|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Vågar man köpa en E39 M5? Har hört så mycket krångel om dem. Vad ska man kika efter? akta sig för? Z3MPOWER "Super nua non nosent" | |
|
Ojojoj. En fråga som många här på forumet ställer sig. Sök. Finns massor att läsa. T.ex: e39 AND m5 AND fel. Sitt inte uppe hela natten;) Min gamla pärla: Länk |
|
| grundtips, alla m5 är underbara, men en sen 2000 är ett säkrare köp... | |
Grubbe |
Man ska inte vara så nojjig då man köper bilar. Alla bilar går sönder och om dom går sönder så lagar man dem. Är man bilintresserad ut i fingerspetsarna gör det inget att den går sönder. Alla utgifter som har med bilen att göra är roliga utgifter. Till och med bensinen, för då vet man att man får köra med sin bil för dom pengarna. Bilen är trots allt det viktigaste vi har. :) |
|
Precis som Grubbe säger, visst finns det "vanliga" fel på M5 men det finns "vanliga fel" på alla bilmodeller, sen är en del dyrare än andra men det är väl investerade pengar :) Dom flesta "vanliga" M5 fel är inte speciellt mycket dyrare än på andra bilar. Och tänk på att väldigt få ägare skriver: Oj vad bra min Vanos funkar idag eller LMM'en gick klockrent igår kväll ;) Den stora massan som fungerar OK skrivs det inte så mycket om så man får lätt en snevriden bild när man läser om felen i forum. Det man ska se upp med mest är nog skruvade bilar och vanvårdade ex. hittade mest sådana när jag letade efter min. Tror alla import M5 som jag tittat på varit skruvade då dessa såg bra mycket slitnare ut i alla avseenden jämfört med dom "svenska" jag hittade, tittade bara på bilar hos handlare. Slutade med att jag köpte "privat" när bilen jag tittade på kändes rätt.... |
|
Buspelle |
Självklart vågar du köpa en M5a. Som Tozzy säger ovan så har ju alla bilar problem, så även M5, men dessa är kraftigt övervärderade av vissa. i grunden är hela bilen inkl drivpaketet synnerligen robust och driftsäkert jmf nästan vad som helst. Jag har kört min bil utan minsta problem i dryga fyra år och de M5or jag har/har haft i min omgivning har också fungerat klanderfritt. Det gäller dock att hitta rätt bil. Många är hårt körda, mätarskruvade och krockade. Mitt råd är att försöka hitta en svensksåld bil - helst -01 eller senare - med måttliga mil och att noggrant kontrollera historiken och inte minst bilen före köp. |
| Köp en med Europlus, det är än säkrare än svensksåld ;) Få ägare är bättre än få mil, men både och är naturligtvis bäst. | |
|
Hittade denna Länk på blocket och priset låter ju klart intressant, problemet är att säljaren låter verkstan (ej aukoriserad BMW) som utförde motorrenoveringen sälja bilen åt honom och de kan inte så mycket om själva bilen mer än just motorn de reparerat då det knackade i motorn och vevlagren var slut! Men om de skär hur blir de så när man byter dem? Bilen är importerad men har gått i SV i några år. Mycket mer än så har jag inte fått reda på. I många annonser man kikat på står det bytt Vanos, bytt Lmm osv. Hur ofta pajar dem? Man har ju hört ett antal kopplingar som gått de också. Jag kör hårt (annars hade jag väl inte valt M-bilar) men jag vill att min bil ska fungera inte stå på verkstad hela tiden. Sen är jag väldigt petig så allt måste fungera i perfekt skick, inga oljud och sånt. Vad hände förresten med M5:orna efter -00/-01 då ni rekomendera dem? Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
Lasse Karlsson |
Varför har man bytt motor????? Jag personligen skulle aldrig köpa en M5:a med bytt motor!! Bilen dåligt skött?, taskigt körd? ja, för mig känns det som osäkerheten skulle vara stor! En del av bilen dåligt skött= resten av bilen taskigt skött med största sannolikhet! Men det är ju min åsikt! HA DET!!! |
kilroy |
Håller delvis med Lasse Karlsson...motorbyte ger inga bra signaler. Dessutom borde väl en E39 M5 med NY motor (om bilen är i bra skick) innebära ett högre pris? Njae...lite varningsflagg är det nog... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Motorn är inte bytt, den är renoverad, tydligen skar vevlagren! enligt mecken ett fabrikationsfel/dålig konstruktion! Några andra synpunkter på det, någon som hört att konstruktionen skulle vara dålig? Håller också med om att en bil med nyrenoverad motor för 70.000kr borde kosta mer om nu allt annat stämmer. Dock säljer mecken bilen åt ägaren, mecken kan dock inte bilen så bra och vet inte ens om bilen har servicebok, vart skrev han då in motorrenoveringen, eller bokförs inte sånt i en servicebok. Klart bilen var en importbil, men ska ha gått ca 4 år i Sverige. Men om nu motorn är i tip top skick så kanske det inte r en så dum affär ändå eller vad säger ni? Andra hjärnhalvan är intresserad av en gammal E30 M3 för att busa runt med. Ena sidan vill ha en ego busbil, andra en bil som familjen kan åka med i (lite mer bekvämt). Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
z3mpower Har du varit och kikat på bilen? Provkört den? ifall ja, hur kändes den? |
|
|
Nej jag har inte provkört den. Har inte bestämt mig för vad jag ska ha för modell av bil än. Ena stunden vill jag ha en E39 M5, nästa en E30 M3 och ibland en X5. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska använda bilen till (familjebil, ban/busbil eller..). Vet bara att jag vill ha en BMW igen. Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Lånar tråden lite... Är första årsmodellen "värst" ur felsynvinkel? Gjordes några uppdateringar mellan första och andra årsmodellen? Jag vet att det till enormt stor del beror på hur bilen är körd, men kan man NÅGOTSÅNÄR generellt säga UNGEFÄR vid vilka miltal koppling och VANOS brukar bli ett problem? |
|
Lasse Karlsson |
Tjena Anders N! Alla vet ju efter att läst på detta Forum, att Vanos i allmänhet rasslar på M5 E39 modell 99 o 00, att 01:ans modell uppgraderats med en backventil, som håller kvar oljan i Vanos och därmed slipper man rasslet! Rena Vanosras är utmordentligt sällsynta! i allmänhet är det annat som spökar på denna kärra, när den går "taskigt" än själva Vanosen, ex: igensatt bränslefilter, LMM, taskiga magnetventiler mm.mm! Att Vanos blir den uthängda delen i detta sammanhang beror mycket ofta på dåligt pålästa BMW-verkstäder!! Kopplingen är alltid uppe till diskution! och om detta har jag lärt mig: kör man bilen som man ska, med gas då kopplingen är fullt uppe, är den lika hållbar som på vilken bil somhelst! Men med massa slir på densamma och 400 kusar bakom, ja då rasar det snabbt! Sen kan man ju tillägga att i Mars 00 uppgraderades motorn med bättre foder, vilket i många fall fick ner den stora oljekonsumtionen som kunde förekomma på tidigare modeller! Dock berodde detta på felaktigt handhavande av förste ägaren som körde in bilen fel! Är också av den uppfattningen att kör man bilen rätt, servar som man ska, och sköter den på ett bra sätt, så rasar inte Vanos osv, men det är ju min åsikt! Annars är det en underbar bil, till helt rätt pengar efter några år! min var som ny när jag köpte den i maj förra året för strax under 300.000 och då var den bara dryga 3 år! Riktigt mycket "kanon" bil för de pengarna enligt mig!! HA DET!! |
| Det borde inte vara någon fara med en 99 heller, har inte behövt fylla på någon olja hittils och den går som en klocka trots sina 15000mil (Varav 12000 i Tyskland t.o.m. 2002) det enda som man kan reta sig på är "vanosrasslet" (försvinner på ett par sekunder) samt hög tomgång (pandlar på 1000-1200 de första 30 sek) både irritationsmomenten uppstår vid kallstart. | |
|
Tack Lasse Tänk om alla kunde svara så här kortfattat och bra på de frågor som ställs på forumet, då blev det inte så långa trådar med en massa; jag tror och kanske och om och gissar osv. Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Visst vågar man köpa en M5 E39, underbara bilar dessutom! Alla bilar speciellt m bilar får man räkna mellan 10-20 k per år i underhållskostnader för att de skall hålla ett bra skick. Är bilen inte skött av en bra verkstad blir bara kostnaderna högre för att ta den till ett bra skick. Asken |
|
|
Har nästan beslutat mig för att köpa en E30 M3 i alla fall. Kanske inte så familje vänlig bil (speciellt inte med bur) men den gör sig nog bättre på banaträffarna. Tror ingen rymmer en barnvagn och lite matkassar speciellt bra i alla fall. Lite synd att E39:an inte gjordes i M och kombi utförande. Hur blir det med nya 5-serien, skulle den komma i M Tourung? Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Hej. Jag är ochså väldigt intresserad av en e39 m5 och har läst en hel del på denna site,väldigt informativ! Tyska bilar påstås vara i bättre skick än svensksålda av någon underlig anledning,trots att dom rastas på autobahn emellanåt.Förklaring? Svenska bilar tokvarvas på 1:an,2:an och 3:an medan tyska körs till hastighetsbegränsaren säger stopp? Just nu lutar det åt en tysk från en bmwhandlare. |
|
|
E-39 kombi med M5-prestanda, ALPINA B10 TOURING |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.