AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.253

farliga vibrationer i farter mellan 90-110 km/h

Sida 2 av 4
Pe
130
Peteess
520i -88
forts kardanaxel:
När kardan var losstagen för byte av hardyskivan mm, blev den uppmärkt innan demonteringen? Viktigt att den inte vrids i förhållande till sina fästpunkter!
br
29
brozacruiser
525i executive -95
har samma problem på min! Men om vibrationerna är kvar fastän man frikopplar/lägger ur växeln, så kan de la inte va kardanaxeln.
br
29
brozacruiser
525i executive -95
måste även säga att ibland vibrerar det ganska mycket, men ibland knappt alls!
aha. men jag har inga centreringsringar på mina fälgar.. så då vet jag inte vad det kan vara.
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Hej jag samma problem med vibrationer i framvagnen mellan 80-100 km det studsar bra fram. jag har nyss balanserat hjulen för några timmar sen har även C- ringar, jag vet inte om det kan beror på förbreda hjul fram 18" eller hjul inställningen Jag har fått olika svar från dom jag har frågat. såsom Obalans, ovala fälgar, dåliga bussningar osv. Jag är snart tokig på allt som har med vibrationer att göra, har planer på att sätta plastbussningar i framvagnen men det ÄR nog ingen bra ide, så det får nog bli powerflexbusningar i slutändan.

em
339
emhå
525i -88
Brozacruiser: Kardanen snurrar väl även om du lägger ur växeln ellr frikopplar hoppas jag... annars har du riktiga problem... ;) skämt åsido...
br
29
brozacruiser
525i executive -95
emhå: jovisst gör den det, men då e de inte motorn som driver kardan längre, så den får inte samma tryck. Å i och med att vibrationerna e så olika, ibland inga alls, så kan de inte vara kardan i mitt fall! Hoppas mer på obalans i någon fälg!

Förresten så såg ja att någon har andvänt däckskumm på något däck (har precis köpt bilen)! Tänk om tidigare ägare bara har kört in skumm i däcket utan att låta däcket snurra! Kan de inte bli obalans av det?
br
29
brozacruiser
525i executive -95
Någon kan ha använt däckskumm mena ja!
funderar också på kardanen. men har ju bytt både stödlagret och hardyskivan. hmm.. däremot så märkte jag när jag hissade upp bilen bak och startade den och la i driven så verkade ena bakfälgen vara skev. ska byta fälgar och testa. hoppas att det är så enkelt..
obalans e39 nya conti balanserade 4ggr ej hittat felet
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan nästan satsa pengar på att det är bussningen till hjälpstyrarmen, kostar 130:- på motornord, 150:- på mekonomen. Det krävs en press för att byta. Har man det byter man på under 1timme.

Har varit i kontakt med 3st bilar med detta fel den senaste 1.5månaden. I både min 535 och 735, samt en bekants e34.

535:an hade extrema vibrationer, och de försvann helt med bytet, samma för den andra e34an. 735:an är så gott som vibrationsfri efter bytet, men skakar fortfarande väldigt lite, men har fortfarande ett litet glapp kvar som jag inte åtgärdat än, sen bör den heller inte vibrera.

Tillägger att alla bilarna har skakat kring 80-100km/h

//Simon
fa
46
falke
520d-07
530iA-94
Är det bara en bussning till hjälpstyrarmen eller går det åt två?
En ny arm kostar 413:- på Mekonomen.
(höger med bussning?, sitter den inte i mitten?)

Stinger
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej bara en bussning, bussningen är nummer 4 på den här bilden: Länk

Den sitter till höger fram, bakifrån sett. Ska man byta själva bussningen så krävs en press, byter man hela armen så är det enklare, men dyrare.

Bara lyfta höger fram, ta bort hjulet. Sen ser du hjälpstyrarmen som går in ovanför "balken". I balken ser man ett hål just under var den går in. Där sitter muttern som håller fast armen och bussningen. Lättast är att en kompis håller emot ovanifrån, lättare om man skurvar bort luftfilterboxen(m30 motor), och på min 535 satt det även en skyddsplåt ivägen, sitter med några 10ans bultar både nerifrån och uppifrån (520 -93 hade ej nå plåtar). Sen ser man bulten som går in igenom armen/bussningen och balken.

Sen sitter hjälpstyrarmen fast i en led på styrarmen (nummer 1 på bilden), där krävs, eller är de lättast med en "ledlossare" eller va de nu kallas

//Simon
xrtracrispy! e39an har väl ingen hjälpstyrarm
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
jag skulle gissa på casterstagsbussningarna,väldigt vanligt att slitna sådana ger upphov till vibrationer.
Har själv varit med om samma problem
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag menade dem som kör e34 :)

Trodde också det var casterstagsbussningarna, i princip alla trådar man läste med liknande problem så skrev folk alltid "byt casterstagsbussningarna". Så jag köpte sådana, och bytte och ingen skillnad, däremot försvann allt helt när jag bytte bussningen till hjälpstyrarmen
br
29
brozacruiser
525i executive -95
Xtracrispy: Ja ska testa detta, å återkomma med resultatet! Mina casterstagsbussningar e nästa nya, så de e ju inte där skon klämmer iaf!!!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Xtracrispy

Räddare i nöden!!!! TACK!!!! Jag har haft små vibrationer i diverse farter - ibland har de försvunnit. Speciellt efter inbromsningar och kraftiga nigningar gjorde sig vibrationerna påminda!

Har haft bilen uppe och kännt på allt - dock med hjulen av. Nu lyfte jag bilen och behöll hjulen på och började pressa och bända och gissa vad som var helt löst - hjälpstyrarmen...
låter som om jag ska testa o byta hjälpstyrarmen. det verkar ju lätt vara värt ett försök.. :D :D verkar ju finnas hopp om att lösa problemet :D:D
hallå alla jag hade presis samma fel på min e34 mellan 90-110 så börja det
skaka i både stolen och ratten...ägaren innan visste inte vad det va..så han bytte alla stag busstningar och stödlager...men felet var kvar.. så när jag köpte bilen så tog jag med framfälgarna till en däckfirma...där så balansera dom fälgarna och tryckte dit centrum ringar ..efter det så va felet borta..fy fan va skönt....han på däckfirman va 99 % säker på att det va centrum ringarna som gjorde susen.. så ni som har detta problem kolla om ni har centrum ringar i plast ...mvh Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.