|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada bilförare. Som bilförare ha väl ingen undgått tullarna som tömmer våra fickor dag in dag ut. Tullkepor och dylikt börjar synas mer och mer på stadens gator samtidigt som fler och fler råkar i knipa med farbror blå. Jag har nu eventuellt hittat en lösning på problemet, lösningen är likt den som www.slipptrangselskatten.nu hade, en tunn glasskiva som blockerar IR-ljus och gör att bilderna från kamerorna blir helt svarta. Jag håller på och förhandlar med ett företag tillverkar detta och underar lite över vilket intresse som finns för en sådan produkt. Keep Driving! Safe Driving! | |
| Klart intressant! Frågetecknen är väl priset och om de kommer klara stenskott i fronten? | |
|
Kan ju vara bra med en skiva som skyddar nummerplåten från stenskott! Men som sagt, väldigt beroende på pris. /Mats J |
|
|
Det låter helt klart intressant. Ska det bli någon affär tror jag inte det får bli dyrare än de saker som redan finns på marknaden. Vad skiljer din produkt från den som säljs på www.slipptrangselskatten.nu? //Stenback |
|
Paap Reeder |
" ... en tunn glasskiva som blockerar IR-ljus och gör att bilderna från kamerorna blir helt svarta ..." ??? MVH /// Paap R |
|
Oavsett om det fungerar eller ej, är det tyvärr inte lagligt....polisen lär stoppa bilen om de ser glasskivan framför nummerplåten och bötfälla vederbörande. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
... här är en skröna till: För att slippa hamna på fartkamerans bild kan man sätta AC´n på full kyla och rikta dashboard-munstycken mot ansiktet så det kyls ned till kallare än omgivningen får då syns det inte. MVH /// Paap R |
|
Polisen lär inte hinna se att det sitter en glasskiva på regskylten. om alla som åker runt med kepor eller utan skiltar klarar sig så behöver man nog inte oroa sig. Paap: Skröna? Nej! teknisk utveckling. :o) Länk Länk Teoretiskt borde detta göra att kamerorna inte "ser" vad som är bakom eftersom de jobbar inom Ir-området. Rätta mig gärna ifall jag har fel. |
|
Stekaren |
Ska den blockera fartkameror är det intressant + att jag vill ha ett avtal där du betalar böter om den inte funkar ;) |
|
Funghi: Enligt lagen är man väl bara skyldig att se till så att skylten är läsbar framifrån och bakifrån, den säger väl ingenting om snett uppifrån och just därför är ju tullkepan ok även om det inte ser så snyggt ut. |
|
|
Skulle tro att det skett en liten missuppfattning här, men kan inte svära på det eftersom jag inte studerat vägkamerorna närmare. Men jag har pysslat med fotografering i 10år och även fotat med IR känslig film så jag har väl en gissning om vad detta hanlar om. En vanlig film eller digital sensor är känslig för vanligt synligt ljus OCH i viss mån IR, det är inte alls svårt att tillverka en sensor som känner av hela ljusspektrat från UV till IR. I de fall man BARA vill fotografera IR med en speciellt IR känslig film måste man montera ett filter på objektivet som tar bort allt synligt ljus, men släpper igenom IR. IR filmen/sensorn är nämligen känslig för vanligt ljus också. Kamerorna som används i vägtullar fotograferar med all sannolikhet med hjälp av en IR-blixt i mörker, för att blixten ej ska blända trafikanter. Detta filter du länkar till skulle isåfall bara fungera i mörker då det befintliga ljuset inte räcker till för att avslöja regnummret, och en IR-blixt används. Jag ser ingen anledning till att de skulle tillverka kameror/bildsensorer som ENBART registrerar IR-ljus. Det är inte så att du läst nånstans att kamerorna använder IR-blixtar och därav dragit lite förhastade slutsatser? Mvh micke |
|
| Är det inte bättre att ni röstar ner förslaget om trängselavgifter så slipper ni allt besvär med olika knep för att dölja skylten. | |
|
Är ni så lätt lurade att ni tror att man kan rösta bort det förslaget? Glöm det! Politikerna kommer aldrig att mörda en utav sina bästa mjölkkor när de lagt så mycket pengar på "trängselavgifterna". Lider med er som bor i områden med dessa trängselavgifter. Civil olydnad och sabotage verkar vara det ända sättet? men det lär väl slå tillbaka med dubbel kraft så det är väl inte värt det i slutändan. |
|
| Eftersom www.slipptrangselskatten.nu har slutat med denna produkt är det ju bra om det dyker upp nya eller? | |
|
mattias h: Jag ska göra mitt bästa men är rädd för att det inte kommer räcka. För övrigt så beställde jag en transponder som jag fick i december 2005. Denna har aldrig varit i närheten av min bil, de har ju ändå registrerat mina passager och dragit via autogiro. I tisdags 23/5 fick jag ett brev där det stod att de hade registrerat att mina transponder fungerar dåligt och gör jag inget kommer jag avregistreras efter 10 dagar. Allt det här med transponder är ju bara lurendrejeri. Jag har betalat ~600 kr i trängselskatt som allt har registrerats automatiskt, vad ska dessa transpondrar behövas till? Jo det är väl för att mina bilder inte ska hamna till manuell granskning utan köras helt automatiskt. Nu ska jag börja betala med kreditkort över nätet istället. Blir väl läge att skaffa ett AMEX för de har väl extra höga avgifter. s_hobbe: De kanske har slutat med den för att den inte fungerar? Stekaren: Eftersom fartkamerorna i dagsläget måste presentera en bild där föraren är identifierbar så måste de jobba i ett vidare område än enbart IR. Däremot bör ju sekretessfilter funktionen fungera, var det inte sådana som såldes hos slipptrangselskatten.nu? //Stenback |
|
|
Hur stor risken är att bli haffad vet jag inte men all form av modifiering av skylten med avsikt på att ändra möjligheten till t.ex fotografering är imot reglerna. Tyvärr är de inte skrivna så enkelt som att den bara skall vara läsbar osv. Det är samma sak med t.ex lampor och lyktglas, det självklara är att de skall lysa och vara synliga osv men all form av modifiering är bannlyst, även om de fortfarande lyser och är synliga osv. FP |
|
|
Hur stor risken är att bli haffad vet jag inte men all form av modifiering av skylten med avsikt på att ändra möjligheten till t.ex fotografering är imot reglerna. Tyvärr är de inte skrivna så enkelt som att den bara skall vara läsbar osv. Det är samma sak med t.ex lampor och lyktglas, det självklara är att de skall lysa och vara synliga osv men all form av modifiering är bannlyst, även om de fortfarande lyser och är synliga osv. FP |
|
|
Som sagt...) Nånting hände som jag inte har kontroll över.. FP |
|
|
micro: Tullkamerorna är rena IR kameror, dvs med svartvita bilder även på dagen. Denna teknik används eftersom det endast är nummerskylten som ska identifieras. |
|
|
Jag tror knappast Stockholmarnas röster spelar någon roll när det beslutas om trängselskatten eftersom det är inte statshuset som bestämmer dess vara eller ick vara utan regeringen. Det funkade ju lika bra som vid valet förra gången! Sen att köerna är oförändrade, försöket kostar mer än skatten de får in, folk fuskar/täcker/tar bort nummerskyltarna, butiker förlorar inkomster/kunder och folk är allmänt upprörda spelar ingen roll. De Kan inte erkänna att det hela är ett totalt misslyckande och att ett litet skitparti som MP (med 5% av väljarna) har supit bort 4 miljarder av statskassan. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
min transponder funkar asbra.. jag bor i närförort och nu tar jag tunnelbanan ibland.. det är ju jättebra. och boys, jag har upptäckt en sak, det är mycket lättare att ragga på tunnelbanan! Men i förmiddags behövde jag åka igenom stan.. och då gjorde jag det. Och det gick så smidigt.. och det kostade mig bara 20kr (10+10kr). Snacka om bang for the buck! Så den där linsen finns det nog ingen marknad för.. hitta något mot de nya fartkamerorna i stället. Puh, det kan verkligen kosta dineros.. och föresten, jag provade utan transponder om man kunde slippa med hjälp av gaspedalen. Men tull-kamerorna hinner med i 150km/h också.. någon med fler än 125 kusar kanske kan prova lite högre farter? Det är ju lätt värt att riskera körkortet varje morgon för att slippa den där 20:an.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.