|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kanske kan koppla varnaren till lite sladdar och relä som då via ett servo tiltar ner fram skylten tills dess att faran är över S.A.S. Eller kanske 20s eller ngt lämpligt. Så slipper man ju den otrevliga biten med att sakta ner. >Kalle, bara att börja snickra snart kommer skåpen! >Fenn det stämmer man kan tex ur försäkrings synpunkt i alla fall få lite rätt om framförvarande bara hastigt stannat. Det gäller då att ha vittnen med sig och att föraren i andra bilen inte skriver att det var pga att han nös tex. -Phil |
|
| Varnar den bara för kameror i färdriktningen? Eller piper den även för kameror som står i andra färdriktningen? För Navigator (gps) med fartkameror inlagda måste inställning göras för att bara varna för kameror (on route). | |
|
Den varnar normal endast för skåp i egna färdriktningen. FP |
|
|
Nu när sommaren har kommit kan man ju inte lösa det på det här sättet: Länk Bilden är tagen 7'e april 2006 strax söder om Skellefteå, det fanns många fartkameror i området och ännu har jag inte fått någon bild på bilen från polisen =). //Stenback |
|
|
Det verkar som de flesta tycker att Active GPS är bra och pålitlig. Den är nu vidare utvecklad så att den indikerar den gällande hastighetsgränsen på den vägsträcka som man kör på. Kan vara värd ett testköp, 1995:- (Bobrik 81) fart angivare plus kameravarnare. |
|
|
Ska ni ha bra grejer så rekommenderar jag någon på följande sida; Länk Varnar för aktiva kameror, helt enkelt. |
|
|
Jag använder Bobrik, den är suverän tycker jag. Många inställningsmöjligheter. Man kan själv ställa tiden innan den larmar för skåpet. Man kan sätta larm när man går över gällande hastighetsbegränsning, både med färg på displayen och/eller olika ljud. Man kan ha olika visningslägen, hastighet, trippmätare, höjd ö.h, kompass |
|
| falsterbo; den fungerar i alla fall och kameravarnarna är outstanding. Till skillnad från en vanlig GPS så kan dessa också varna för om kameran är aktiv eller inte så slipper inbromsningar inför varje kamera. :) | |
|
Ursäkta den okunnige, men hur funkar en laservarnare, med tanke på att lasern endast är aktiv då mätningen utförs och då är det försent. Laserstörare ja det är en annan femma och det uptäcker farbror blå och stoppar dej ändå. |
|
|
"...tvärnitar med bra bromsar..." låter ju trafiksäkert och bra. Speciellt för dom som ligger bakom. Per L |
|
|
Ja, per L. Men så är ju sådana här leksaker till för att upphäva säkerhetstänkandet också. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ja, det är möjligt för somliga men jag har haft en ActiveGPS i många år och nyligen köpt mig en Bobrik och jag har för länge sedan upptäckt att det går alldeles ypperligt att ställa in farthållaren på 89 eller 90 på en 90-väg mha Bobriken som hastighetsmätare och sedan slippa sakta in vid kameraskåpen. Per L |
|
|
Så sant så! Jag är nog den ende i hela Sverige som med "viss sannolikhet" skulle braka in i baken på framförvarande bil om den "tvärnitar med bra bromsar". Halvdana bromsar, ingen ABS, lågprisdäck, taskiga stötdämpare, lång reaktionstid.... Jag borde nog hålla mig hemma och meka med gungstolen i fortsättningen! Per L |
|
|
Är det jag soim missförstår allt eller är det inte enklare och bättre att bara köpa en gps av nyare snitt med varningar och som visar gällande hastighet. /Bellamy |
|
|
Det beror på vad en "gps" betyder för dig! ActiveGPS och Bobrik har båda GPS-funktioner i sig! Per L |
|
|
Tja, kör en del nya bilar med inbyggd gps/navigator och dom visar den gällande hastigheten och varnar för kameror. Antar att eftermarknadsprylarna har samma funktioner tillgängliga. /Bellamy |
|
|
Länken till laservarnare.org verkar högst oseriös. - Men det märker man redan när man tittar på sidan som även falsterbo noterat. :-) Ser inte ut att vara ett företag bakom sidan och man använder "Trygg ehandel" utan att vara certifierade, det ser ut att vara Bergsala som är officiella återförsäljaren i Sverige för Cobra (I alla fall enligt listan på Cobras hemsida) osv... ha ha ha... inte många rätt. (Var bara tvungen att kolla lite) Tror de flesta idag använder sig av sin inköpta navigator, eller mjukvara till mobilen för några hundralappar, som varnar för allt man behöver, alltså hastighet och fartkameror. :) |
|
Roffa1 |
Har en TomTom 930T den varnar för fasta kameraskåp liksom mobila och även den nya generationen kameraskåp som numera mäter hastigheten åt båda hållen. Helt suverän. Man måste dock lösa ett årligt abonnemang a: 300kr för att kunna uppdatera den kontinuerligt. Om jag istället behöver uppdatera min BMW navi pro så kostar det omkring 2.000:- och den har ej ens hälften av finesserna som finns hos TomTom 930. |
|
Det är stor skillnad på ISA-databasen (hastyighetsgränsernaI i Bobrik jämfört med den mindre exakta som ligger i navigatorerna. Bobrik uppdateras dessutom ofta, som nu med sommarhastigheter osv, medan databasen i navigatorerna kan vara ordentligt gammal. I fordonsmonterade original brukar inte ligga några kameravarnare alls, mest beroende på att det inte är tillåtet i vissa länder, Schweiz t.ex. C.Ek: Laser/radarvarnae, störare, har avhandlats många gånger. Det stämmer inte att du kan avgöra om ett skåp är aktivt eller ej för att slippa bromsa.. Radarn är alltid igång för att kolla medelhastigheter osv, om/när skåpet börjar ta bilder och överföra avgörs från annat håll. FP |
|
Roffa1 |
Synd att Bobrik ser så extremt billig och hemmagjord ut, det medföljer ej ens en fot med sugpropp, utan istället en bit dubbelhäftande tejp. Påminner lite om en plastig väckarklocka från 60 talet. Allt i korgen 5:- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.