|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny här på forumet, och fyller 18 om några månader. Så jag ahr kollar runt lite på en första bil, och spanat in en bmw 318/320/325 - e36. Och jag undrar om det överhuvudtaget är möjligt med min budget, eller om jag ska satsa på något annat, och isåfall vad? Jag har mellan 15000 och 25000 :-, beroende på sommarjobb/lyckat tjat på föräldrarna. | |
|
E30 318is 16v tycker jag är en väldigt kul och samtidigt ekonomiskt förstabil. Hade själv en sådan under mina första ca 10 månader med körkort. Minus med E30 är krockskyddet som inte är något att skriva hem om. tänk på att det kan vara bra att spara lite av sin budget istället för att köpa upp alla kronor man har. Bilar kostar alltid mer än vad man vill tro och därför kan en liten buffert som finns att plocka av om det behövs. Lycka till med körkortet och bilköpet! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det finns bilar i de pengarna men i regel får man kosta på dem en slant efter köpet istället. 318i går kanske att få för pengarna, men är det ett substitut för en 325? Vill du ha en rolig bil eller en ekonomisk bil? /Olof |
|
|
Jag vill ju hälldre ha en r36, men med tanke på min budget lutar det mer år e30:n... Det är klart man vill ha en rolig bil, men med min budget får det nog luta mer åt den ekonomiska biten. Jag undrar också om det är så mycket dyrare att äga en bmw än en annan förstabil? (förutom volvo då förstås...) |
|
|
Varken service eller reservdelar är speciellt dyrt på BMW, det är en felaktig uppfattning många har. Däremot kan försäkringen vara hög på vissa modeller, särskilt när man är ung med färskt körkort. Vill du ha en rolig bil och har utrymme för lite högre omkostnader, köp en 325i. E30 är fortfarande lite billigare än E36 i inköp, om vi tittar på ett normalt brukskört exemplar. E30 är mer primitiv och mer "back to basic" till fördel för körglädjen. E36an känns mer väluppfostrad och modern, med bättre krocksäkerhet, komfort m.m. som följd. Vill du ha en billig bil som ändå känns småkul att slänga runt på vägarna, köp en E30/E36 318i. Vill du ha en oinspirerande men bekväm och ekonomisk långfärdsvagn, satsa på E34 518i. /Olof |
|
| 318iS röstar jag på. En mini-M3 med sann körglädje och finfin balans. | |
|
Jag tycker du ska satsa på en e30, e36 behöver nog en budget på 50" enligt mig. Men e30 är ruskigt trevliga bilar, vilken av modellerna 318,320,325 osv är ju förstås beroende av budgeten. Men som många föregående talare säger: 318is hyfsad peng och mycket körglädje. Köpte min första bil en: 320 e36.. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
ok, tacka för alla snabba svar! Men jag funderar på försäkringen. Om jag ställer den på mig kommer den att kosta nästan 1000 kr mer i månaden än om jag ställer den på någon förälder. kan man göra det, eller får man inte ut något om det skulle hända nåt? Jag bor fortfarande hemma, om det har någon betydelse. |
|
| B-M: Var bor du någonstans? Dina siffror vad gäller försäkring låter astronomiska!!! | |
|
Försäkringsfrågor är alltid lite sisådär om huruvida man ska ställa den på förälder eller sig själv. Finns trådar om det på forumet och ett x antal åsikter men när det händer en olycka kollar dom ju bl.a vem som körde den och vem som använder den mest. Hur dom nu gör det osv osv. Men det lär ju rätt dyrt med 1000 i månaden, vilken modell är det den siffran gäller? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Jag bor i värmland. Var inne på trygghansas hemsida och kollade. Det var på helförsäkring. På bara trafikförsäkring skiljer det ca 500 kr/månad mellan mig och mamma. |
|
|
Men vilken bil, e36 e30 320 325 lr 318? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
| Det gäller en 318is e30 -91 | |
|
Jag har "min" bil skriven på min mamma. Så det är ju mammas bil. Så jag "lånar" den av henne när jag vill köra. När jag var av vägen och fick bilen lagad på försäkringsbolagetsräkning (länsförsäkringar), så hade de inget att säga om att det var jag som körde. Fick bara betala 1000 kr extra i självrisk för att jag var under 24 år. Så i detta fallet funkade det bra att ställa bilen på min mamma. Kollade också vad det skulle kosta att ha bilen på mig själv. 3 gånger så dyrt. Nu betalar vi dryggt 5000 kr per år. I mitt namn över 15 tusen kronor per år. Det är för stor skillnad för att man ska vara "ärlig". |
|
| ja, det är lite väl dyrt, speciellt när man inte jobbar så mycket. Och om man bor under samma tak borde det inte vara något problem tycker man... | |
|
Till om med försäkringsbolagen rekommenderar att ställa bilen på nån föräldrer, så länge man bor hemma. Låt samma förälder stå som ägare på bilen och ta det lugnt när du kör. Annars kan ju vara helt ärlig och ställla den på dig själv och betala 1000 kr per månad för en 318..... Första bilen jag själv hade var en 318i -92. Helt okey första bil, själv tycker jag e36 känns mycket modernare än e30. Jag rekommenderar en e36, helst en 318is men då håller inte budgeten. Det borde ligga i dina föräldrars intresse att inte låta dej köpa en e30 (vilken din budget har råd med) då krockskyddet inte är bra alls. Inte för att e36 är en pansarvagn men den är bättre. Nu har du nått argument :) |
|
alex_328 |
Hade hällre sparat ihop em bra summar pengar o sen köpt bil ! dvs något stabil som inte går sönder som man behöver reparera med jämmna mellanrum . köp en billig bil typ en ford fiesta att köra med till jobbet . sn när du har runt 70 000 kr kan man köpa något som håller länge .. service o annat får man räkna med .. så har jag gjort nu ska faktisgt hämta min bmw 328 e36 samublåmetallic 15000 Garanterade mil inspektion 2 nyligen gjord och nytt oljebyte nyligen stod o inpekterade bilen i flera timmar o test körde finns inga bil över huvudtaget på den , inte en i närheten av rost finns . bilen är fullturustad förutom farthålladre o taklucka , allt annat har den . och den går som en dröm .. hela kalaset har kostat mig 68 000 kr hämtar den om 1 timme |
|
Trevligt för dig alex_328 =) får gratulera i förkostt -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
ok! Men säg att jag har 20 000kr. Hur mycket ska jag lägga ner på bilen, och hur mycket ska jag ha kvar för eventuella efterkostander, tycker ni? |
|
| Beror helt och hållet på om du kommer få hjälp av dina föräldrar om något händer. Får du det så hade jag lagt 15 tusen på bilen. 5 tusen hade jag lagt undan till nästa bil eller om något skulle hända med min bil. Reperation eller skada. | |
|
Min barndomskompis köpte en 318i -87 när han var 18 (1996) för 30.000. Han körde som vilken 18'åring som helst (dvs ganska friskt vågat) och lade ut ca 37.000 på bilen under två år... Han gick iofs fordon så han mekade själv. =) Hur som helst stod den på pallbockar bra länge när intresset gick i graven och såldes iväg för ett mindre summa pengar. Det var en rolig bil / "häftig" bil (BMW ju) men frågan är om det blev ekonomiskt försvarbart... Nu säger jag inte att historien kommer att upprepa sig bara för att det gick så för honom men har man inga pengar att ens försäkra bilen skulle jag titta på något annat märke. Visst kan du skriva även den på en förälder för pengar är ju helt ok att ha i plånboken. Man måste inte köra BMW som första bil även om intresset finns där. Sikta på ett säkrare kort som är billigare och inte går sönder lika ofta och byt till BMW när du fått lite mer pengar och kan byta till en bil i alex_328 klass. Men har du bestämt dig för en BMW så är mitt tips just en 318 E30 för de pengarna! En riktigt rolig bil som känns pigg! Men kör med pannbenet och testa dina gränser / bilens egenskaper på en säker plats. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.