Det finns många exempel på diskussioner om olika firmor, där representanter från firman gått in och bemött kritiken, och på så viss upprätthållit sin heder och sitt rykte! Jag förstår inte varför det inte skulle vara proffesionellt? Det beror ju HELT på hur firman ifråga formulerar sig!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Kalle?
Det finns även exempel (som i Jarl's fall) då det hela urartade helt och hållet, så jag kan nog till viss del hålla med om att det inte enbart ger positiva egenskaper att besvara anklagelser via detta medium.

/M
Darklight,

Jarls gjorde ju skit för sig själva genom att bemöta kritiken på ett extremt oproffsigt vis! Det är inte samma sak som att det generellt skulle uppfattas som oproffsigt att bemöta kritiken i ett forum!?

Mvh,
Kalle
___
Håller med Kalle. Bilförsäljningen i Påarp är det bra exempel på där en handlare seriöst bemött kritik och därmed gått ur det hela med hedern i behåll.
Om man som firma däremot är ohederlig, oseriös eller bara dålig på att formulera sig, ja då gör man ju förstås bäst i att inte bemöta kritik offentligt ;)

Mvh,
Kalle
___
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
rightnow, håller absolut inte med. Det finns flera sätt för företag att möta anklagelser eller kritik på forum, om de är ärliga i sitt uppsåt (och att forumets regler tillåter detta).

Det har inträffat flera gånger i forum som jag har besökt och deltagit i, även om alla har varit baserade i USA (intressant med svenska exempel som det Anders nämner).

Givetvis finns det risker.

Från de vanliga problemen med kommunikation över internet och risken för missförstånd och etikettsbrott p.g.a. okunskap om hur forum (eller bloggar) fungerar, till andra saker. Men det är som med all annan kommunikation. Tyvärr är nog företag rädda för att de inte har kontroll över informationen.

Men min erfarenhet säger att det oftast lönar sig för företaget. Att någon engagerar sig på det sättet skapar dessutom oftast goodwill för företaget.

I bloggvärlden är Robert Scoble ett klassiskt exempel på hur Microsofts image förändrats genom aktivt deltagande av en anställd i internetkulturen. En sak som stärker Scobles trovärdighet och den positiva bild han skapar är att han ibland är kritisk mot Microsoft. Jag skulle kunna forstätta ganska länge faktiskt, men plikten kallar.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Okey ni har övertalat mig! Ni har säkert rätt att det faktiskt går, även mycket bra att bemöta kritik. Men jag tror fortfarande att det kan ibland vara väldigt svårt. Speciellt när det är en konflikt mellan en kund och ett företag som gått in på personnivå.
rightnow,

Absolut, det är extremt svårt att hitta balansen! Men det är alltid svårt att som företagare bemöta kritik - "kunden har alltid rätt", heter det ju, även om det inte är sant. Som företagare/representant för ett företag är det en god idé att preliminärt vara tacksam för den kund som kommer med synpunkter och klagomål - då vet man ju som företagare att man gjort något fel, och kan rätta till felet!

Men, nu tycks vi åtminstone vara överens :)

Mvh,
Kalle
___
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
:) men jag hatar fortfarande sådana här trådar!
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
rightnow:

Det är väl bara att strunta i att läsa dem då?
Har roat mig med att gå igenom deras annonser på www.bytbil.com och det är intressant läsning. Det där med första regdatum verkar dom över huvud taget inte förstå trotts att det står i klartext om man kollar upp regnumret. Det finns ett flertal bilar där det inte stämmer. Sedan står det tyvärr inte mycket mer i annonserna som är lätt att kolla, men det är uppenbart att någon på den firman tar lite väl lätt på sitt jobb, alternativt borde sälja någonting annat än bilar. Mjölk och bröd på ICA kanske? Skall man sälja nästan nya BMW så måste man försöka hålla ett visst mått av seriösitet, och då får man inte ljuga om första regdatum. Ett halvår hit eller dit gör ganska mycket på en tre år gammal bil. Inkompetens eller ren lögn, jag vet inte, men det är tråkigt att man inte kan lite på sånt ens från BMW group.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rent generellt så verkar det som att desta större bilfirma desto sämre annonser skriver dom. Och det gäller även andra märken...Bara kolla på Bilia eller VAG, otroligt knappt med info och sällan bilder och då det eventuellt finns någon bild så är kvaliteten under all kritik.

___
//Ulf
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
TobbenA: jag hatar väl dom för det hallåå
Har via omvägar fått klart för mig att de insett felaktigt ägarantal i den specifika frågan som detta började med, vid koll av annons är det nu justerat, vilket förtjänar ett visst mått av respekt. Dock verkar det ju vara fler som hade åsikter om företaget generellt .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.