AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.181

bortagning av tjära?

Sida 1 av 2
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
har massa små svarta fläckar på bilen, runt hjulen typ, tjära, asfalt eller va de nu är......hur får man bort de? avfettning funka inte...tips?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Petroleumbaserad avfettning is the shit :-) Bettar bra minsann... Lite tjära o asfaltsfläckar ska inte sitta kvar efter en dusch eller två med sådant iallafall...
Prick bort funkar suvve, och luktar inte skunk som många avfettnings guckor. Länk
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var köper man prick bort, Petroleumbaserad hittar man var? kosnad?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Petroleumbaserad avfettning köpte jag mig en dunk på Jula idag för 89spänn, 5 liter... Dock inte provat den så jag vet inte om den är bra eller inte... Kan återkomma om nån dag när jag provat...
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hmmm, ok köpte naturavfettnig, pga grannar m.m klagar på att man inte får tvätta bilen
ha
734
haack
X3 30d -18

ja fick hela bilen nerstänkt med tjära, jag polarade bort de med maskin..var hyggligt enkelt..tog kanske 10sek på varje stänk! ;)

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Lacknafta... !
Stekaren
Lacknafta är BRA INTE!
Fi
27
Fixer
325i M-Sport Sedan -02
Lacknafta e BRA INTE??
Hjälp mig då snälla o berätta hur jag får väck asfalt/tjära fläckar "Stekaren"?
Utan LACKNAFTA kan du glömma o få bort det!!!
Micro Avfettning (miljövänligt'shit) osv..det kan du köpa 50L o försöka, hjälper inte ett dugg!
Tror nog det tar bort damm....knappast mkt mer tyvärr...

Under "Bilvårds'tipsen" i Forumet...glömt var ..(måste man vara reggad för det?!?!???...tror det..)...finns mkt bra&veta tips....gogo...
Petroleumbaserat MÅSTE det vara, gamla hederliga "Avfettning", Orange flaska på OK/Q8 tror jag...om ej efter första behandlingen, så på det igen...OBS...måste vara torrt, funkar EJ om det e blött..

Dessutom ett bra tips jag lärt är att "Insect Remove" funkar mkt bra t o få bort liken ...
Kan avfetta HUUUR mkt som helst, tar INTE bort insekter...
Testade "Turtlevax's - INSECT REMOVER" i helgen o dem bara trilla/rann av, knappt så jag behövde gnugga, sparade hur mkt gnugga/tid som helst!!..
Klart värt att prova!

/Fixer

Stekaren:
Vad är det för fel på lacknafta?
Finns flera registrerade produkter för tjärlösning på billack som är nafta baserade. Det blir en fet hinna efteråt som dock försvinner vid tvättning. Sen är det klart att vaxskiktet tar stryk, men det är ju inte varje dag man får asfalt på plåten.

Om man köper "kallavfettning" på biltema eller var som helst så är det ju nafta eller annan petroleumprodukt.

Så - är det så att du säger att kallavfettning inte är bra överhuvudtaget? Om inte, varför ska just lacknafta vara dåligt?

/Fredrik
Se tex detta faktablad på en i princip helt ren nafta med användningsområde att ta bort tjära på billack och förkromade ytor.

Länk

Jag kör enkel tvätt för att få bort partiklar, sedan torka av ytorna, därefter nafta på liten trasselsud och slutligen vanlig hederlig tvätt.

Och lacken sitter kvar...

/Fredrik
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är bara att köra lacknafta. Behövs inte några dyra produkter.
Lacken lossnar inte. Sen är det bara att lägga på ett lager vax.

Bättre med lacknafta, då släpper det direkt. Istället för att sitta o gno med nåt annat strunt.

mvh
Pe
130
Peteess
520i -88
Fett löser tjära! Pröva med smör eller margarin!
Fälgrengörning funkar kanon! Testa först på en liten yta om lacken skulle skadas. Killarna på BVS använder detta på just alfalt- och däckrester.

// Sabina
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
diesel funkar bra.
använder det när inget annat biter.
Smartab har ett medel som heter tardis annars.
Peteess har rätt i att fett löser fett. På akuten använde vi alltid vit vaselin till vägjobbare som fått asfalt / tjära på huden. Bara att massera och se hur det löstes upp. Dock tror jag att naftan är betydligt mer effektiv, och jag är en rätt otålig person (fråga min fru...)

/Over and out
Stekaren
Fel av mig, tänkte på annat.
Vill oxå slå ett slag för Mac124 prickbort, har använt det i många år. Spruta på hela bilen när den är torr, låt verka i en 7 - 8 minuter. Spola med högt tryck nedifrån och upp. Detta är viktigt eftersom upplöst skit fastnar igen när det får rinna över en skitig yta, därför skall man börja nedifrån.

Efter en nogrann spolning är bilen mycket ren, efterföljande tvätt med svamp är mest för känslans skull.

Denna metod nyttjades under alla år då jag körde med samma bil året runt och folk undrade alltid hur jag lyckades hålla mina bilar så blanka och fina. En del kom t.om. fram i tvätthallen och ville ha tvättips.

/Fredrik
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
ja hitta nån sprayflaska från BERNER som heter <Tjärborttagare bara spraya på å torka med en gång, innehåller typ nån wax oxå så när du torkat bort så skiner lacken som aldrig förr....
en burk ja hitta i garaget, vet inte var man kan köpa den men om nån vet så berätta gärna så ja kan köpa mera
pu
547
puiu
330i-03
turtle supertvätt .

alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.