AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.249

farliga vibrationer i farter mellan 90-110 km/h

Sida 1 av 4
har fått ett olustigt problem. i farter mellan ca 90-110 km/h så vibrerar hela bilen väldigt mkt. trodde att det var bromsarna fram eftersom bilen vinglade väldigt när man bromsar in. men har nu bytt dessa och felet är kvar. det är nog inte heller drivlinan. bytte nyligen både dtödlagret på kardanen och hardyskivan. hjälp tack!! :(
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
ta och balansera dina fälgar
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
kolla bärarmar dom kan oxå ge vibrationer
kan vara oxå hjulen som ligger inte centrerad mot navet

/peter
har precis balanserat hjulen. så det är de inte..
och testat så att dom ligger centreradee mot navet. men det hjälper inte misstänker att det kan vara silentblocken. vet bara inte hur man kollar om det är dom..
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Silentblocken brukar nog inte ge vibrationer snarare att bilen går som en orm på vägen då dessa är slut , Vibrerar det i ratten eller i hela bilen/sätet?
det vibrerar i hela bilen. och den är vinglig på vägen. speciellt vid inbromsningar.
Ma
33
Machmud
540iA -93
Jag har samma problem på min E34 540!

Kan det vara så att det är de bakre skivorna som spökar? Jag har också bytt främre skivorna, med förbättring visserligen.. men det är långt ifrån bra.

Kan det vara värt att byta de bakre skivorna tro? Jag hörde av en kille på Mekonomen att hela bilen kan uppföra sig konstigt av skeva bakskivor.
hörde det också. men känns inte som om det är värt att testa. dyrt som fan. ska kolla på problemet idag. så jag skriver och berättar hur det gick sen så du får veta om jag hittar något.. :D
Ze
2
Zenzizko
BMW 520i -89
Har du kollat så att det inte är separationer i däcken... hade nämligen samma problem på min 520 o på den var det separationer i däcken
är nog inte bromsskivorna bak heller har mätt mina för att C om det va nån som va shev eller nått men dom stämmde på hundradelen ...men har samma problem på min bil ..mellan 90-110 kmh så skakar bilen som fan,...hoppas nån hittar problemet
hur kollar man om det är separationer i däcken??

jag ska kolla bakvagnen nu i veckan.
berättar om jag hittar nått fel. så andra slipper lida av samma problem..
Ma
33
Machmud
540iA -93
Separation i däcken är det inte.
Jag har bytt till nya däck runtom, och även provat orig-fälgarna med nya året-runt däck. Ingen skillnad där.
Pe
130
Peteess
520i -88
När började vibr. uppträda? Någon gång har väl bilen varit vibrationsfri. Vad hände strax innan du märkte vibrationerna? Har de smugit sig på eller kom det helt plötsligt?

minns faktiskt inte. men ett tag innan såhade jag problem med kardanen.. jkan det vara den som spökar fast jag bytt stödlagret och hardyskivan? misstänker att det är nån bussning eller nått lager som håller på o ger upp..
Ma
33
Machmud
540iA -93
MetalT_i_m - Du har inte hittat felet än va?

Jag var helt säker på att det var mina bakskivor som var problemet, men nu blev jag lite fundersam... kanske bättre att vänta med att punga ut ett gäng tusenlappar innan man vet säkert.
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Styrväxel sliten??
vibrationer i bakvagnen har inget med styrväxeln o göra va?? jag har inte lokaliserat felet än. men har lite idéer som jag ska testa..
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Om du har spacers så kan du börja med att kasta dem i sjön... Det satt såna på min M5:a när jag köpte den och den hade exakt detta symptom.
men jag har inga spacers på. har balancerat om däcken idag och det vibrerar fortfarande.
em
339
emhå
525i -88
Hade exakt samma på min 525... justerade styrväxel och bytte alla bussningar i framvagnen... även styrleder... visade sig att mina centreringsringar i plast i fälgen var så pass slitna så att de orsakade vibrationerna...
Pe
130
Peteess
520i -88
Intressant att du nämner kardanaxeln. Min E30 (320 -91) hade irriterande vibriationer runt 90-100. Efter byte till en ny kardanaxel försvann problemen. Balansera en kardanaxel är dyrt som skam, dyrt att köpa en ny också men det var enda medicinen. Hur en kardan plötsligt kan bli obalanserad förstår jag inte men bytet löste problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.