|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Bästa BMW-ägare :-) Hur är det igentligen? Jag menar, håller på och ska köpa en ny omgång fälgar och däck och hos ett flertal däckförsäljare rekomenderar dom Hankook däck, som ska vara "mycket hög kvalitet" och "rekomenderas starkt" m.m. Frid och fröjd kan väl tyckas om det inte vore för att jag har lusläst nästan vart enda inlägg här på bmwpower i frågan. Och nästan alla har samma kommentar: Köp INTE Hankook-däck!? Vad ska man tro? De som säljer däcken borde väl veta? eller ni som har använt däcken borde väl om några veta? Visst finns det bättre däck m.m. men det är inte detta ämnet utan vad grundar sig Deras respektive Era åsikter på? Vilka modeller har ni kört på och var det länge sen? Finns nya bättre mod ? Tjänar försäljarna mer pengar på att kränga just Hankook? Svar och spekulationer emottages tacksamt. | |
|
Köp märkesdäcken hos någon av våra däckfirmor på nätet. Och detta till nästintill samma pris som din lokala däckleverantör skall ha för Hankook. Låt därefter honom lägga om :). Köparens marknad råder ! Kan varmt rekomendera www.alven-ingvarsson eller www.gummihuset.se |
|
| Däckfirmorna rekomenderar de däck de har bäst avans på inte helt oväntat. | |
-:BeeMWe:- |
Har satt på nya Hankook MS däck på min 320, helnöjda med dem. |
|
Har Hankook på min 17" fälgar till min 520i.Dom går tyst och fint och är ganska hårda.Hankook är ju lite billigare än t.ex Michelin eller Toyo.Så man kan väll säga att det är ett bra köp i förhållande till vad du får betala. Mvh Ricke |
|
|
ja skulle inte kalla hankook "lite billigare" om man jämför med michelin tex... dom e MKT billigare... men att jämföra hankook med michelin är ungefär som att jämföra BMW med KIA.... "prestanda och precision" kontra "billigt och dugligt för totalt ointresserade" Hankook däck har inte samma exakthet och rundhet som t.ex michelin, bridgestone, pirelli osv.... Jag rekommenderar Michelin om du söker ett prestanda däck i ganska låg profil... ska du ha typ ett 15tums i högre profil köp nån lite billigare men inte hankook. /Jonas |
|
| Lägg till max någon hundring per däck och köp GoodYear istället. auto motor & sport TV testade sommardäck i förra helgens program. Ett däck som var billigt men ändå fick bra resultat var Marangoni men finns dom i Sverige? Testen finns på www.vox.de och klicka på AUTO i menyn o.s.v. | |
| Det var fel däck. Pneumant var däcket som klarade sig bäst av de billiga. | |
|
bloom, Det beror lite på din körstil. Vad har du för bil ? Hankook är hårda och lömska när det blir blött :-( För sportig körning vill jag skarpt avråda från köp ! Gasa på ! /Robert |
|
|
Jag kör Pirelli P-zero. De däcken är helt enkelt suveräna. De är dessutom inte såna suddigummin som alla vill göra gällande. Men det är klart, det kostar att ligga på topp. Å andra sidan är det dumt att snåla på en "säkerhetsdetalj" som däck. Det kan kosta bra mycket mer än det smakar. |
|
|
Jag kör BMW-325:a (17x45x225) och även om det går lite för fort ibland :-) så är väl inte min körstil särskilt agressiv utan jag satsar nog lite mer åt komfort och låg ljudnivå, dock för den skull inte tumma på tex våtgrepp eller andra säkerhets detaljer. Har själv kört på både Falken, Pirelli 6000 och Michelin Pilot dock ej på samma bilar varpå jag ej kan dra hundra procentiga slutsatser, Men Pirelli-däcken var det bud på att använda hörselskydd med, Falken däcken var stenhårda, kantiga och djäkligt stötiga och spåriga. Michelin däcken var det inget särskilt som jag tänkte på varpå det säkerligen var bra. Anledningen till att jag kikar på nya däck är att sommarhjulen har blivit stulna av någon idiot(bbs-split-fälgar om det är någon som försöker kränga några billigt till er)då originalkvitton saknades (fälgarna följde med bilen) drog försäkringsbolaget av 80% av värdet på fälgarna och 30% av däcken varpå man har en begränsad budget att oplanerat inköpa nytt för. Behöver som sagt inte det värsta men ej heller något skit, utan tänkte nog gå den gyllende medelvägen (säkerhet/komfort/slitstyrka). |
|
| Ett däck som brukar placera sig rätt bra i den övre mitten är Kumho... | |
| Pneumant!?! He,he.. gammal hederlig östtysk kvalitet!! 48 mijoner östtyskar kan inte ha fel! | |
| Pneumant ägs av Michelin. Det fanns bara ca 21 miljoner östtyskar innan dom började åka på permanent utlandssemester med sina Trabanter. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hade Pneumant vinterdäck för 20 år sedan, var kanonbra första och andra året.Men de torkade fort tyvärr. Annars ett mycket bra driv i dom. MVH Hasso |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
dackonline.net Påstår att Pneumant tillverkas av Dunlop så nu är det flera bud som vanligt. MVH Hasso |
|
Köpte Hankook 235/45-17 till min 520 men dessa fick jag bytt p.g.a. vibrationer som inte gick att få bort. Fick i stället fyra nya Pirelli P6000 som jag är mycket nöd med. Så nog kan man säga att Hankook inte håller världens bästa kvalitet. |
|
|
P6000 däck(Pirelli) originalmonterades på bl.a. 523i från 97. Tycker dem är bra. Dock anser en del här på forumet att dem är bullriga och inte alls värdiga att originalmonteras... Visserligen pratar jag här om en bil som jag inte kört så där supermycket,men det lilla jag kört så besvärades jag inte av däckljud iaf. Förresten har han ännu ej bytt dessa däck...Snacka om ägg under gasfoten.(farsans bil). Kanske svårt att jämföra däck mellan tystgående 523i och mina E28.or.......:) Men iaf så rekommenderar jag att införskaffa P6000. Dimensionen jag pratar om är 205/65-15. Mvh Janne. |
|
|
Sumitomo äger Dunlop men varför heter det GoodYear-Dunlop från i år? Kartellbildning? |
|
|
Jag har kört på Kelly några gånger och varit nöjd. Ligger på framdäcken även nu. Mvh. Micke Olsson |
|
Gemini__ |
Slängde på nya Bridgestone SO3:or runtom idag, de går hur fint som helst =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.