|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Var och hämtade min 540 E39 i förra veckan och mitt i allt lyckorus mräkte jag inte att jag hade fått 15" BMW org. lm fälg till vinterdäcken. Passar verkligen dessa på min bil? Har sökt här på forumet och sett att man måste ha minst 16", då blir det att ringa handlarn och skälla isåfall. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Handlaren visste kanske inte bättre, så skäll inte ut honom det första du gör. Du måste ha minst 16" ///MVH Hasso Länk |
| Ok, han kommer förmodligen hävda att dom kommer passa. Men det blir prio 1 på Måndag, trött man blir =) | |
|
Då är det väl bara att be honom montera på 15 tummarna och visa... passar de inte så får han ändra. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jo det är ju sant, synd bara att det är ca 7 mil till handlarn, man å andra sidan så får man ju en anledning att köra lite extra =) Men det är helt 100 att det inte finns någon 15" BMW org. fälg som passar? så man inte står med skägget i brevlådan sen. |
|
|
jag kan inte uttala mig om huruvida 15" passar eller inte... men om Hasso säger att du måste ha 16" så litar jag på det, han brukar veta vad han pratar om. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
CoqRouge: Provmontera på ett framhjul så vet du ju definitivt. E46 328 ska väl officiellt ha minst 16" men det går rykten här på AP om att det finns ett fåtal 15" fälgar som passar. //Stenback |
|
|
540 ska ha minst 16" även om jag hört att det ska finnas någon 15" som passar, dock ej BMW-original. Men detta är ju enbart vad man hört och läst. Har själv aldrig kört med mindre än 17" på mina E39. ___ //Ulf |
|
|
OK då vet jag, tänkte det är bäst att vara säker på sin sak innan man ringer. Problemet är att dom ligger hos min däckfirma så det är inte bara gå ut och prova montera, men ska leta upp en gamal bild på bilen där det satt vinterdäck på och kolla vad som satt på då, är rätt säker på att det inte var dom däcken jag fick med mig. |
|
| Står det inte angivet på regbeviset vilka hjul/däck bilen skall ha? | |
| På E34or står det längst ner på b-stolpen mot dörren vilka hjulmått som gäller för modellen...Borde väl finnas en liknande lapp på E39? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är nog bara Joe Labero som kan få dit 15" på en 540. ///MVH Hasso Länk |
|
Vid närmre eftertanke så tar jag tillbaka mitt påstående om att det ska finnas 15" som kan passa 540. Blandade ihop det med att det ska finns 16" som passar på 330 som annars kräver 17". ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Du råkar inte veta vilka 16"'are som passar på 330 E46? (för jag antar att det inte gäller E90). När det gäller vinterdäck så skulle jag hursomhelst vara nöjd om det gick att få på 15"are. //Stenback |
|
|
Står både på reg. beviset samt int. bokan att det ska vara minst 16" och 225or...man får väl skylla sig lite själv att man inte kollar bättre. Men säljs bilen med vinterdäck ska dom ju också passa bilen tycker man. En fråga till, måste man verkligen ha 225or på vinterdäcken? har fått för mig att smalare är bättre på vintern? |
|
|
Att man kräver 225:or beror nog enbart på att det är svårt att få en tillräckligt hög "load index" på smalare däck. man kan ju underskrida bredden men håll ett öga på däckets "load index" annars kan det bli farligt. Om någon undrar var som menas med load index, så är det ett mått på hur stor belastning däcket klarar har jag fått det förklarat för mig. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Där ser man, så vad jag borde kräva som ersättning till mina obrukbara 15" är 16" med 225or på? För att få ett load index som håller för min bil? Detta låter som det kan bli både dyrt och svårt att få igenom... | |
|
Stenback: har inte koll på exakt vilka det skulle röra sig och om det verkligen stämmer men kolla med wendtan här på forumet för han har stenkoll på E46. ___ //Ulf |
|
|
Det behöver inte vara så svårt att få igenom, du har ju rätt i sak. Plus att dessa 15" däck borde ju utan problem passa på en 520 eller annan motorsvagare variant. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Programmer, är det inte E39 vi pratar om nu eller har jag missat något? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Mugge, jo du har rätt. Jag hoppas att detta går smidigt, men har tyvärr för många dåliga erfarenheter så jag är lite rätt oroad. Värsta fall får man kränga iväg däcken, som är mycket fräscha och kräva mellanskillnad upp till vad dom nya kommer kosta. Ser bara framför mig att säljaren (en bilhandlare) kommer tycka att det är en stor kostnad och kommer försöka slingra sig, tyvärr står det inte i kontraktet att den säljs med v-däck, däremot i annonsen som jag har sparad. Ja ja, det återstår att se vad som händer på måndag när jag ringer. Ni ska alla ha tack för inputen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.