AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.791

Vibrationer i e39, nya däck och nudå?

Sida 3 av 4
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Verkar vara lite lotto med däck till e39..jag kör med Goodyear Eagle F1 och har inte alla runda. Tycker att sådana däck borde hålla måttet..Vad har ni andra för däck? Kanske inte spelar någon större roll vilket märke då säkert alla tillverkare skeppar iväg några orunda däck i varje parti. Jag ska även för säkerhets skull kolla upp mina 18 tummare då de är M5 kopior.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Kör också med Goodyear Eagle F1 235/45/17
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jaha där ser man..mina är 235/40/18, tänker nog testa Ns2:or på nästa omgång och se hur de är. Har läst en del bra saker om dessa däck plus att de är betydligt billigare. Ingen som kör på ns2 på en e39?
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Herr Gaspedal: Jag har 18" M-kopior som enligt Jocke i Partille är "den sämsta skit som gjorts till BMW"...

Jag har inte testat att bara titta på fälgarna i balanseringsmaskin men det blir väl kanske nästa steg om inte ett besök på Åby Gummi hjälper (vilket var Jockes rekommendation).

Jag har ju som sagt också lite glapp i spindellederna fram men hoppas kunna vänta lite med att fixa det.
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej alla!

Det var däcken!

Besökte Åby Gummi i Mölndal idag och tack vare förträfflig hjälp från Daffy fixades en mycket noggrann balansering - han provkörde t.o.m. bilen efteråt för att kolla hur det blivit!

Dessutom gjorde de en fyrhjulsinställning och nu är bilen nästan helt vibrationsfri och går dessutom betydligt stabilare rakt fram - bakdäcken är inte 100% runda så det går inte att helt få bort de sista små vibrationerna, nu är det dock helt uthärdligt i väntan på att bakdäcken tar slut.

1400 pix för en helt ny bil :-) Åby Gummi och speciellt då Daffy rekommenderas varmt.

Skall påpekas att Nettodäck i Gårda gjorde ett balanseringsförsök för två månader sedan utan att lyckas (20g vikter på fel ställe - lika dålig balans med vikterna som utan!).
Hej,
Hur jävla svårt kan det vara? Att balansera däck korekkt altså !!
Fan vad less jag är på slöa däckfirmor.
När man balanserar ett däck och man ser att det kommer att behövas mycket vikter, så ska man montera lös däcket från fälgen och vrida däcket lite. Det hjälper oftast.
BMW e39 Touring är extremt känslig för dåligt balanserade däck med för mycket vikter.

Dom är även känsliga på hur bakluckan är justerad. En fel justerad baklucka ger vibrationer vid ca 100km/h

Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
ro
111
romff
640i GT -18
Det var delvis däcken på min E39:a också. När jag letade efter fel med anledning av vibrationerna i som det kändes framvagnen hitade jag ett missljud när jag snurrade på vänster framhjul. Jag kunde också känna att det vibrerade i dämparen om jag jämförde känslan med när jag snurrade på höger hjul, måste troligtvis byta hjullager.
Jag hade också beställt byte till nya däck bak de gamla var utslitna. Jag har nu fått bytt däck men inte fått fixat hjullagret och VIBRATIONERNA ÄR BORTA.
Slutsatsen blir att det var de blanka 265-däcken bak som var orsaken till vibrationerna.
/Ronny
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Våra bilar är verkligen hyperkänsliga för detta med orunda / dåligt balanserade däck. Jag tänkte sätta på 16" vinterdäck - skall bli intressant att se om det är mindre knussligt när man får lite mer gummi mellan ändan och vägen.

Som jag skrev ovan fick jag också tipset på verkstan att slitna (men ej utslitna) stötdämpare kan göra bilen ännu mera oförlåtande mot vibrationer då dämparnas förmåga att ta upp små snabba rörelser försvinner först.

Jag är ändå jättenöjd med att äntligen ha kunnat tillskriva däcken problemen - nu behöver det inte bli så himla dyrt att få det perfekt.

En helt annan sak: som jag beskrivit ovan blev jag blåst på miltalet på bilen och BMW har därmed frånsagt sig allt ansvar för goodwillgaranti mm. Enligt ryktet skall vissa ha fått "upprättelse" genom att kontakta BMW Sverige - har någon testat detta eller är jag månne enda "suckern" på siten?
Kullavik, får man fråga vart du köpte bilen? Inte på en auktoriserad BMW-handlare får vi hoppas?
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Nej, jag köpte den privat (se tidigare i tråden). Förhoppningsvis skall det lösa sig ekonomiskt men inget är klart ännu.

/Kullavik
har ochså samma problem som du hade kullavik..

har en 528iT -98.

ska in och byta bromskivor och balansera om däcken ordentligt i veckan, annars vette fan vad man gör ;).

/mvh jocke

ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Börja med däcken och gör det hos någon riktigt bra. Jag bytte silencekuddar för 4200:- och det hjälpte inte.

Tjuvkika när däcken balanseras och kolla att de är helt runda - minsta orundhet ger vibrationer.

Enligt uppgift kan det också vara så att däcken är runda utan last, dvs i balanseringsmaskinen, medan de deformeras vid last, dvs på bilen. Vissa firmor har maskiner för att kolla hur däcken mår med belastning - kan vara värt att kolla om en ordentlig balansering och rundhetskontroll inte hjälper.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Igår morse på väg till jobbet så fullkomligt exploderade mitt högra bakdäck..såg ut som att korden på insidan däcket hade slitits upp inifrån med en stor reva på 2 decimeter som resultat. Slängde på reserven som var ett orginal 225/60/15 och mina vibrationer sen tidigare var borta. Inte så svårt att gissa vilket däck som har orsakat all den "vibrationsirritation" som både jag och förre ägaren haft. Tycker lite synd om denne som bytte både dämpare och bakvagnsbussningar innan det framkom att det var ett däck. Någon som kan svara på om bilen kan ta skada om man kör med reserven för länge? Har ju 235/40/18 och 225/60/15 på reserven. Blir omkretsen inom toleransen el bör man sätta reserven fram istället?
De
13
Delete
523iA Touring -98
Mats Isaksson:Du säger att dom är även känsliga på hur bakluckan är justerad. En fel justerad baklucka ger vibrationer vid ca 100km/h

Varför är de så känsliga för det och hur vet man att den är
rätt justerad?
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej alla!

Väcker liv i den gamla tråden då jag nu fått finfina nyheter!

Som jag tidigare nämnt fick jag i våras reda på att min bil gått betydligt mer än förväntat. Nu efter snart sex månader har det äntligen rett upp sig.

Efter ett besök hos Jocke på GBG bilservice i våras (för att letaefter orsaken till vibrationerna) hittades en liten rostfläck på bakluckan. Han rekommenderade ett besök hos BMW för att få ny lucka. Detta skulle inte vara några problem enligt BMW - de återkom dock på telefon efter ca en timma och hade då hittat min bil i garantidatabasen. Uppenbarligen hade bilen varit inne på garantiärende under maj 2003 och då gått 10000 mil. Detta var lite oroande då jag köpt bilen vid knappt 6000 mil i maj 2006...

Jallefall, efter tusen turer med adokater och annat har jag nu till sist fått min kompensation - 70 lakan tillbaks från förra ägaren. Detta trots att han är oskyldig (säger han och det tror jag på, kanske). Det visar sig alltså att den vedervärdiga "god tro" regeln är borta och numera ansvarar säljaren till fullo för att det han säljer är det han påstår sig sälja.

Min rekommendation till alla "suckers" som liksom jag köpt skruvade värstingbilar: stå på er - med en bra advokat kan det ändå lösa sig. Glädjen med affären och bilen är förståss åt h..e men ekonomiskt kan man ändå undvika katastrof.

Jag har också varit i kontakt med BMW försäljningschef Sverige. Han lät meddela att om jag kan fixa fram kvitton på servicearna genom åren kan BMW tänka sig att "väcka upp" min rostskyddsgaranti igen - särskilt då Goodwillgarantin som ju rätteligen skulle gett mig en ny baklucka. Nu tror jag inte att det kommer att lyckas då bilens första ägare i Tyskland bara sparat ett fåtal kvitton (som jag fått kopia på) men det känns ändå som om BMW's villkor är rätt OK.

Nåväl, slutet hyfsat, allting hyfsat som det gamla ordspråkt kunde ha sagt...

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Angående Däckbalansering: Efter att åkt ett antal e32or och sedan e38or plus endel e39 m5or alla med "stora" fälgar.
Har jag kommit fram till att det på den svenska däckmarknaden endast finns EN balanseringsmaskin som klarar av att göra stora Bmw:s med stora fälgar vibrationsfria. Den heter Hunter GSP9700. Den kan mäta vägkraft alltså de tryck bilen utgör på däcken(alltså gummit trycks ju ihop lite när bilen står på fälgarna).
I Östergötland finns de en på Mjölby Gummiverkstad 0142-14850 kan varmt rekomendera dom. Men borde säkert finnas på fler håll. Detta är tydligen däck-maskinernas rolls-royce kostar tydligen som en nybil men gör underverk.
Så det första ni ska kolla när ni ska balansera är vilken maskin dom har!!!!!

Kullavik: Bmw verkstäderna i tyskland är mycket hjälpsamma med att ordna kopior på servicear gjorda hos dom. Jag började med att ta ut ett sånt garantireparationsutdrag från bmw. På detta ser du en kod(aktoriserad verkstadskod) för vilken bilfirma som servat den. Sen kommer den krångliga biten och det är att hitta en serviceställensförteckning. Men i dom sista e34orna och e32orna plus dom tidiga e38orna och e39orna skickades det med en sånn serviceställesförtckning över hela europa där i står koderna!! Och om bilen inte haft för många ägare så är den ju antagligen servad på de ställe garantirepeartionen är utförd och vips jätteenkelt så har du alla kvitton!! Behöver du nån hjälp med detta kan du gärna ringa mig på 070-3231522

Mvh Erik

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Länk till däckmaskinernas roll-royce

Länk

hAR ej läst allt ännu... Men jag har samma symptom som du på min touring 523 -00...

Jag kör med yokohama på sommardäck samt brigdestone som vinterdäck... Vibrationer med båda däckena... Lite värre med vinterdäcken men ändå ingen större skildnad...

Var inne och balanserade sommardäckena... Det blev lite bättre... men fortfarande är det vibrationer ifrån 90 till 120...

Vibrationerna upphör helt i 140 km/h... Värst är det när man ligger med farthållaren på och åker i nedförsbacke...

Har väldigt lite i ratten... känns mest i stolarna och syns på solskydden om man har dom nedfälda...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Nu har ju inte jag en e39 men jag har haft väldigt liknande problem som beskrivs här, särskilt som m_johan84 när det kommer till min 323:a.

Det vibrerade som fan mellan 135-140 nånstans. Irriterande som fan var det. Kändes i stolarna och syntes i solskydden som sagt. Bytte framvagnsbussningar då dem var slitna, länkarmsbussningarna, bytte även samma bussningar på bakvagnen. Vart något bättre.

Det stora genombrottet kom när jag bytta hjul. Från 16" oginal till 17" gt fälgar med dunlop däck. Vibrationerna var helt borta. Dem hjulen jag hade innan hade balanserats till 0 två gånger tidigare. I mitt fall räckte det till att byta hjulen till ett par rätt balanserade, runda hjul..
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag känner inga som helst vibrationer på min 528t som gått 20000 mil vad är det för fel. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.