AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.976

Rolig och hållbar E30

Sida 1 av 2
Har besiktning på min 518 nu i slutet av Maj och hade tänkt slänga ut den på blocket när(är ganska säker på det) den klarar besiktningen.

Nu vill jag ha något roligare att leka med! Är inne på en E30 då dom är lättare och ska vara bra bilar. Hade tänkt hålla mig kvar till BMW än, mest pga bakhjulsdriften.

Så vilken E30 rekomenderas. Jag är mest inne på någon av 6orna. Något speciellt att tänka på? Hade tänkt lära mig lite mer om motor och sånt med så en som är relativt lätt att skruva med hade inte skadat.
kamelkungen
Jag rekommenderar en 315 E30...den såldes i tyskland.
skulle satsa på en 320 eller en 323.
de är extremt trevliga att köra men inte lika dyra som 325.
trevlig karaktär och drar inte allt för mycket soppa.
en riktigt pigg och rolig bil men som ändå inte skäms för sig på motorvägen.

En bil som enlig min åsikt är exremt övervärderad är 318iS.
körde en sån och den var hoppig, skakig, och inte alls särskillt trevlig.
satsa på en 6:a istället.
6:orna brukar dessutom kosta en tredjedel av en 318iS.

lycka till

En 318is 16V är true bang for the buck om den är frisk :)
En 318iS med 8V och allt annat som hör den till kvalar inte in i samma liga.

Åhh vad jag kan sakna min is ibland..

/Anton
318is 16v blir mitt val, den klart busigaste E30:n utan S14-motor.

Har haft en 320i -88 tidigare, och den kommer inte ens i närheten när det gäller balans, prestanda eller "busfaktor".

325i går förstås bättre rakt fram, men kostar mer att köpa och äga, samt har sämre balans och känns märkbart mer tungfotad.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
325 E30 is da shit!!

Kostar verkligen marginellt mer att äga en 325 än en annan E30.

Helförsäkring betalar jag 430kr/mån för.
Skatten är ca 1600kr
Bensinförbrukningen är ca 0,95 l/mil blandad körning, kan åka på 0,8 l/mil på landsväg utan större svårigheter.

Visst, avgassystemet är lite dyrare än på en 316/318 eftersom det är dubbelt. Sen har du ABS och skivor bak som är det enda som "kostar extra" på en 325:a gentemot de andra mindre E30:isarna.

Visst gillar man att pysa runt i stan går ju en 316/318/320 bra. Men ska du ut på de stora vägarna så finns det bara ett alternativ. :)

mvh

Ska man ut på "de stora vägarna" så är man dum i huvudet om man byter en E34 mot en E30 ;)

Jag vidhåller att 318is 16v är den busigaste E30:n utan M-motor. Och nu var det ju en busbil som efterfrågades, och inte en långfärdskryssare. Skulle man ha en E30 för längre resor så håller jag med om att 325i är ett trevligare val.

Mvh,
Kalle
___
Ja 318is har jag inte lagt märke till förut. Dom verkar helt klart intressanta!

Jag vill bara kolla hur ni definerar busbil? För mig är det en som är relativt lättstyrd, rapp och kvick upp emot 100. Så att vi pratar samma språk.

Är det något speciellt jag ska kolla efter när jag tittar på 318is?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
318is är allt annat än kvick upp till 100, dessutom rätt död under 3-4000 varv, men motorn har en skön karaktär. Att åka motorväg i en 318is är en riktig plåga, en av de bullrigaste (subjektivt) bilar BMW byggt.

Skillnaden mellan 318is och en e30 med sexa är helt klart överskattad, en frisk 325 känns inte särskilt framtung.

M20 motorn anser jag vara trevligare att skruva med.

Ekonomiskt är 318is nog en av de billigaste BMW du kan äga, drar knappt över litern även om du kör med tung högerfot samt har en tålig motor vid rätt service.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
visst är 318iS billig att äga med låg bränsleförbrukning etc men de är ju så vansinnigt övervärderade i inköpspris.
har sett många för 30-40 kkr
jag menar när en gammal bmw med 4:a kostar uppåt 30 tusen så är det överpis enligt mig.
satsa på en med 6:a istället så blir du inte besviken.

Det är okunnigt och enkelspårigt att hävda att det räcker att man köper en BMW med sexa, så blir man inte besviken.

Jag har haft BMWs med både fyra, sex och åtta cylindrar, och alla har sin charm - men 320i E30 är absolut den tråkigaste BMW jag haft. Punkt slut.

Mvh,
Kalle
___
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag är benägen att hålla med Kalle med ett tillägg, chansen är dock större att du inte blir besviken om du köper en e30 med sexa. Bortsett från M3an och 318is så anser jag att fyrcylindriga e30 är lika kul som "Joel Bitar" på VHS.

Priset är inte så mycket att diskutera; utbud och efterfrågan styr som vanligt, dock är de svenska 318is ofta misskötta och i ett betydligt sämre skick än en tysk bil i motsvarande pris klass.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
er
15
erik@e30
320i -89
Jag håller med kamelkungen, en 315 ska de vara!!! unge fär lika rolig som en 518.
Jag har åkt en 315 en gång!!!! max på varvmätaren var 5000rpm
vilket monster de va.....
teposen
Det känns som 320 e30 måste vara roligare än en 318, icke is? Riktigt kul på vintern med 320 iaf, speciellt med det underbara ljudet.
visst är väl 318is roligare än en 320 om man bara fokuserar på så mkt busbil som möjligt. väger man in andra faktorer så som, ljudupplevelse, motorgång, hur den är att köra landsväg så tror jag 320 upplevs som "roligare".
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Sexa eller fyra? De flesta på forumet lovsjunger 318is i kör.
Jag har själv ägt snart 30 olika E30-modeller, de enda jag tyvärr inte lagt vantarna på är 320is och M3.
Eftersom jag är lätt manisk och tröttnar snabbt på bilarna jag äger och måste byta(det är fullt i alla garage), går tiden mellan bytena snabbare om det är en BMW med fyra.
Nu kommer nog den halvmilitanta IS-Gruppe att rycka ut.
Om du hittar en fin 318 is till rätt pengar, köp den. Ett billigare alternativ är en 320i. J**igt seg under 4000 varv, men vilket skönt motorljud. En 325:a är trevligt, men brukar vara sönderkörda och dyra.

Ut och titta och provkör några olika gamla E30, så får du se vad som passar dig och framför allt - vad du får för pengarna.

Gr8ride
Tack för alla tipsen! Ska ut och prova några, på förhand känns 318is och 325 som mest lockande.

Men innan det blir dags ska jag fixa hela satans bromssystemet på min 518 som kuggade besiktningen idag:(. Bara att bita ihop.
Kalle Hansen:

jag är inte alls "okunnig och enkelspårig", jag bara talar utifrån egen erfarenhet och jag bedömmer 320in som bättre, skönare och trevligare bil än 318iS. Killen undrade vad för bmw e30 han skulle ha och då tipsade jag honom helt enkelt om en trevlig bil.
Förstår inte hur så många på detta bra forum kan lovsjunga 318iS så mycket som de gör. Jag anser att den är klart överskattad och uppblåst.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lätt 318is 16V framför en 320i.

318is kan verka dyr men i andra sidan är den inte svårsåld.
Väldigt populär lågbudget banåkar bil.
Relativt pigg och kvick i stan om man varvar den lite vilket den inte har nåt emot.
Men som redan framkommit ingen speciellt komfortabel bil för längre landsvägskörning. Då är 325i mycket bättre men som sagt även den är inget under av komfort jmfrt med tex e34.

Dessutom är den ganska trevligt standardutrustad. Lägre spoiler fram och liten läpp på bakluckan, shadowline, kryssekerfälgar, sportratt i läder.
Sen får den gärna ha sportstolar (ej standard)

Många som åkt 318is verkar sakna sina gamla vagnar, så även jag. Tror att en fin 318is 16V är en ganska säker investering som inte kommer att sjunka i pris, tvärtom om man får spekulera. Detta gäller sannorlikt en fin 325iM (mmed stora M-paketet) också.

Racerbilen: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Glömde den viktigaste standardutrustningen: sportchassi och 325 bromsar.

Racerbilen: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Märkligt att påstå att 318is är övervärderad bara för att påstå att den är roligare än 320E30 och spänstigare än 325E30?

318is är helt enkelt än GTI-vagn som tål att varvas och är mycket välbalanserad, självklart är de med 6orna bättre milätare vad det gäller utväxling, motorljud samt kanske vägljud, men det gör dem inte busigare och roligare utan skönare och mera avslappnande.

Kan bara säga att min 318IS går alldeles utmärkt att pendla på motorväg och mellan 100-110km/h är helt okej utan något större buller, betydligt mindre än i alla moderna småbilar jag kört eller färdats i.

320E30 är egentligen mer bil för pengarna än 318is om man tänker på / prioriterar komfort, ljudnivå, motorgång/gångkultur, dvs 320 är bättre på flera områden som bil sett men kanske inte riktigt bra på något, vilket dock storebror 325E30är.

318is är dock både billigare och roligare än 320 för den som gillar aktiv bilkörning, 325E30 är svår att jämföra med eftersom den har såpass mycket mer effekt, men inte har samma balans och spänst som 318is har. Tänker främst på chassie, bromsar, utseende, varvvillighet, bränsleförbrukning/ försäkring. Roligare och billigare BMW finns helt enkelt inte, tyvärr torde det höga inköpspriset vara största nackdelen, man väljer lätt E36 istället som är bättre på allt utom körkänsla, spänst, dvs GTI-karaktären, känslan av en liten lätt högvarvig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.