AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.635

Tråkig besiktningsgubbe

Sida 1 av 3
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Råkade ut för en liten lustig sak idag. Var och besiktade 750n. När jag rullar in och ser "farbror Bengt" stå och vänta så känner jag kalla kårar komma längs ryggraden. Det första han säger när jag kliver ur bilen är: "Ujujujuj vad den låter" (har originalsystem med en dämpare). Sen sätter han igång och jag märker att han letar fel för fullt. Han säger gnälligt att nåt är fel på bilen för den går lite ojämnt. Jag berättar om kammarna och att den inte är mappad. Då muttrar han nåt ohörbart.

Väl tillbaka inne i hallen för att betala säger han att den låter för mycket och det måste fixas. Jag säger då att den låter lite mera än original men det är knappast olagligt. Han vägrar och jag ber att få tala med någon annan. De skickar ut en annan gubbe som lyssnar på bilen. Han säger att han inte tycker att den låter för mycket men att de måste gå på hur hans kollega har bedömt det. Blev ganska förbannad efter att ha hört det...
dom är bara för mkt ibland ,.
men har dom inget att mäta db med som på motorcyklar ?
annars borde dom ju inte kunna sätta ombes på bullernivå ? om dom inte vet hur många db de ligger på ?
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
De sa jag med. Men de svarade att de bara mäter på mc och inte på bilar. När det gäller bilar får varje besiktningsman avgöra med "örat" om det låter för mycket. Låter helkorkat...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Han måste fått nya batteri i hörselapparaten o ljud volym på max :)

Här jag bor åker det en mopp på mopen o snart slår jag ihjäl honom!
Den hörs o det tar ett par minuter innan han syns!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja....Besiktningen är ju som alla vet många gånger en "bedömningssport"...Är du inte nöjd så prata med chefen för stationen om den uppkommna situationen.

Mvh Janne.
Angel Eyes: Var det i Högdalen du besiktigade?

Finns det ingen bullernorm att gå efter? "Den låter för mycket" anser jag inte vara en seriös bedömmning.
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Janne T >> Frågan är om man kommer någon vart? De vägrar ju köra med mätare och verkar hålla varandra om ryggen...

Dawwe >> Japp det var Högdalen. Är de kända för att strula? :)
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Fråga Jesperado om tips, han har koll på vad som gäller ang. besiktning

pärlan Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kom igen, killen gör ju bara sitt jobb efter de regler och lagar som finns. Bilbesiktningen är till för att upplysa ägaren om vad som behövs göra för att bilen skall följa lagarna och lyssnar man noga får man även underhållstips.
ker du tillbaka och er att få tala med stationschefen kan de nog göra en bullermätning då får man det svart på vitt. Alla bedömningar är ju partiska inte enkelt alla gånger.
Skriv ett brev till lagstiftarna istället eller ställ av bilen och kör på inhägnat område då är det riskfritt:)
Asken
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna gällande bullernivån på bilar vid kontrollbesiktningen säger att bilen inte får bullra "mer än vad som är normalt för fordonstypen". Det blir alltså en ren bedömningssak, som dessutom bygger på besiktningsteknikerns erfarenhet.

Anser man sig blivit felaktigt behandlad eller fått ett felaktigt resultat vid besiktningen ska man i vanlig ordning i första hand vända sig till platschefen på den aktuella stationen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Asken >>

Saken är den att jag bad att få prata med "stationschefen" vilken då sa (om det nu var han) att de inte gör någon decibelmätning trots att jag absolut ville. Jag tycker det är helt rätt att de tex vägrar släppa igenom folk med tonade rutor eller tonade lyktor (vilket jag själv har fått en tvåa för en gång i tiden) där det är uppenbart att det är olagligt men när "personliga reflektioner" tar överhanden så känns det bara fel. Speciellt med tanke på att den andra besiktningsmannen var inne på min linje.

Jag har aldrig haft problem på någon besiktning tidigare med personalen men här var det alltför uppenbart att han inte gillade min bil...

T.o.m Jesperado skrev i en gammal tråd att en dämpare på 750n borde vara helt ok...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Gör en ombesiktning utan att ändra ngt nån annanstans?

Jag skulle kräva att få prata med stationschefen, förstår om du känner dig dåligt behandlad. Själv har jag dock enbart positiva erfarenheter med besiktningsgubbarna, men jag skulle ändå inte tolerera att känna mig dåligt behandlad, eller orättvist.

Visst är lagarna riktigt LÖJLIGA? En moppe som låter som satan går bra att åka runt på, men en bil som mullrar något mer än vad som anses normalt går inte för sig.. I och för sig kanske inte moppen är laglig heller, men det är riktigt irriterande när en moppe åker förbi och gasar på, då skär det ibland i öronen.

Kolla upp vart man kan göra decibelmätning, mät hur högt ditt avgassystem låter och jämför med en annan 750i?
ha
734
haack
X3 30d -18

har hört många rliga historier om besikningar förr, bland annat en kille som fick nerslag på glapp styrled, åkte hem å tvättade styrleden å sprayade på lite svartfärg, åkte tillbaka och fick godkänt! ;) så mitt itps är att smeta på lite avgaspasta i skarven på ljudämparen och åk till en annan station och ombesikta!

mvh

Det är inte seriöst av SBP när det finns decibellmätare att tillgå för några hundralappar. Subjektiva bedomningar är förkastliga då det finns billiga och enkla alternativ. Skaffa utrustning det är anno 2006...
Stekaren
Ombes utan att göra något som tidigare inlägg och sedan när du fått papper på att den gått igenom så trycker du upp det i nyllet på "Bengt" och påpekar att du inte gjort ett skit åt hans anmärkning :)
Angel Eyes: Förmodligen samma "gube" som underkände min vinterbil vid besiktningen i vintras (underkännandet helt i sin ordning då det var en droppe bensin vid påfyllningsröret till tanken, dvs lääckage). Han berättade att han jobbar på bilprovningen i typ 30år eller mer när jag fråga lite, fick redan då en känsla av att han inte var min favorit besiktningsgubbe:-).
Hur som helst så åtgärdade jag läckaget o åkte tillbaka till samma station. Fick denna gång en ung kille i ca 25-års åldern. Han tittade på min lagning av påfyllningsröret (hade tätat med lite silikon mellan slang o rör för säkerhets skull). Inget läckage kunde konstateras (det är tätt än io dag),. I vart fall så fick "guben" som underkände min bil första gången syn på den igen o skyndade dit för o hjälpa den unga o osäkra killen...Det första han sa när han fick se det röda silikonet klämmas ut lite mellan rör/slang var "de där e inte godkänt". Då börja jag argumentera lite med honom, det läcker ju bevisligen INTE. I vart fall slutade med att han försökte på verka den unga killen att underkänna igen, men han sa att beslutet inte va hans utan den unga killens. Den yngre godkände min lagning, men det hade inte "guben" gjort kan jag lova...
Efter denna "händelse" kommer jag aldrig mer besiktiga nån bil i Högdalen, får jag denna "gube" igen lär han göra ALLT för o underkänna bilen...

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Institutionen bilbesiktning kommer alltid att vara ett kärt samtalsämne!
Här kommer mina funderingar och en erfarenhet:

1. Det lönar sig alltid i situationer där två eller fler människor träffas och är beroende av varandra att vara ödmjuk och försöka förstå den andra parten. Det är alltså ingen bra utgångspunkt att åka in till besiktningen med utgångspunkten att "nu skall dom jä-a sätta dit mig igen"! Tänk er själva att ha ett jobb där en stor del av kunderna gnäller eller kanske till och med är oförskämda.
Besiktningsteknikerns jobb är faktiskt att hitta fel på min bil och det vore ju faktiskt mer logiskt att bli förb-ad om han missade något.
Det bästa man kan göra är att gilla läget!

2. En gång åkte jag in med min bil till min vanliga besiktningsstation och fick naturligtvis den där buttre petnoga jä-ln som alltid hittar alla fel...och några till. Han hade mage att klaga på ett bromsrör som han tyckte var för rostigt. På min bil som jag har järnkollen på. Här finns minsann inga dåliga bromsrör det vet jag!! Fast enligt ovan så svalde jag förtreten, gillade läget och muttrade i stället något om att det var ju inte bra det måste jag omedelbart byta. Fast jag tänkte något helt annat kan jag lova!
Jag åkte alltså hem och började plocka bort röret och jag hann knappt börja peta på det så gick det av. En panikbromsning och risken hade varit stor att jag själv hade upptäckt att det var rostigt!
Vid återbesöket var det bara att leta upp honom och tacka för att han hittat felet. Jag funderade faktiskt på att bjuda honom på tårta fast det gjorde jag inte....tyvärr.

Per L
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Rena lotteriet! Välkommen till Öst! Vansinne.

Skandal, tänk om utveckling och provning i allmänhet vad gäller fordonssäkerhet mm. skulle gå till på detta labila sätt, Trabant och massdöd skulle det bli!

Sjukt!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
PowerMac: I princip alla besiktningsstationer har bullermätare, så det är inte det som är problemet.
För att på ett korrekt sätt bedöma bullernivån på en bil måste man göra ett förbifartsprov, vilket kräver både mycket tid och plats. Då mäts dessutom mycket mer än bara avgasljudet, däckbuller kan t.ex. få en bil underkänd. Då fordonsbuller anses vara ett väldigt litet problem på personbilar (till skillnad från motorcyklar) använder man sig därför av inte av något fastställande av bullernivån med mätinstrument, utan gör istället en en bedömning.
Normalt sett är man väldigt restriktiva med att anmärka på fordonsbuller på personbilar, man anmärker oftast bara på de allra "värsta", vilket gör det till en ovanlig anmärkning. Jag uppskattar (helt ovetenskapligt, endast erfarenhenhetsmässigt) underkännandefrekvensen till under 1/25000 personbilar.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:

Reglerna gällande bullernivån på bilar vid kontrollbesiktningen säger att bilen inte får bullra "mer än vad som är normalt för fordonstypen".

Hur ska man tolka det? Får t.ex min Alfa GTV bullra mer än en stor flott BMW? Det är väl normalt för fordonstypen "sportbilar" att dom bullrar mer än "lyxlimousiner" eller är det jag som missuppfattar nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.