|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej hej! Alla Bmw ägare Jag och min familj har blivit lurade av Linus bil, Huddinge. Säljaren Andreas och Patrik på Linus bil har sålt en Bmw 530DA som är tillv.20040601 och togs i trafik 20040615 i tyskland som en 2005 årsmodell till oss. Det står 2005 i köpekontraktet. Jag har ringt dem flera gånger för att få ersättning alt. häva köpet. Det går inte säger dem. Vad kan jag göra? Akta Er för dem där banditerna!!! | |
|
De gånger jag har haft problem med affärer är en bra advokat en som kan göra mirakel på kort tid. Se till att ha förberett bra dokumentation för han el hon att börja jobba med och gärna garantiutdrag från service i tyskland som du kan få tag å hos närmasta bmwhandlare. Lycka till Asken |
|
| Sorry men det kommer att bli svårt att få rätt. Hade samma frågeställning med min fd. 540 tillverkad 19980613 och köpte bilen som en -99'a, frågade Motormännens jurister och tydligen så får tillverkaren/säljaren ange efterkommande år som årsmodell när bilen är tillverkad efter 1 juni. säkert nån EU standard :/ | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har du kollat upp mätarställning så den har gått lika långt som resten av bilen, sist dom var på tapeten sålde dom en mätarskruvad 525D, när ägaren efter köp kollad upp bilen så fick fick han finansbolaget att inte betala ut några pengar och bilen hämtades tillbaka av säljaren. Dom angav även "fel årsmodell" på denna vid försäljning. Länk ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
"Köparen godkänner bilen i och med kontraktsskrivningen" var en nymodighet som känns seriöst :) ///MVH Hasso Länk |
|
Cakabay: Vad har bilen för årsmodell enligt bilregistret? //Stenback |
|
|
Hmmm, intressant gällande ársmodellerna. Min E61 525dA tex har produktionsdatum 2004-07, men är en 2004 enligt registreringsbevis, ingen 2005. Men min 'gamla' 540 har produktionsdatum 1993-11 (sá här pá rak arm) men blev en 1994...... men spelar det egentligen en sá stor roll? Oftast kan man ju se skillnaden pá áresmodellerna pá facelift etc. Tycker nog att bilens skick och funktion gár före ársmodell pá en och samma bil. Köper dock att det klart spelar roll vid begagnatsälj, där detta med ársmodell oftast blir avgörande och missbrukas. Men som Tozzy inlägg pávisar, sá fár fabrikant efter 1 juni varje ár klassa en bil som kommande ársmodell. Mvh marineutter |
|
| Om jag skulle köpa beg bil skulle jag kolla vad den är registrerad som alternativt kolla tillverkningsdatum. Det är ju ganska orelevant om den kallas 94:a, 05:a eller vad det nu är. Intressant är ju vilken modell det är och vilka uppdateringar som finns eller inte finns på bilen. | |
|
Har man betalat för en "MY05" och bilen är en "MY04" så spelar det självklart roll. Däremot är det klantigt att inte kollat upp det i förväg, och det kommer också bli svårt att göra något åt det så här i efterhand. Tyvärr. |
|
| Prata med en advokat! Jag tycker det spelar stor roll eftersom det kan vara ganska stor prisskillnad beroende på om det är en MJ04 eller MJ05. Denna priskillnad borde du kunna kompenseras för om du har betalat ett pris som motsvarar en MJ05. Har du däremot betalat ett pris som motsvarar en MJ04 så tror jag du har svårt för att få något gehör. | |
|
Cakabay: Som Hasso är inne på så skulle jag kolla upp mätarställningen via BMW, dvs ett utdrag ur garantidatabasen och eventuellt servicedatabasen om möjligt. Jag skulle även ringa verkstäder som finns angivna i serviceboken och kontrollera att bilen verkligen varit där och med angivna mil. Denna handlare har som sagt tidigare bevisligen sålt skruvade bilar. Om även din bil skulle vara drabbad av justering så har du ju lite mer att komma med. ___ //Ulf |
|
|
Bilregistret har ingen uppgift om årsmodell på själva bilen(förutom tillverkningsdatum), det som står där är bara första regdatum. Det är väl knappast klantigt att inte veta att detta förekommer, alla är inte proffs på att handla bil. Årsmodell på bilen tror man inte att det går att fuska med innan man lärt sig ovan. |
|
|
Tozzy: Misstag kan göras från både handlare och köpare. Självklart bör ansvaret ligga hos handlaren att ge kunden rätt information, i en perfekt värld. Det jag ville säga är att om man inte kollar all information vid köp så blir det mycket, mycket svårare att få rätt i efterhand. Tråkig situation, men jag tror att det blir svårt att få rätt. |
|
|
Tozzy: För min bil finns det i alla fall uppgift om årsmodell: Fabrikat: BMW 316I Årsmodell: 1994 Fordonsslag: PB Chassinummer: CG11070KB51662 Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (1998-05-19) Antal ägare: 11 Datum för första reg.: 1994-02-28 Producentansvarig: I trafik första gång: 1994-04-12 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej |
|
|
Tack! så mkt för all den information vi fått av ER. På vägverket så är den registrerad som 2004 och att den inte har partikelfilter monterad. Det har också Linus Bil missat och vägrar hjälpa oss med det. En fråga Vad kan vi göra??? Vi vill ha den skattereduktion som kommer. Det var den enda anledning vi bytte bil. Innan hade vi en svensksåld BMW 530DA Touring, 2002. Jag har som sagt uppgifter på att bilen är tillverkad 2004-04-01 och att bilen togs i bruk i Tyskland 2004-06-15. Jag vet att tillverkad bil efter V.36 så är den kommande årsmodell. Det är enligt BMW i hela Europa. Vi har tagit kontakt med Motormännen och deras chefsjurist har hand om fallet. Det är David Norrbohm, Chefsjurist, Motormännens Riksförbund. |
|
|
Det är mycket speciellt med BMW och deras modell år. Det är inte helt otroligt att din 530d är en 2005, fast den är tillverkad så tidigt som 04-01. Det kan röra sig om en förserie bil som någon på BMW köpt loss och sedan sålt, inte helt ovanligt. I år så bytte man modellår så tidigt som Mars på vissa E60/61 modeller. |
|
|
Stenbeck: har läst nånstans att dom slutat ange årsmodell i bilregistret, dom fordon som hade årsmodell innan beslutet kanske får stå kvar? Nedan är min förra 540(import) som inte har årsmodell: Regnr: SXN247 Färg: SVART Fabrikat: BMW 540IA TOURING Årsmodell: Fordonsslag: PB Chassinummer: WBADJ610X0BZ11955 Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2003-07-19) Antal ägare: 9 Datum för första reg.: 2002-03-21 Producentansvarig: I trafik första gång: 2002-04-17 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: Direktimport: Ja Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej Och M5'an (Svensksåld) har inte heller årsmodell: Regnr: XXXXXX Färg: BLÅ Fabrikat: BMW M5 MJ00 Årsmodell: Fordonsslag: PB Chassinummer: WBSDE91080GJ19548 Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2006-04-07) Antal ägare: 5 Datum för första reg.: 2000-02-15 Producentansvarig: 556313-5002 I trafik första gång: 2000-03-20 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: 2000-02 Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej Men däremot min gamla 325'a (import) hade årsmodell: Regnr: EGR762 Färg: SVART Fabrikat: BMW 325 I Årsmodell: 1992 Fordonsslag: PB Chassinummer: CB31010FD75657 Upplysningar: , Ägare/Brukare Namn: FOLKSAM/SOLLENTUNA Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2005-07-27) Antal ägare: 8 Datum för första reg.: 1997-05-20 Producentansvarig: I trafik första gång: 1997-06-18 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: Direktimport: Ja Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej |
|
|
Cakabay: kan inget om Diesel reglerna men om det är en avgörande skillnad på ägandekostnader m.m. om bilen är av årsm 2005 kontra 2004 och bilhandlaren angett en felaktig årsmodell så kanske det kan klassas som dolt fel alt felaktig varudeklaration. Motormännen kan svara hur detta ska klassas. Dom hjälpte mig reda ut vad jag skulle göra med min skruvade bil. Om du inte kommer överens med säljaren och du vet att du har rätt så kan du lämna in en stämning till tingsrätten, motormännen kan hjälpa dej att reda ut om du har en chans i en sådan tvist. Jag började med att delge min säljare via brev om mina avsikter att lämna in en stämning till tingsrätten, inklusiva all fakta, uträkningar m.m. som jag skulle bifoga stämningen. Efter rätt vilda/galna diskutioner med deras advokat(bilskojare dom med) så kom vi överens om ett belopp som jag fick tillbaka. Och detta var en privat person som var säljare, handlare är nog reglerade mycket hårdare i lagens mening skulle jag tro. Så vet du att du har rätt(i rätten) så skissa ihop en redig lunta med dina krav, bevis, skadeståndsanspråk m.m. och börja med att lämna detta till säljaren så kanske han ändrar sig när han ser problemen/besvären stå runt hörnet. Lycka till /Thomas |
|
| Pa bilar efter 2000 anges inte arsmodell av Vagverket sa vitt jag vet.. | |
|
Tozzy: Det är riktigt att det inte längre anges årsmodell men som du ser på din egen M5 så är den registrerad av BMW som MJ00 där MJ står för Modell Jahr dvs modellår 2000. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Jo har sett MJ00, men är inte det ett BMW påfund? eller har alla tillverkare så nu? HA ha, kollade gummans Atos som oxå är en -00 men ett par månader nyare och den har 0000 som årsmodell.... Men det skojjigaste var att jag upptäckte att den har KÖRFÖRBUD! se va bra det är med BMW forum, he he Regnr: XXXXXX Färg: BLÅ Fabrikat: HYUNDAI ATOS PRIME GLS M Årsmodell: 0000 Fordonsslag: PB Chassinummer: KMHAH51GPYU072740 Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2000-06-21) Förvärvsdatum: Antal ägare: 2 2005-11-29 Datum för första reg.: 2000-04-21 Producentansvarig: 556565-8779 I trafik för första gång: 2000-06-21 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: 200004 Direktimport: Nej Utredning: Tillfällig registrering: Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2005-12-01 -- 2006-04-30 Senast godkända besiktning: 2004-04-06 Föreläggande: Nej Körförbud: Ja Vägmätarställning, km: 26236 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.