AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.637

Tråkig besiktningsgubbe

Sida 2 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
GE: Nej, det är helt rätt uppfattat.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Stekaren
Men om man har trimkammar i bilen så kan man säga att det är något som brukar sitta i sportbilar och därmed är hans bil en sportbil.
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Tanken är väl att bygga ett nytt system och kanske ha två "sportdämpare" vilket förhoppningsvis fortfarande ger ett trevligt ljud. Det jobbiga är ju att man har en anmärkning i protokollet så när man ombesiktar med det nya får man väl säga att det var hål på det gamla och att den är bra mycket tystare nu ;)

Sen borde man åka tillbaka och visa "farbror Bengt" pappret från ombesiktningen...egentligen skulle man ju ta och filma det hela och lägga ut på nätet :)
ic
124
icke
318is -90
Min gamla e28 520is med sportsystem med endast en dämpare på som låter som fan kring 2500-3000rpm har gått igenom två gånger nu utan problem..

Men jag är ju å andra sidan väldigt trevlig.. senast körde jag in, hoppa ur bilen och sa till gubbe: "grattis! du drog vinstlotten idag som får köra Tina, hon är fan risig men riktigt kön att köra! Ta gärna en provtur.."

Han var jättetrevlig tillbaka och ansträngde sig verkligen för att få igenom min handbroms.. tyvärr lyckades han inte =) Men han sa själv att de verkligen var synd och att han önskade att det hade gått..
Paap Reeder
Jesperado!

... nått som skulle vara bra - att man på protokollet fick med alla nuffrorna från avgasmätaren oavsett om man behövde dom för godkännande eller ej.

Nu får man stå med ett postitblock och snabbt rita ner O2 o s v.

Men det är klart ... det finns väl kanske bara en tok per län som mekar V12 hemma i vedboden så kundunderlaget är ytterst begränsat.

Skall jag behålla min M70 får jag väl själv gradera upp min 2-gas SUN till en 5-gas. Det får väl sedan läggas på milkostnaden ... som enligt bilprovningens sammanställning ligger på dryga 80:-/mil för en BMW V12.

... som jag sagt tidigare så börjar jag så smått närma mig den siffran ... uppifrån ... om den nu rullar hela sommaren???

MVH /// Paap R
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Min ska in på BES imorgon. Får se om man får en trevlig gubbe :P

// M.v.h. Daniel
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Paap Reeder: Jag kan till viss del hålla med dig om att det i felsökningssyfte kan vara bra med fler mätvärden än de som bedöms vid själva besiktningen. Problemet är nog att det för gemene man kan uppfattas som förvirrande eller krångligt om det står en massa mätvärden på protokollet som inte alls har med besiktningen att göra. Man räknar nog helt enkelt med att en verkstad som ska göra vid eventuella brister också har tillgång till en fyrgasmätare.
Har man ett personligt intresse av de mätvärden som inte framgår av protokollet kan man precis som du säger föra egna anteckningar, säger man till i förväg tror jag inte att någon tekniker har något emot att låta mätningen pågå några extra sekunder för att underlätta för sin kund...

Jeppe

Paap Reeder
... tackar för svar, Jesperado!

MVH /// Paap R
Varför måste 750an bröla?BMW har lagt ned mycket möda och omsorg på att få den så tyst som möjligt. Tycker att det är bra att bilprovningen nobbar bilar utan ljuddämpare. Skulle bli olidligt att bo vid en trafikerad gata i stan om var och varannan bilist plockade bort ljuddämparen . Om ändå prestandan skulle bli bättre, det hade varit en annan sak. Det här är lika begåvat som att cykla omkring och försöka härma en moped med läpparna.

mrMPOWER
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Toomas >>

Med tanke på att min bil inte är original i motorn så passar/känns det bättre med det dovare ljud som bara en dämpare medför. Du kanske förstår att jag inte vill att folk ska tro att jag kommer på min cykel när jag faktiskt åker på mopeden ;)
Låter ändå som att du är ute och cyklar och ej vuxit ur mopedåldern.

mrMPOWER
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
"Men om man har trimkammar i bilen så kan man säga att det är något som brukar sitta i sportbilar och därmed är hans bil en sportbil."
Vart kan man köpa kamaxlar med högre ljud?

Z MMM Coupe
Stekaren
Det var detta inlägg mitt baserades på

"Reglerna gällande bullernivån på bilar vid kontrollbesiktningen säger att bilen inte får bullra "mer än vad som är normalt för fordonstypen".

Hur ska man tolka det? Får t.ex min Alfa GTV bullra mer än en stor flott BMW? Det är väl normalt för fordonstypen "sportbilar" att dom bullrar mer än "lyxlimousiner" eller är det jag som missuppfattar nu? "

Om det gjorde dig klokare.
JO, Anders. Försök att berätta för farbror Bengt att du kör med olaglig motor eftersom du har trimkammar i den, så skall du få se att han tänder på alla tolv. Sen får du hädanefter åka minst 50 mil från Högdalen för att få bilen igenom besiktningen.Kanske inte så smart.

mrMPOWER
An
779
Anders Olsson
Stekaren: Hoppas ingen tar illa upp nu men om du skulle komma in till bilprovningen med ett sådant argument för att din bil låter för mycke, speciellt om det är en 750. Så skulle de sitta och prata om dig på fikarasterna de närmaste 5åren..

Z MMM Coupe
An
779
Anders Olsson
Toomas Pahv: Du missade poängen..

Z MMM Coupe
Stekaren
Anders: Men du förstår vad jag menar, det är endå de olika beståndsdelarna med en viss egenskap som utgör en sportbil, sätter man dem i en 750 kan man lika gärna, tekniskt, kalla 750n fordonstypen sportbil. Tyvärr är det juh inte jag utan någon sosse på besiktningen som ska tolka lagtexten.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Att ha sk trimkammar är inte olagligt...Man får ju öka motoreffekten med 20 % (eller är det 10?) så länge man inte använder sig av t.ex turbo eller kompressor.

Vad ger ett par trimkammar? På min 525 är det 22 hk och det är väl typ 12 % ?
Besiktade min beaty igår. I Nacka. Fick oxo en gubbe. Påminde om Lasse Kongo. Han märkte på att mina strålkastare var fel. Jag sa att jag kan skruva ner dom (har ju rattarna i motorrummet). han sa att DOM får inte göra sånt men medans han kollade CO-halten så SÅG han itne om jag ställde in hehe... Vilket jag gjorde förstås. Besiktning OK.
Trodde han skulle vara värsta surkartet men icke.

Döm inte en hund efter pälsen. :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med fordonstyp avser man självklart inte "sportbil" eller "lyxlimousin",
en Volvo 740 får inte bullra mer än vad en Volvo 740 normalt gör, osv...

Som jag nämt tidigare ska det vara påtagligt högre buller än normalt, och man är vanligtvis väldig restriktiva med att använda anmärkningen. Det brukar alltså kräva rejält buller innan det föranleder en anmärkning...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.