AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.396

E30M3 ägare.. Hur nöjda är ni?

Sida 1 av 2
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Går i tankarna på att skaffa mig en e30m3a.. Har alltid gillat den m3an bäst, vet inte varför. =)
Nu har jag kollat in några stycken och det skulle vara fint att äga en till sommaren. Det ja nu funderar på är hur nöjda ni är med dom?

Vet att det bara sitter en 4a i dom men dom verkar vara rätt pigga ändå. Har aldrig fått nöjet att köra en själv tyvärr. Några tips å råd? Vad är ni nöjda med? Missnöjd med nått?

Allt ni har att skriva uppskattas mycket..

Pirates are cooler than Ninjas
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Kan nog inte bli mer nöjd
R
70
R Andersen
-88 M3 Zinno
-98 M3 coupè dakar II
Sjukt nöjd!! :)
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Mycket nöjd med ägandet, att bara titta på bilen känns underbart, köra på lite krokiga småvägar finns det inte ord för. Men att det "bara sitter en 4 i dom" !? Kör först kommentera sen.

Daniel

"när det händer, händer det fort, Autobahn"
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Förstår inte hur jag har klarat mig utan en :) provkörde en och sen var jag såld.

"Bara en 4:a" ?! Det är ju en av grundstenarna i det som definierar en M3 E30.

---
/Micke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det enda jag är missnöjd med är försäkringskostnaden. Bilen är en perfekt kombination av design och skojfaktor. Reservdelar har ett blandat pris, vissa är dyra andra är billiga.
Köp en, du lär inte ångra dig.

///BMW - Was sonst!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min första M3e30 var en -87:a köpte jag i Jönköping relativt nära hemifrån. Skulle bara ner och provköra och se om det kunde vara nåt.

Jag blev såld på bilen direkt och blev affär ett par dagar senare.

Ungefär samma sak var det när jag köpte Sport Evon. Tomas (fd ägaren) mailade mig och frågade vem som kunde tänkas vara seriös spekulant på hans M3:a. Jag svarade på skoj att att jag inte kunde nämna någon på rak arm förutom mig själv.
-Kom upp och titta på bilen så kör vi en sväng och snackar lite sa säljaren.
Ok, testa en SportEvo kan aldrig vara fel tänkte jag. Priset var egentligen alldeles för högt för mig för en leksak.
Tog nog inte mer än två minuter så var bilen mentalt redan min, trots att affären inte blev av förrän några veckor senare. En M5e34 skulle först avyttras.

Summa summarum: Åk inte och provkör en M3e30 om du inte har tänkt köpa en.

Angående fyran. Jag kan förstå de som saknar ljudet från en sexa men jag tycker personligen motorn känns mer racing än tex sexan i m3e36.
Man kan säkert bli besviken om man förväntar sig en hästspark vid acceleration rakt fram. Men kör man en liten krokig landsväg och och håller motorn på rätt varvtal och växlingarna stämmer så är bilen faktiskt riktigt pigg och kvick.

Det är väghållningen och körglädjen som är bilens starka sida. (Förutom designen och historiken)

Racerbilen: Länk
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Tacka för alla svar.. Va inte meningen att låta negativ när ja sa "bara 4a". Absolut inte.. =)

Vet att det finns lite trimmade M3or här i landet.. Köhler har ja sett..
Är det nått som sliter på motorerna? Såg en med kammar, portad topp å chip filter.

Är det nått man ska akta sig för? Vill ju att bilen ska vara i fint skick om man får för sig att sälja sen..

Håller med om försäkringen, helförsäkring på mig kostar 17700 kr/år. =/

Ska nog kolla finnansen nästa vecka å sen ta en tripp å kolla på en åt mig..

Ex
139
Extreme M3
M3 E30 års mod 87
M3 touring
kolla försäkringen på trygg hansa...bara ett tips ;)

R
70
R Andersen
-88 M3 Zinno
-98 M3 coupè dakar II
BjörnB: Ska ni sälja bilen? :)
Försök att hitta en med 6:a. Då blir det extra roligt.

Typ B6-3,5s eller M3 H35-24
Visa användare
155
Jessee
M5 -99
kör inte mycket me den, men när man plockar fram den kan man inte må bättre:)
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Vill ha en M3a .. å vet att h35orna e ju inte billiga.. så det blir en med 4a

-A
116
-AL-
Z3M Coupe x2
E53 3.0
E36 cab mint
V70 2.5T
Hej!
Har en sv.såld röd -88 i nyskick som är till salu. Visserligen dyrare än den svarta med Köhler trim som du tittat på. Hör av dig om det verkar intressant.

mi98wial@chl.chalmers.se

//AL
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
har mailat dig -AL- =)

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
AL du får gärna maila mig också, jag är också ute efter en E30 M3.
Var o kikade på en i går som var närmare skroten än ägaren ville erkänna.

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
ji
5
jika
M3 E30 -87
Ville bara stämma in alla entusiasm. Har iof endast haft bilen i ett halvår och inte hunnit köra så mycket. Jag tycker dock att 2,3l 195 hk är lite svår körd och klen då den saknar vrid och måste varvas mycket. Min bil har lite grejor från Köhler och bilen är helt annorlunda då vridet är bättre.

Denna bil är den enda som jag inte omedelbart när jag köpt den tänkt att jag ska nog byta bil igen. Tror att det blir ett ganska långt ägande. Vad dock noga med att kolla på hur bilen är skött, trots att min bil är exemplariskt skött och inte gått långt så är det en del slitdetaljer som måste bytas, tycker synd om den som köper en misskött bil, plånboken blir fort platt.

Jag hade absolut inte köpt en med sexa, då mister man balansen i bilen, vilket är hela grejen med M3E30 enligt mig, snabbare bil på bana är svår att hitta.

Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Hittade en till Köhler trimmad m3a hör på börsen idag.. Evo stylad. Säljes för högstbjudande, Dyr!

Hur mycket bjuder man för en sån då? hade inte gått så långt heller. 9700 mil.

Har inte så stor koll på hur mycket man kan ge för en bil.. =/

Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Det är bil nr 30 i m3e30.se registret kanske ja ska tillägga..

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Den bilen har jag sett live för några år sedan och då var den sjukt fin. Den är verkligen värd en titt.

///BMW - Was sonst!
R
70
R Andersen
-88 M3 Zinno
-98 M3 coupè dakar II
Westgren: Den bilen är omlakkad.. Den var röd från fabriken. Han sa til mej att han hadde ett bud på ca 220 000,-..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.