AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.937

Däck - Hankook rekomenderas?!

Sida 3 av 3
Hankook är bra för dom som inte har råd med annat.
Snacka skit lillen! Har du inte råd att köpa nyare bil???
de
11
deldim
BMW M3-96
M6-84 it´s a classic....
Men inte 523-98???????
Danne523 = Hankook representant med procent på varje kund??? Det är väl bra att det finns billigare däck än Michelin och GoodYear men förvänta inte att det ska vara lika bra däck. Om det var så skulle du väl hellre åka Hyundai än 523. Eller varför originalmonteras inte Hankook på BMW 523? BMW skulle gärna spara 10 cent på varje bil om det går. Med Hankook så skulle dom spara 50 euro på varje men ändå gör dom det inte. Och svaret då? Man får dom däck man betalar för.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste nog hålla med om att man får vad man betalar för!

Ett däck är alltid en kompromiss mellan olika egenskaper ex. slitstyrka, buller, rullmotstånd, våtgrepp, torrgrepp, pris etc.

Dock har olika tillverkare generellt sett olika prioriteringar på sina däck.

Lågprisdäcken har prioriterat lågt pris med vad de tycker är acceptabla köregenskaper. Tycker du att dessa egenskaper räcker för dig - köp! Förvänta dig dock inte några banracingegenskaper och att de samtidigt skall hålla extremt långt av dessa däck, då blir du nog besviken.

En seriös däckgubbe frågar efter hur du kör och vad som är viktigt för dig. Rätt egenskaper till rätt pris.

Mvh
Johan B

Ps. Jag brukar alltid fråga mig "Vem tjänar på denna information?" när jag får råd om olika saker av försäljare o dyl. Det har sparat mig några kronor!
Lågprisdäck finns för att det finns en efterfrågan på sådant från kunder som vill ha något runt och svart till det där som snurrar på bilen när man kör.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och alla lågpris däck hamnar ju inte på en fin BMW utan på nått annat märke där de passar bättre.
Så visst finns det behov,men vi verkar översvämmas
av däckmärken man inte har en aning om vad det är för nått.Varken ursprungsland eller tillverkare.

MVH
Hasso
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det verkar ju även vara så att de stora fabrikanterna vill vara med i leken ibland. Brukar ju vara svårt att både äta och ha kakan kvar. Så därför så fixar de ett lågpris märke med hyffsade egenskaper. Hur ligger det tex. till med släktskapet Bridgestone / Falken.
Hörde rykten förut att de tillverkades på samma fabrik. Sant eller falskt ?
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Sticker ut hakan lite här, men jag tycker en del av er har en lite "naiv" inställning när det gäller att "man får vad man betalar för" och att dyrt alltid är lika bra med bra (och billigt lika med skräp). Så är det naturligtvis inte! Det finns ju en rad andra aspekter som också spelar in vid prissättning. En bra produkt kan säljas billigt pga t.ex. marknadsintroduktion medan en mindre bra kan prissättas högt för att framkalla en "statuskänsla" hos köparen, dvs man spelar på det faktum att köparen TROR att han får vad han betalar för. Om jag minns rätt så kallas detta inom företagsekonomin för "Giffen-varor", dvs ju högre pris desto större efterfrågan (vilket ju annars är tvärt emot alla normala företagsekonomiska teorier. Av någon outgrundlig anledning så brukar Porschar och Rolex finnas med som förklarande exempel i kurslitteraturen...:-). En produkt som tidigare varit bra, och i allmänhet således högt prissatt, behöver ju inte heller vara det för all framtid, dvs man behåller en hög prissättning pga gamla meriter. Sånt brukar justera sig efter ett tag, men det kan ju ta ett par år innan det slår igenom hos konsumenterna...

Sedan kan man också diskutera objektiviteten i diverse tidningstester. I betydligt högre grad än man tror ligger det sponsorlojalitet och annat bakom vissa "testresultat".

Kontentan är att det ofta är ganska meningslöst att sätta priset i relation till kvaliteten om man gör det på ett så kategoriskt sätt som vissa har gjort tidigare i denna tråd.

Personligen är jag tvungen att hålla mig i det billigare skiktet. Efter en hel del marknadsundersökningar (som iofs kostar tid) och lite förhandlingar så brukar jag dock hitta fullt dugliga prylar till ett bra pris. Ni här på forumet som delar mer er av era personliga erfarenheter av produkter ni testat är guld värda! Om nån å andra sidan säger att den ena eller andra produkten är skräp "för det har jag läst" eller "för den är ju så mycket billigare" så brukar åtminstone jag slå dövörat till...

Sorry, men jag kände mig tvungen att säga nåt...

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Den dag lågprisdäcken är lika bra som de bästa så är det inte lågt pris längre. Nån gång kanske man kan hitta ett guldkorn men oftast står pris i relation till kvalitet när det gäller däck. Motortidningar slösar jag inte mycket tid på och jag har kört bil redan innan det fanns några 50 profilsdäck. Jag har kört på alla möjliga däckfabrikat och Hankook är ungefär som 20 år gamla Pirelli P7. Bullriga, hala på blött underlag och kräver mycket balansvikter. Ge Koreanerna 5 till 10 år så kan dom säkert tillverka bra däck med en bättre gummiblandning och stomme. Kumho har kommit längre på vägen än Hankook och är jämförbara med Falken. Nu har Kumho kommit med ett eget lågprisdäck, Marshal.
Lotus Samuel
OK vet att detta är en gammal tråd men...

När jag köpte min M5:a va det nya däck på, skitbra... men när jag tittade på den så va det hankook ventus!! "skitdäck, ska man behöva byta däck så fort man kommer hem" tänkte jag. (har allti åkt på pilot sport innan) Men häromdan va jag och körde på scandinavian raceway i anderstorp, gissa om jag blev förvånad. Hur bra fäste som helst. körde 5.5 mil på banan i 2 omgångar och 100% hela tiden och däcken blev inte ens överhettade (hala) nångång, dessutom mätte jag innan och efter och det hade slitit 1mm som mest. Det anser jag är mycket bra. Håller med om att man får vad man betalar för. men... att hankook är så billiga borde ju ha med valutan å göra också. En fabrik i taiwan eller vad den nu ligger borde ju ha bättre priser än en fabrik i frankrike, eller? Jag köper michelin nästa gång, men enbart för att jag är märkesfixerad...
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Gemini: Jag har själv beställt SO3:or, fick dom till ett bra pris, har hört att det skall vara lite högt vägljud, har du märkt något? Får mina på lördag...

Må gott!

//Palle

-:BeeMWe:-
Pewe: precis, tur att man läser marknadsföring :)

bl
143
bloom
325i E36
Lotus Samuel:

Kan det vara så att du har deras nya K-104? Ska tydligen vara något helt nytt och ej att jämföra med deras tidigare. Har ej hunnit testa mina annat än "vanlig" körning, och de funkar hur bra som helst då i alla fall. Framförallt komforten är jag nöjd med. (nya 18" bättre komfort än dom gamla 17" faktiskt)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har haft Hankook vinterdäck i två år nu.
Sladdat otroligt mycket på is och snö och ibland även asfalt. Trodde dubbarna var helt borta nästintill.
Men inte en dubb är borta och mönstret är jättebra fortfarande! Så jag måste säga att jag är jättenöjd med dom! Sommardäck vet jag förstås inget om.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.