|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
DeeNo |
Tvekade först att byta till öppet filter på min 328 men så igår körde jag förbi micro och hitta ett riktigt nice filter. Kostade mig 300 kr och jag tycker det är underbart med det på, trude fan inte det skulle bli sån skillnad på ljudet. Ljudet kommer vid 4000-5000 varv och det är nått som en type R helt sanslöst. Är super nöjd och det bästa var att filtret passar perfekt det var bara att ta bort burken och på med filtret. Och nu till min fråga, finns det någon på forumet som har fått problem med bilen efter byte till öppet filter? |
|
Du får lättare in skit i motorn som filtret inte kan ta upp. Och skit i motorn skulle inte jag vilja ha. Vill man att sin egen bmw ska låta som en honda så är det nog bättre att du köper dig en sådan. Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! |
|
pg_ice |
DeenNo: svar nej kom ihåg att du oljar in filtret med filterolja (ex: från K&N) (finns på autoexperten) oljan är till för att samla upp småpartiklar |
alex_328 |
Härregud ! Att folk inte har förstått än att det blir bara sämmre effekt på en bmw med öppet filter .. p.g.a bmw har optimal lufkylning ,, mned intaget i frånten värmen från motorn i en bmw gör så att filter suger in varmluft o då blir bilen orklös när man kört i 100 km / h och kommer in till stan .. t.e.x lättare att få in skit med i motorn GENOM FILTRET det man MAX ska sätta är ett insattssport filter .. kanppt det också .. på japanar bilar funkar det fint med sportfilter . men det ser bara dumt ut att ha det på en bmw så länge den inte är turbo konverterad .. p.g.a platsbrist |
pg_ice |
alex för helvete skippa snacket nu va,det finns väl redan 1000 trådar om för och nackdelar. |
|
Personligen så är jag emot sportfilter av två anledningar. 1. Det är sämre för motorn. LMM kan gå sönder och motorn suger i sig mer skit. 2. Det är sällan som original luftfiltret är en "flaskhals" i sammanhanget och ofta får man dessutom lägre effekt än original. Sen länkar nedan... Länk Länk Personligen fick jag mig en tankeställaren när jag slängde på öppet filter på min förra bil och tappade över 1 sekund i intervallet 100-150 km/h. Original körde jag mellan 6,9-7,4s och med öppet filter av känt märke blev bästa noteringen 8,4s. Behöver jag säga att jag bytte tillbaka omgående. |
|
pg_ice |
LexCom: 1 sec alltså..hmm det är ju en hel del. seriöst alltså? jag har ju ganska exakta tider 100-150 :) jag testar att sätta dit original grejorna igen och se vad man får för tid. att det skiljer SÅ mycket kunde jag knappast tro. jag kör med K%N öppetfilter med avskärmning. det kan hända att avskärmingen hjälper mer än vad det gjorde hos dig(du körde väl utan avskärmning antar jag) jag kör ett test i helgen för skojs skull. blir det bättre prestanda med originalet så är det inget att snacka om,då byter man givetvis tillbaka. insugsljudet är ju fräckt men tappar man prestanda då är det prioritet 1,då får man offra insugsljudet. |
|
Testa så får du se. För mig berodde det troligen på att bilen original tar luft utifrån i ett slutet system vilket inte ett öppet filter gör. Då spelar det ingen roll hur bra avskärmning man har. Sedan kan man ju oxå säga att den bilen (206 RC) har väldigt bra optimerade flödesvägar från fabrik så att överhuvud taget tänka på att byta till sportfilter på den modellen är meningslöst. Men den informationen inhämtade jag efter mitt lilla exprement. Man lär sig av sina misstag ;) |
|
|
Om du plockar ur orginalbolxen till filtret och plockar bort "ljuddämparkonen" vid fronten på boxen, så får du insugljudet utan att förlora effekt. Gjorde jag och det låter lika dant utan nedsatt prestanda. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
DeeNo |
Tack för alla komentarer men uppskattar det slälv märker jag ingen minskning i efekt eller nått sånt att den är långsammare, tvärt om jag tycker den är piggare. Jag vet när jag drog på med bilen innan med boxen så hörde man hur motorn behövde mer luft man hörde ett sugljud, men 328 är ju bromsad med intaget så man kanske förlorar inte så mycket och om det är att man förlorar hundradelar på det så är det absolut värt det , gillar ljudet som fan nu. Men som jag frågade innan har nån fått nått större broblem med motorn än att den har blit lite långsammare? |
|
Det som kan hända är att tråden i LMM blir skitig och till slut brinner av. Då går bilen dåligt... Tror i det fallet att du får pröjsa ca. 1000sek för en beggad (inte säker på priset). Var väldigt noga med att hålla filtret rent och att när det oljas in, inte är för "blött" med olja när du återmonterar. Det ska alltså torka ett tag. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
pg_ice |
LexCom: vad rekomenderar du för insatsfilter om man nu ska köra med original boxen? är det helt original som gäller eller? |
|
Jag skulle nog hålla mig till original om man vill åt bästa prestanda. Men det beror ju oxå mycket på hur pass optimerat det är från början. Gör man en bra installation där ett öppet filter får luft direkt utifrån så lär det ju inte bli sämre än original, men jag tror inte heller att det blir bättre. Men insugsljudet är ju för vissa mer värt än effekten. |
|
pg_ice |
drog just på original boxen som jag snodde från en skrotad 325a luftfilter hållaren var från en 320 men det var samma dimensioner så det var bara att trycka ner i boxen. vad hände: bilen drar lite jämnare och den går ju lite tystare än förut. möjligt att den är lite starkare över 100,svårt att säga så det får bli ett test. |
pg_ice |
satan vad mesigt det låter..haha rena symaskinen och ändå kör jag med Ferrita catbeck system. nej det här får man fundera på två gånger :) lutar åt att byta tillbaka omgående! har man väl kört öppet filter då vill man nog inte byta tillbaka :) kör öppet filter du DeeNo du har gjort ett bra val :) |
pg_ice |
catbeck= catback snubblade på tangenterna |
|
plockade du bort konen i orginalboxen? Självklart måste du ju också använda dig av ett sportinsatsfilter (för att få insugsljudet)... men det förstod du ju säkert. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
pg_ice |
vart sitter konen? och vad gör den för skillnad |
|
Konen sitter vid öppningen som tar in luft på boxen. Den dämpar ljudet. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Oftast är det ju skit samma om man både tappar effekt och får in lite skit i motorn. Ett manligt vrålande brunst-dån från det öppna filtret gör det ju fan så mycket roligare att köra. |
|
|
Jag har haft enorma problem på min m5,a e39 plockade bort det direkt då motorlampan går igång samt att den lägger ut felkoder på dålig luftkvantitet så dom filtrerna har jag sålt fort som f,,,n Grejen är den att på så pass högprestanda bilar så är det ofta väldigt väl avstämt original sen så är det nog bara ljudet som är fränt nån extrem effekt ökning lär det inte medföra, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.