|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
nu ere lön så ska köpa centreringsringar o testa det först. dom e billigare än o byta styrarmen. så klart värt ett försök. :D |
|
|
Känner igen problemet, kraftiga vibrationer i framvagn som fortplantar sig till ratten, mm. Men uppträder bara kring en viss hastighet, 80-100 kmh, och endast om man kör rakt fram. Någon som provat byta hjälpstyrarm som nämts tidigare, berätta gärna vad ni kommit fram till isåfall... |
|
|
coupepower: vad kostade det att byta centreringsringar? måste man byta alla fyra eller räcker det med fram bara? leszek: bytte du HELA hjälpstyrarmen eller bara bussningen? var det svårt eller kan vanliga dödliga byta den? tacksam för svar! :) ~: CosmoNova :~ |
|
|
Det var styrstaget! närmare bestämt en av kullederna som blivit försliten, därav vibrationerna. Hittades på följande sätt: Sambon placerades bakom ratten och beordrades att gunga ratten fram och tillbaka i dess naturliga "glapp", rattlås urkopplat och bilen ej igång förstås. überalles himself kravlade under framvagnen och spanade efter excessiva rörelser i kulleder och bussningar i tür och ordnung. 554:- för hela staget på mekonomen... |
|
|
Hej, Min bil, 528iT, har samma symptom, vibrerar lite vid 50-60 men mest vid 110-120 km/h. Märks påtagligt på passagerarsätet och solskydden. Det känns inte mkt i ratten. Har kollat så att inga glapp i framvagnen finns. Provat vinter- och sommardäck. Kollat bakluckan och den verkar dra åt som den ska. Gissar på att det är bakvagnsbussningen, vad tror ni? Läste att kardanen kan också vara en tänkbar orsak. /Tore |
|
| Kardanen har jag läst om kan göra så på e39, eller åtminstone 540 e39, men kolla även lagret på kardanaxeln, mellanlagret | |
|
Till er som har centreringsringar i fälgarna håller jag med om tidigare inlägg - kolla dessa först! Jag har haft problem en längre tid och balanserat däcken på tre olika ställen. Vid de två senaste balanseringarna har jag speciellt frågat om centreringsringarna inte var kassa och fått svaret att det inte beror på dessa. På en däckfirma lyfte de upp bilen och konstaterade att mina bussningar var kassa och att felet förmodligen låg där. Visst de såg för jävliga ut, men jag förklarade att bilen inte vibrerade när jag körde med vinterdäcken. Förklaringen till detta kunde vara att aluminiumfälgarna byggde längre ut och hävarmen blev större. Igår tröttnade jag och köpte nya c-ringar och bytte själv. Mycket riktigt bilen går perfekt. Vibrationerna borta, bilen känns stadigare och inte alls lika fladdrig som innan. Otroligt dåligt att tre olika däckfirmor inte kunde ställa rätt diagnos. Slutsats - kolla alltid det som är billigast att byta först, nya centreringsringar är kaffepengar i sammanhanget! |
|
| Köpte du centreringsringar i plast eller alu? | |
|
Ove T: vad kostade centreringsringarna? KOllade på mekonomens hemsida, de hade inget som hette centreringsringar, men däremot centreringsbussningar, är det samma sak? ~: CosmoNova :~ |
|
|
Tjena. Hade samma problem med min förra 528 E39, den vibrerade som f..an när man körde mellan 90-100 kmh. När jag skulle sälja den så gjorde köparen ett M-test på den och det visade sig vara ganska dyrt att åtgärda det. Felet var en sliten styrväxel. Kontrollerade aldrig priset på BMW men killen på motormännen som tittade på det sa ca 6000kr |
|
|
6000:- stämmer nog ganska bra, en ny har jag läst kostar ca 4500:-, och det är en del arbete att byta denna. Vet inte hur det är på e39, men på mina bilar så var det hjälpstyrarmens bussning som var slut. Var kanske bara det som var felet. Min gjorde samma sak, men min styrväxel är kanon, inge glapp och den känns tight //Simon |
|
|
Köpte centreringsringar i plast, de gamla var också i plast. Jag gav 50 kr/st för dem. |
|
|
de var ju inte så dyrt :D ~: CosmoNova :~ |
|
simpa |
kolla motor kuddarna och växellåds fästerna mina var av fick kraftiga vib i bilen efter bytet gickbilen kanon |
masseman |
i 9 fall av 10 är det obalans i däcken...hade själv obalans i 60 och 100...det var ett däck som var ovalt. masseman |
| Hmm! Bytte fälgar igår! Från mina 15" orginalfälgar till 17" fälgar! Nu skakar det ännu värre! Framförallt mellan 80-100! Nu blir jag inte glad:( | |
|
Jag vet inte om jag missminner mig men om man har vibrationer som orsakas av leder mm. kommer en större fälg att förvärra det hela... Kanske logiskt... (massan ökar) Nova535i: Bytte bara bussningen. Inhandling av hela staget är ej ekonomiskt försvarbart. Har dock press på jobbet - då gick det smidigt! :) |
|
| leszek: Japp, ja misstänkte detta med. Mina gamla fälgar var världens komfortdäck, ställde ett utav komfortdäcken brevid min nya 17"are! 15" komfortdäcket var mycket högre, några cm till o med | |
| Inte bara storleken som förvärardet, tror mest det beror på offseten, många (de flesta?) 17" och större har ET 13, alltså totalt 14mm breddning, hävarmen blir mkt större och bussningarna får jobba mer | |
| Jag har/hade liknande vibrationer i min 520. Märktes tydligt att det kom från höger fram, slet bort alla bärarmar och fjäderbenet och märkte att casterstaget och stötdämparlagringen va helt slut (lagringen glappade så att man kunde trycka lagringen åt sidan tills muttern tog emot, troligtvis har det varit dåligt en längre tid och bilvit ruskigt dåligt pga att casterstaget va kasst). Ska åtgärdas i helgen och hoppas på att problemet är löst då. Bytte även stora styrstaget i vintras och då blev det lite bättre. Hjälper inte det här så blir det hjälpstyrarmen nästa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.