AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
26.255

Hur betalar man en bil?

Sida 1 av 2
Hej grabbar,

Ska köpa en ny bil så fort jag får såld min gamla. Tidigare när jag har köpt/sålt bil har vi alltid gått till banken och gjort upp köpet.. Tycker det är lite krånligt speciellt om man gör köpet på en helg..

Så.. hur är det smidigast att betala en bil? Jag skulle själv föredra internetbank om båda har samma bank.. Postväxel? Kontanter?

Tacksam för svar!

//v
Jag har både gjort upp bilaffärer genom betalning via internetbank (som du säger bör ju bägger parter ha samma bank) och postväxel. Generellt sett tycker jag att postväxel är det absolut smidigaste och säkraste betalningsmedlet även om det innebär ett besök på banken.

// Erik
En fråga bara.. hur fungerar egentligen en postväxel och hur säkert är det?

//v
Smidigast e givetvis om man har samma bank som motparten och använder internetbanken, då syns ju överföringen pronto... Har man olika banker så kan det dröja tills nästa vardag innan transaktionen syns.
Postväxel är möjlig för köparen att spärra direkt efter uttaget om han/hon har lust, därför KAN det vara lurigt att ta emot en sådan om man lämnar ifrån sig bilen i samband med överlämnandet av postväxeln.
Annars så gäller som vanligt "cash is king" ;-)

**330-cabben såld 13 Maj 2006***
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

vaders:
Det beror ju lite på hur mycket pengar det rör sig om också. Själv har jag gjort mina två senaste bilaffärer med internetbank. Då jag och tjejen har olika banker funkar det ännu bättre eftersom det stämmer oftare med säljaren/köparen. Har dock råkat ut för att internetbanken inte fungerade så då körde vi med telefonbanken.

//Stenback
SKulle ju lätt vilja köra med internetbanken.. eller vanlig bank.. Telefonbanken känns lite osäkert.. fast det inte är det.. Postväxel känns lite 80-tal.. Jaja.. Får väl se hur det löser sig..

Har ute min volvo v40 på blocket nu.. det har ringt några intresserade så vi får se.. Sen blir det väl samma visa när jag ska köpa en ny bil.. Just nu lutar det åt en 323/328 ci eller touring svensksåld.. eller en 523'a.. eller möjligen en audi TT.. man får väl se vad det blir :-)

//v
Gjorde upp en affär via telefonbanken, och det var mycket smidigt! Förutsätter ju dock som sagt att säljare och köpare har samma bank, så kan man direkt kontrollera att pengarna förts över. När vi gjorde detta så hade köparen på högtalartelefon i sin mobil när han ringde till banken, så vi hörde hela händelseförloppet också. Kändes mycket tryggt och bra.

Annars brukar jag använda mig av postväxel, vilket jag anser vara både smidigt och säkert.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Ta ut en postväxel som du sedan "överlåter"! Samma sak som kontanter fast säkrare.
852
Sörpan
325xi -02
Jag har både sålt och köpt bil den senaste månaden med postväxel, absolut säkrast om man inte har möjlighet att gå till banken direkt.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ja har köpt mina senaste 3 bilar på VISA kortet och tycker de är oslagbart.
Väldigt smidigt trotts lite jobbiga limit:ar på 90 kkr.
Privat så tycker jag postväxel direkt på bankkontoret känns tryggast för båda parter.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
vaders:

När jag köpte min M3 E46 så betalades den med Postväxel fungerade klockrent, tror inte ifall Bmw skulle ta emot ett kort köp på ett ganska så högt belopp.....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Tog Volvo kreditkort, eller är det ett bankkort? Ville betala med amexet hos Audi, men de tar bara bankkort, postväxel eller kontanter.

acey: Att bilhandlare undviker AMEX beror väl på den procentuellt sett höga AMEX-avgiften. Nu vet jag inte hur dyr bil du köpt men jag vågar gissa på att kortavgiften käkar upp en rätt stor del av handlarens vinst på bilen :-)

Annars tycker jag överföring via internet är klart det smidigaste.
Tack för alla svar..

När jag väl köper bilen så blir det nog en postväxel på 100.000 och resten i cash..

//v
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag köpte en BMW på LO's i Västerås (aukt.), de ville inte ta Föreningssparbankens VISA. Det gällde konto och inte kredit. Beloppet var strax under 200' så det fick bli bankväxel =(.

wendtan:
På vilka bilfirmor har du köpt dessa bilar?

//Stenback
Acey: Ja, de var faktiskt inga problem med VISA kort. Jag har använt det på BMW, Volvo och på någon fristående handlare utan prob. Som sagt en limit på 90 kkr men de är bara o dra de några gånger :)
De rekommenderade dock Postväxel eller banköverföring på Volvo.

Länk
Starre: Jag betalade 330n på VISA kortet utan problem. Aukt Bmw återförsäljare.

Länk
Stenback: Deras normala policy är postväxel eller banköverföring.
Jag har köpt Bmw på VISA kortet på Förenade Bil Fosie och Jacobssons bil i Jönköping.

Länk
gretzky
Lyfter denna tråd igen då jag kanske säljer min bil imorgon. Vet ej hur han tänkt betala den men mest troligt lär han komma med en postväxel. I så fall är det något särskilt jag bör tänka på? Första gången jag säljer bil privat.

dieseldoris
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Han skall skriva på postväxeln att han överlåter den till dig med datum. Annars kan du få problem/fördröjning vid inlösen.

"Överlåtes Kalle Karlsson 070411"

Mvh

Kristian
gretzky
OK, tack så mycket! Kanon att veta så man slipper vänta i onödan me slantarna:)

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.