|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| folke; då antar jag att personen ifråga har haft en gudomlig slumpmässig tur under de åren han använt den då för när den inte varnar så gasar han på. | |
|
Det händer att skåp är defekta eller avstängda av någon anledning. Men normalfallet är att radarn mäter hastighet hela tiden. När medelhastigheten på mätsträckan överstiger en viss förinställd nivå ges larm till folket i Norrland som sedan avgör om skåpet skall börja fota och registrera. Det finns bara kapacitet att ta in en viss del av alla nära tusentalet skåp, alla kan inte fota och registrera alltid. Rent tekniskt kan skåpen göra en massa mera än att "bara" fotografera fortkörare. Man kan även mäta tiden för en viss bil mellan två eller flera skåp och även om du håller hastigheten just vid skåpet så kan du bli tagen för fortkörning. Detta har ju stötts och blötts en tid och för närvarande används inte funktionen i Sverige. Flera andra länder gör det... men åter igen, radarmätningen är igång. FP |
|
|
Som folke skrivit ovan, Bobrik uppdateras ofta. I regel samma dag som Trafikverket har lagt ut en ny version av ISA databasen, så kommer ett mail från AD-teknik att uppdatering finns att ladda ner. Deras rutin fungerar perfekt. Bobrik fungerar perfekt. Att den ser billig ut kan jag leva med. Att den sitter med kardborrfäste är heller inget problem, lätt att lossa och ta med in till datorn för uppdatering. Jag har ingen annan GPS med fartkamerapositioner, så jag vet inte hur ofta andra leverantörer kommer med uppdateringar. Men att - som med Bobrik - kunna ladda ner ny version samma dag som Trafikverket publicerat den, är nog svårslaget. Janne M |
|
| Skaffa Waze till smartphonen istället. Varnar i realtid även för polis, olyckor, köer, fartkameror etc etc. Och den är gratis! | |
| Skaffa Waze till smartphonen istället. Varnar i realtid även för polis, olyckor, köer, fartkameror etc etc. Och den är gratis! | |
|
Allt hänger ju på att databasen kontinuerligt och snabbt uppdateras. ISA-databasen som allt utgår ifrån är inte helt gratis och jag tillåter mig tvivla på att Waze har någon som betalar för indata från ISA-basen, konverterar detta till filer och lägger ut till användarna, helst inom ett dygn från att databasen uppdaterats från vägverket osv. Detta gör AD-teknik för sin Bobrik. Helt riktigt att det finns tjänster och appar som Waze och t.ex liknade för lapplisor osv. Men man är ju helt i händerna på att någon trycker in data i systemet, i realtid, det gör sig inte av sig själv.. FP |
|
| Dom realtidsvarnar väl alldeles av sig själv dom där fartkamerorna. En fet blixt rakt i synen när man kört för fort... ;) | |
|
Och (tyvärr) en varningsskylt innan man kommer fram till den. Riktigt underligt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Waze fungerar väldigt och bygger på att användarna själva rapporterar in. Jag har kört med det i över ett år, och nu har det blivit riktigt bra. | |
|
Visst kan det funka. En fråga man måste ställa sig är kanske: Ponera att du kommer först till en fartkontroll eller annat , får du förvarning då, och isf av vem? FP |
|
|
Bland dom bästa tillbehören jag haft till en bil. Enkel, fungerar alltid och inget tekniskt som tjuvarna är intresserade av (lcd eller liknande). Har sparat många tusenlappar åt mig :) |
|
| Håller med om att Waze är bra! Ladda ner alla ni som har en smartphone. | |
|
Problemet med system som bygger på att användarna själva skcikar in rapporter är att alla vill ha ut data om var det finsn saker att varna för men ingen har incitament att skicka in varningar. Hur många skulle stanna bilen efter att ha passerat en fartkontroll för att skicka in en varning som bara ger glädje till alla andra. Jag tror de flesta skulle hopap över det och då faller systemet. System blir skit ut och det bara är skit eller inget alls in. Jag kör med wisepilot på min andriodmobil (betalar för den och alla deras plustjänster) och får varning för fasta kameror. tyvärr är de dåliga på att uppdatera hastighetsdatabasen. på Öland i somras med många sommarsänkningar var det oftare fel än rätt och på båda hållen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
T-mobile har i dagarna släppt en snygg modell som också bygger på riktig ISA-databas vad gäller hastighetsgränserna. Om de uppdaterar lika bra som AD-teknik gör så kan det bli en värdig konkurrent. Vad gäller de fasta kameraskåpen så är de flesta lika bra, alla funkar så länge någon snabbt uppdaterar databasen, vilket åter igen AD-teknik alltid gjort. Här händer inte så värst mycket numera, de fasta skåpen är ju snart så gott som färdigbyggda. Systemen som bygger på frivilliga inmatningar i realtid lider tyvärr av just det som 325cabrio skriver ovan, personligen skulle jag aldrig känna mig säker med detta system. Fast de funkar så klart lika bra på fasta skåp så länge de har en uppdaterad databas inladdad. Vad gäller ISA så finns det inte så mycket att välja på än. FP |
|
|
folke: Vilket system uppdaterar fartkontroller? Kameraskåp fixar ju BMW's nav men en laserkontroll måste ju komma från användarna själva. Den informationen får man knappast med AD-teknik. Testa Waze och jag tror du kommer bli förvånad hur bra det fungerar. I alla fall i storstäder med många användare. Om någon har rapporterat en stillastående bil har nästa användare möjlighet att ta bort hindret när den passerar genom att svara Ja/Nej. Bättre än trafikrapporteringen på radion då du får alla hinder även på småvägar. |
|
|
Jag har redan skrivit att det kan fungera, bara man är medveten om möjligheter/begränsningar. Vill man köra med ett system som bygger på att man själv matar in/tar bort info så är det upp till den enskilde. Jag tror personligen mest på ett system som inte kräver att man själv behöver vara aktiv för att känna sig någorlunda säker. Även Bobrik/ActiveGPS har möjligheter för användaren att mata in och lagra uppgifter på en viss position osv. Jag har testat en del, kör både med Bobrik och ActiveGPS i två bilar och har både navigatorer och smarttelefon som har system där man ger och tar emot info från andra användare, det är inget nytt. Men efter en tid känns det som man vill köra bilen mera än vara på sin vakt med knapparna på dessa systemen, samtidigt som man måste ligga online med mobilnätet för att de skall funka säkert, och gärna även i t.ex Danmark och Tyskland I mitt fall är varningarna för kameraskåp prio 1, därefter kommer säkerheten att alltid veta aktuell hastighet exakt och uppdaterat, inte ungefär som på många navigatorer. Spontana kontroller är så sällsynta i jämförelse så detta hamnar en bit längre ner på min priolista. Men andra får givetvis gärna prioritera annorlunda. FP |
|
| Som sagt var! Prova Waze och återkom sedan med Din ev. kritik. | |
|
Kritik är inte riktigt rätt ord här. Men är det nåt i funktionen för Waze som är avvikande från det som vi diskuterat här ovan, som vi missuppfattat osv? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.