AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.644

Drar mindre med 98 oktan?

Sida 1 av 2
Hej, jag har en 116i.
Min fråga är om bilen drar mindre om man tankar 98 oktan ist för 95? Det räcker om bilen går ca 2 mil mer på en tank med 98 så har man kommit lika långt per krona. Isf tankar jag hellre 98. =)
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Sia

I katalogen för 1-serie står det att alla bensinmotorer är konstruerade för 98-oktanig bensin. Det står också att vid körning med lägre oktantal minskar motorns effekt och förbrukningen ökar.
Sen vet jag inte vad som anges i instruktionsboken för bilen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Enligt modellguiden Länk ska den dra 0,75 l/mil.

//Stenback
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Enligt min mor, som mätt en hel del, så går hennes 116i billigare på 98 än på 95, båda hos Statoil.
Hmmm, åfan. Då kanske man ska tanka 98 ist då.. =)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Eftersom motorn är optimerad för 98 oktan så innebär det att om man tankar bensin med ett lägre oktantal att tändförställningen ändras för att motorn börjar knacka tidigare. Detta gör i sin tur att man måste plussa på med lite extra bränsle för att slippa självantändning. På ren svenska så innebär det alltså att motorn kräver mera bränsle ju lägre dess oktantal är. Därför brukar man allmänt säga att ur ekonomisk synvinkel så spelar det ingen roll om man tankar 95 eller 98. Däremot så är det ju alltid trevligt att kunna få ur mesta motoreffekt, och det får man ju som sagt med 98.

OT: 130i sägs få 7hk extra (272 istället för 265) om man tankar Shell V-power
Coupén
Intressant med oktantal, speciellt Shells V-power... Man kan undra hur V-power kan ge mer effekt. Enligt kunniga motoroptimerarer som jag känner så innebär optimerad mot 98 oktan att man inte får bättre effekt med V-power men bara för att det är så på den stora svenska biltillverkaren så behöver det ju inte gälla BMW. Någon som kan förklara hur det funkar (på riktigt alltså...).
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Coupén>>
"På riktigt" vet jag inte men jag kan ta det på låtsas:-)
På våra bilar sitter knacksensorer. Dessa har till uppgift att förhindra att bränslet självantänder. För att bilarna ska vara så bränslesnåla som möjligt idag så jobbar alla bensinmotorer så nära gränsen för självantändning som det bara går, alltså är det mycket tändning med varsam knackreglering som gäller. För några år sedan så ökade man bara på mängden bränsle för att undvika knack. Även om motorn är "optimerad" för 98 oktan så betyder inte det att den inte kan utnyttja potentialen av ett högre oktanvärde. Biltillverkaren garanterar effekten och dess momentkurva med 98 oktan, men därmed inte sagt att den inte kan gå ännu bättre med högre oktan. Detta förklaras med att man med ett högre oktanvärde kan ligga ännu närmare gränsen för självantändning, och detta gör motorerna om man tankar bränslet med det högre oktantalet.

Ta som exempelvis en överladdad motor, en motor som är väldigt beroende på vilket oktantal den får. För varje extra höjning av oktantalet så kan man ladda 0,03bar extra utan förhöjd risk för självdetonation. I praktiken så innebär det att man kan plocka 3% mer effekt utifrån motorns ursprungseffekt, alltså vad den skulle ha givit utan överladdning. Men det mest intressanta är att vridmomentet ökar med det högre oktantalet. En motor har ju en benägenhet att knacka inom det varvtalsområde där man får ut mest vridmoment. Och på en överladdad motor så brukar detta ligga en bit ned i mellanregistret. En ökning av oktantalet innebär således att man får lite bättre vridmoment utan att riskera självantändning då knacksensorerna justerar mot oktantalet genom sina piezoelement.
Coupén
Tomas:

Jag är med på resonemanget. Dock menar killen som jag känner som jobbar med specificering av motorstyrsystem för en stor svensk biltillverkar att man inte bygger in någon "logik" för bättre bränsle än 98 oktan i systemet. När knacksensorerna når det värde som är normalt för 98 oktan så ger reglerfunktionerna inte mer, oavsett hur mycket bättre bränsle man häller i. Eftersom jag är ute och cyklar lite då jag inte jobbar med detta själv (har dock läst en hel del om styrsystem) så vet jag egentligen inte vad jag pratar om :-) men det hade varit kul att se lite siffror.

Finns det några tester som visar att V-Power gör underverk? Den enda test jag sett (någon tysk tidning) visade snarast att det inte gav något överhuvudtaget men det kan ju säkert bero på vilken bil/motor man använder. Exvis., kanske BMW i sina styrsystem tar hänsyn till att bränslet är oändligt mycket bättre (1 oktan....).

Förutom den exktra oktanen, vad är det mer för hemliga örter Shell blandar i? Verkar ju vara lite TV-shop mirakel över det hela, skulle vara kul att få veta lite sanningar.

Tänkte själv göra ett jätte-seriöst test med 130 framöver, minst i klass med TV och AMS. Tänkte köra 3 tankar blandad körning på resp 95 / 98 och 99 (V-Power) oktan och kolla snittförbrukning. Får väl köra en tank utom tävlan mellan varje också så att motorn hinner ställa om sig. Lite empiriska tester är aldrig fel :-) Återkommer, kul om någon annan vill göra detsamma! Dock dröjer det något ca 10 tankar = 500 liter => 4 månaders körning, blir väl i oktober mao.
Kul att det finns folk som är så kunniga!... =)

Har läst ett test för länge sen i en svensk tidning om V-Power..
Det gav några hästar mer och effekten samt vridmomentet kom några hundra varv tidigare. Bilen de testade med var en GT3a...
Kanon.

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
nja jag har märt att 98 är bättre

Min BMW 116i
Länk
Coupén
Har inte riktigt avslutat mitt test men kan redan nu säga att snittet har varit rejält högre när jag kört V-power än 95. Vilket åtminstone tyder på att det omvända förhållandet inte gäller. Om det beror på att jag kört annorlunda vet jag inte men jag kommer någon tanka 95 även i fortsättning utan att tveka.

Som sagt, skulle vara kul att se lite mer vetenskaplig fakta i målet.
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Min erfarenhet jag haft efter snart 2000 mil med min 118 är följande:
Bränsleförbrukningen vid vanlig pendling till och från jobbet
med V-Power innebar av någon märklig anledning högst förbrukning
och med 98 oktan den lägsta förbrukningen. Om det sen är inbillning eller ej
så känns bilen något rappare med 98 oktan än med 95 oktan. V-power upplevdes ungefär i nivå med 98 oktan.
98 oktan 0,76
95 oktan 0,80
V-power 0,83
Testade under ett par veckor med varje typ och kör numera med 98 oktan
i tanken. Ej vetenskapligt testat men på samma färdväg.

"Om det låter för bra för att vara sant så är det så"
Coupén
ja, det bekräftar ju min erfarenhet. Har dock bara testat V-power (som är 99 oktan enligt Shell) och 95. Kan inte påstå att bilen kändes rappare med V-power.

Skulle vara kul att höra vad Shell säger om det?
Effektökningen gäller nog bilar med turbo!.... =)
Kanske blir skillnad i nya 335i med V-Power.....
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Tankar 98 så ofta jag kan, tyvärr har jet i kunsbacka slutat med 98 och ersatt den med diesel :(
Håller med föregående om att 98:an ger lite högre verkningsgrad. Bilen känns kvickare iaf.
Att Motorerna(BMW:s) var optimerade för 98 visste jag inte, är det verkligen så?

Min personliga erfarenhet (och tester) har visat att 98 oktan ger 5% lägre förbrukning.
Prisskillnaden på 95 och 98 är ca 3%. Så förutom att spara några kronor, får man en bil som går bättre! Dessutom borde motorn må bättre av 98.

Här kör vi BMW, hög kvalitet och körglädje. Så varför inte välja ett bränsle av högre kvalitet :)
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Svarar på min egen fråga.. Enligt instruktionsboken: För att specifikationerna för bränsleförbrukning och prestanda skall stämma, skall bilen köras på 98 oktan som den är optimerad för.
Jag tycker oxå att min fd BMW ifos inte en 1 serie men ändå drog mer då man tankade v-power. Att den skulle bli kvickare eller lite rappare var inget jag märkte. Det var en riktigt stor skillnad på 95 och 98 i förbrukning.

Då jag tankade 98 kom man flera mil längre än då man tankade 95 okan..

Vet inte men de känns som att soppan i Sverige är inte den bästa direkt ?
Rätta mig om jag har fel ?

Tror att Tysklands 91 oktan matchar Sveriges 95 oktan ? Bara en fundering ?

Sist jag var nere så kändes det så...

BMW- När du älskar att stå på Verkstad !!!!!
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Är motorn optimerad för 98 oktan så har tillverkaren ställt motorn så att den ska ligga så nära Lambda 1 som möjligt på låg/-dellast för att spara dom dyra dropparna. Tändningen är justerad så att den ligger så nära knack som det bara går i och med att ju närmre knack man ligger, ju mer av bränslets energi utnyttjar man. Det som händer när man kör samma motor på ett lägre oktantal är att risken för knack ökar. Detta känner knacksensorerna av och som i första hand sänker tändningen vilket bidrar till att vid samma trottelposition får man en lägre effekt. Följden av detta är att man får gå på mer med gasen för att bibehålla samma hastighet och följdaktligen ger detta en högre förbrukning.

Nu kanske man inte kan se detta så jättevetenskapligt på en sugmotor, men på en överladdad motor så är det än avsevärd skillnad. En överladdad motor får ju en avsevärd högre insugs/-avgastemperatur och där spelar bränslet en ganska avgörande roll för motorns prestanda. Man kan generellt säga att med samma knackbenägenhet kan man höja-sänka motorns effekt med 2-3% per höjning-sänkning av oktantalet, på en överladdad motor.
Min drar klart mindre bensin med 98 oktan än med 95.

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.