AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.429

Vilken modell passar bäst som förta bil för mig?

Sida 2 av 3
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
ok, men vilken bil skulle ni då rekomendera som är billigare att ha, i samma prisklass?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Well... Lite könlös men men

Länk

Köp ingen Ford bara! =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nu menar jag kanske inte just den bilen men det går nog att hitta en bra bil för de pengarna.

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
ok. Men va är det som är billigare med den än bmw:n då? Kollade försäkringen, och den låg på ungefär samma pris, och inköpspriset verkar också ligga ungefär lika...?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag vet av erfarenhet att Toyota håller för att piskas hårt och länge under förutsättning att oljan byts. Jag har haft två stycken tidigare och det ända jag har bytt är ett batteri typ... Går kamremmen av behöver du bara byta medans det blir ventilsallad i BMW'n.

Du får mer för pengarna om du väljer Japanskt till priset av prestige, körglädje och känsla. Celican är en modernare bil än E30 och förmodligen mer krocksäker.

Se dock upp för rosten på Toyotor som är ett kolsvart h*lvete att bli av med!

Kan du leva med en del reperationer skulle jag ändå välja E30 pga att den är roligare att köra, ser bättre ut och har en fantastisk känsla. Men det är dumt att vara trångsynt... ;)

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag undrar också, vad skillnaden egentligen är mellan 3- och 5 serien?
SpineKracker
Tjena, nu måste jag lägga mig i diskussionen.
Min första bil var en 320 2,5 -87 som jag köpte av min bror för 15K om jag inte missminner.
Den bilen fick bekänna färg vill jag lova och det axla den med stor elegans. Under tiden var den enda "nödvändiga" reparationen byte av bakaxel vilket inte kostade mig särskilt mycket.
Kör E30 även nu och uppfattningen jag fått av E30 efter de tre jag ägt är att de är pålitliga och av god kvalitet.

Hur pass mycket av budgeten du ska lägga på själva bilen tycker jag beror på vad du har för inkomst efter bilköpet. Har du en stabil inkomst kan du ju lägga hela summan på bilen.

Skillnaden mellan 3- och 5serien är främst storleken, vilket medför att en 5 serie uppför sig som en större bil med lite sävligare reaktioner och rörelser.
5serie är väl helt klart att föredra om du ska spendera många mil i bilen.

MVH

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Men är det stor skillnad på 318 i, och 318is? För det finns ju inte precis hur många is som helst här där jag bor (Värmland) inte vanliga 318i heller för den delen...
Det jag undrar är om man ska ta en 318i om man hittar någon som är bra, eller ska man vänta tills man hittar en 318is?
/ Leon
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Jag tycker att du ska lägga fram argumentet om krocksäkerhet för dina föräldrar och se om du inte kan få finansiering till en E36 316 eller 318. Borde gå att få en schysst för 20-25.000 kr. Dessutom så kanske det räcker med halvförsäkring? Det har jag på min M5:a...
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Och jämför försäkringsbolagen! Jag lät INS Planet ta fram en offert på min bil. 941 kr/månad hos Salus Ansvar...
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Is har några fler hästar och aningen lägre förbrukning enligt modellguiden. Men annars vet jag inte vad som skiljer så mkt, läs modellguiden så kanske du får nåt användbart.

--
DTM system och rak 6a ;)
SpineKracker
Eller så kan du ju prova att se dig omkring efter bil utanför Värmland..?

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jo, de e klart jag ska, men det kan bli lite långt att åka om man ska kolla på fler och inte köpa första bästa, men det får man väll göra... måste bara få med mina föräldrar på det. (Köpte för övrigt både motorcyckeln och båten i skåne...:P)

Jag tror nog inte att dom finansierar mig för krocksäkerheten. Då säger dom nog att jag får köpa en annan som är srocksäkrare.. Men man kan ju alltid försöka ;)

Tycker ni man ska gå på en e36 istället om jag nu får ihop 20 000:- ?
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Och är inte en 316 lite väl seg, eller?
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Om jag ska vara omodern kan jag rekommendera en gammal 318i E30 från 1986-88 med den äldre slitstarka m10 motorn.

Hittar du en någorlunda rostfri bil som går bra, är "hel och ren", är besiktigad och skattad ganska nyligen och med mindre än 25000 mil på mätaren är det bara att handla. Eftersom många tycker att dessa bilar är urgamla rasar priset. Du hittar en fräsch för max 10000kr och kan då ha lite pengar över att serva för, det kommer säkert att behövas.

M10-motorn är den äldre 1,8:an med kamkedja, mycket driftsäkrare än den nyare 1,8:an m40. Lite ventilskrammel ingår, låt den inte dra för mycket olja bara. (1L/100mil).

Hoppas du hittar en fin bil.

Gr8ride
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Nu har jag gått genom min ekonomi, och jag kommer antagligen att ha iallafall 20 000 :- om inte mer att lägga på bilen. Och e36 lockar lite mer. men om man ska ha en sådan för 20 000, utan några större fel, så har dom oftast gått upp mot 30 000 mil... Säger det mycket att kolla på hur långt den har gått, eller är andra saker viktigare?
Jag kommer antagligen inte köpa föränn i slutet på sommaren eller i höst. Går priserna ner märkvart då?

Kom gärna med andra tips också!!

/ Leon
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
skumma bara ett inlägg om bmw är dyrt att äga osv.
JA dom är garranterat inte billigare en övriga "basic" fabrikat.

Kan säja direkt att om du har max 30000, glöm e36. alldeles för komlex och hittar du nån för under 30, ja då rullar den inte länge till.

ett tips, spar en sommar till eller två, för 70-90000 får du en fin e36, skulle rekomender 330i, visserligen inte samma trim-potential som ex 325 men du kommer endå sikta in dej på typ nån porsche eller dylikt när du får mer stadga i kassan.

"Potential är bara önsketänkande så länge man inte uppfyller den"
Köp en fyrcylindrig BMW då den inte är alls så tråkig som man kan tro samt är väldans ekonomisk att äga och bruka. Låga reservdelskostnader, lägre försäkring, låg bensinförbrukning, lätt mekade, allt du vill från din första bil m.a.o...

Bilar i din tilltänkta prisklass varierar YTTERST mycket i skick. Köp INTE första bästa som dyker upp. Tips: Kolla på BMW compact med den fina M43 motorn, bode kunna hitta ett skapligt ex för dina slantar. Lycka till!
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
hmm.. ja ni... Tycker ni säger väldigt olika här...
Det där med att spara ett par år till är inte aktuellt, eftersom jag antagligen inte ska ha bilen mer än ett år.
Men är det dumt att köpa en e36 för runt 20 000 :- ? Är det bättre att satsa på en e30? Vill ju mycket hälldre ha en e36!! Men om inte det komer att hålla alls med min ekonomi så är det ju kanske helt uteslutet, eller?

Björnbårg:
Vad ska jag då köpa för bil i min prisklass tycker du, om inte en bmw, och vad är det so är billigare med den??
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Jag tycker du ska satsa på en e30 helt klart! Jag köpte en e36 som första bil, hade tankarna på en e30 fösrt med en budget som du har, men jag sparade och köpte en e36 istället.
E36 väcker helt klart mer sug enligt mig att ha, men vill du ha en e36 så vill du ha en snygg och fräsch och då behövs mera pengar.
Så kör på e30 för det är inte fy skam heller =)

--
DTM system och rak 6a ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.