AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
12.431

Varnar för fartkamera-?

Sida 1 av 3
Hej,

Kan detta vara något som hjälper till att varna och framför allt är det någon som har testat den?

Länk

Enl den iofs något tvivelaktiga tidningen Teknikens värld nr 8/06, så funkar den....

/Magnus

Mitt nya objekt: Länk
Fo
88
ForesT
BMW 135i -08
En vanlig gammal radarvarnare borde väl också fungera på kameraskåpen?

Mina senaste bilder: Länk
em
29
emika
DKW 3,0Q
Ett par av mina konsulter investerade i var sin. Enligt dem så funkar den utan problem. varnar ett antal sekunder innan kameran. Så känner man behovet är det ju förhållandevis billigt... Böterna börjar ju på 800. Så nu när alla kamerorna skall ligga online kan det ju bli dyrt i framtiden.
Såg att vänster tidningen oxså gillar den se länk:

Länk

Apparaten som varnar för polisens kameraskåp – helt lagligt

Den är liten, billig, oumbärlig – och laglig!
Den varnar dig för polisens kameraskåp i Sverige, Norge och Finland.
Dessutom anger den exakt hastighet.

Active GPS kostar knappt 1 300 kronor och säljs via internet (www.adteknik.se).
Installationen är superenkel, du trycker in elkabeln i cigg-uttaget, fäster den lilla dosan med dubbelhäftande tejp på instrumentbrädan och det är klart.
Active GPS jobbar med satelliter och kameraskåpens positioner är inprogrammerade i dosan. När du är cirka 15 sekunder från ett skåp ljuder en kraftig signal samtidigt som dosan visar hur många meter det är kvar till skåpet. När du inte är i närheten av ett kameraskåp visar dosan din exakta hastighet.

Överröstar bilstereon
Siffrorna är cirka 1,5 cm höga och mycket lätta att läsa av och varningen tillräckligt påträngande för att överrösta bilstereon.
När fler skåp monteras upp, det ska ju blir 700 stycken, kan man (gratis) ladda ner de nya positionerna via Adtekniks hemsida.
Jag har provat Active GPS under ett par veckor och den lilla apparaten gör sitt jobb precis som utlovat, jo, den är direkt beroendeframkallande.
Dosan är utvecklad av lilla Ad-teknik i Alingsås och tillverkas i Västsverige. Just nu är leveranstiden en månad.

Källa:Aftonbladet 2005-05-22
Paap Reeder
... får väl ta och installera min gamla autobahn covert i V12:an.

I Finland skannar dom av oscillatorn i rr-varnare och polisradio.

Man måste ha en dold brytare så man blixtsnabbt kan pillra av den.
När så Polisii kommer fram och undrar vad det var som sände ... pekar man mot himlen och säger: "Geo-satellite ...swooosch" och gör en svepande rörelse så slipper man tukthus den dagen.
(Kommer man däremot åt Polisiis tjänstemössa vid utförande av satellitrörelsen ... blir det minst 3 v på vatten och makkara.)

MVH /// Paap R
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Ja, den funkar alldeles utmärkt, har testat den nu i några veckor. Börjar tuta 400 meter före kameraskåpet, och räknar sedan ner avståndet fram till skåpet. Ett tut om du ligger i laglig fart, ihållande tut om kör för fort, ända tills du sänkt farten.

Viktigt dock att uppdatera den regelbundet via sin dator, utplacering av de nya skåpen pågår ju för fullt, och deras placering måste också laddas ner till ens egen dosa. En snabb och enkel procedur.

Jag tycker helt enkelt den är "skitbra"!! Janne M
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tar den hänsyn till den nuvarande hastigheten och varnar i god tid?

Om vi för enkelhetens skull, rent hypotetiskt, säger att man kör i ca 200Km/h vilket borde bli ca 56 meter per sekund.
Då krävs det att man uppfattar och reagerar på minst 5-6 sekunder, nu vet jag inte hur nära kameran mäter men man bör ju ha laglig hastighet innan man kommer fram till den.

Då har man inte många sekunder på sig att reagera. ;-)
Men det är rent teoretiskt tänk alltså... *host*... *host*...

/Hammar
Janne M:

Köpte du enbart boxen eller köpte du till någon extern antenn`?
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Enbart boxen, fungerar som den ska utan extern antenn. Och då har jag ändå inte placerat den ovanpå instrumentbrädan, utan på den lilla "hyllan" som finns framför bildskärmen på E60. Dock närmast kanten på den hyllan, så att dosan har fri sikt rakt upp genom vindrutan. Svart liten dosa mot svart bakgrund, smälter in perfekt där! Janne M
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Janne M:
Hur ofta uppdateras databasen då?
Finns det något nyhetsbrev så att man vet när nya versioner kommer?

//Stenback
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Stenback:
Ganska frekvent, ca en gång per vecka tror jag, har ej hållit exakt koll. Ja, man abonnerar på gratis nyhetsbrev, där står vilka nya kameror som tillkommit mm. Varje gång du tankar ner en ny version är den komplett med ALLA kameror, ur den synvinkeln gör det alltså inget om du hoppas över några uppdateringar.

Senaste brevet i förra veckan beskrev uppdateringar i Stockholm/Mälardalen, 14 st. Eftersom jag inte ämnar mig åt det hållet på ett tag, brydde jag mig inte om att uppdatera nu. De ändringarna kommer ju ändå med i nästa version. Janne M
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Måste testa. Inte för att jag kör så olagligt men ibland glömmer man ju bort sig även om man vet var kamerorna står och roligare kan man ju ha för sina pengar och det är punka på cykeln :-).

En jättekul uppfinning (gps-varnare). Men en ohemul fråga - vad händer ifall det ligger en bil 30 meter bakom, när man reagerar på varningen och hastigt bromsar ner från marschfarten 120 till de 90 som man borde köra vid en viss kamera?!?

F.
Han får bromsa... Om det inte lyckas utan sammanstötning så ligger han för nära, det kan ju finnas många orsaker till att bilen framför måste tvärbromsa eller hur?

FP
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Fenn:
Enligt hemsidan så varnar den väl i så pass god tid så att du ska slippa panikbromsa. Givetvis har det att göra med hastigheten men 120 -> 90 tar ju inte så lång tid om man har någon sekund på sig. Går det fortare än så blir ju situationen givetvis värre.

//Stenback
Apropå risken för att bli påkörd bakifrån, så tvivlar jag starkt på att det är tillåtet att göra hastiga inbromsningar utan verklig anledning. En Björn eller en Älg eller Anitra Steen kanske kan vara en anledning, men fartkamera?? - Nix.

För övrigt skall dom snart ändra detekteringsmetoden, så att radarn startas först när bilen är i rätt position för att mätas på. Då är det kört med varnare, i vart fall om man inte råkar hitta en annan fortkörare som man lägger sig 50 meter efter. Då får han ta smällen....

F
En intressant fråga blir: HUR vet skåpet när bilen är si eller så nära utan att radarn är igång?
I fallet med "GPS-varnare" så bygger dessa på en viss position, ofta kan man bestämma om på vilket avstånd man vill ha varning, har inget att göra med om skåpens radar sänder eller inte.

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Magnetslingor i marken kanske?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Detektorslingor är teoretiskt möjligt men det blir omständigt att fräsa ner dessa i asfalten på flera hundra platser kanske?

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Helt klart. Och till ingen nytta dessutom.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.